Medierea in afaceri
Mediul de afaceri este unul dintre cele mai dinamice domenii de activitate si tocmai de aceea celeritatea solutionarii neintelegerilor dintre asociati sau parteneri poate face diferenta intre a fi pe profit sau a fi in pierdere. Si cum afacerile se fac pentru castig, medierea pune la dispozitia oamenilor de afaceri instumentele necesare pentru a controla si a micsoara eventualele pierderi cauzate de situatiile conflictuale aparute in cadrul firmei sau in derularea unui contract.
Relatia comerciala, ca orice relatie, isi are particularitatile ei: se construieste in timp, presupune implicare, corectitudine, incredere si se bazeaza pe principiul win-win. Fiecare parte a unui contract ofera pentru a primi ceva in schimb. Este valabil pentru contractele de munca, cele de colaborare, de parteneriat, de asociere. Chiar daca semnatarii unui contract sunt doua sau mai multe firme, in spatele lor sunt oameni. Oameni care stabilesc relatii. Relatii care au cel putin un interes comun. Iar cand apar neintelegeri in aceste relatii putem spune ca este vorba de un conflict de interese care se preteaza la solutionarea prin mediere.
Pornind de la relatiile dintre angajati, angajati- angajator, asociati si terminand cu contractele cu statul sau cele care deruleaza bani europeni, in aproape toate cazurile in care apar dispute, acestea se pot media.
Un mediu de lucru propice inseamna ca angajatii lucreaza cu placere si sunt eficienti. Firma are de castigat. O atmosfera tensionata la locul de munca datorita neintelegerilor dintre angajati sau dintre angajati si sefi duce la scaderea capacitatii de munca. Firma are de pierdut. Si nu doar bani ci si oameni. Iar oamenii sunt cel mai de pret capital al unei firme.
Ce s-ar intimpla daca proprietarul firmei s-ar ocupa de rezolvarea conflictelor dintre angajatii sai? Ar mai avea timp sa incheie afaceri noi care sa asigure mersul inainte al firmei? Ar mai putea avea o privire de ansamblu asupra activitatii societatii?
Poate apela la instanta pentru ca X a stat cu 7 minunte mai mult la o tigara intr-o zi si seful lui a strigat la el? Poate fi mai profitabil sa apeleze la un mediator?
Exista firme in care relatia dintre asociati este afectata de nemultumiri si neintelegeri. Exista firme in care doar unul dintre asociati este activ si este suparat ca celalalt nu face nimic. Astfel de stari impiedica desfasurarea unei activitati de succes. Legea permite excluderea unui asociat doar in anumite conditii, care, in general, sunt greu de dovedit. Care sunt variantele? Fie ajunge firma in deriva si moare, fie se intra in mediere si se ajunge la solutia potrivita pentru asociati de a lucra impreuna sau separat.
In derularea contractelor comerciale pot sa apara tot felul de situatii conflictuale: nerespectarea termenelor de livrare sau de plata, diferente intre cantitatile facturate si cele livrate fizic, degradari pe timpul transportului. Toate pot fi mediate.
Procedura medierii poate fi folosita si in litigiile privind platile transfrontaliere.
Mediul de afaceri poate profita din plin de avantajele pe care le ofera medierea.
Confidentialitate procedurii le permite pastrarea unei imagini bune si a renumelui pe care l-au castigat in timp.
Rapiditatea ajungerii la solutie inseamna deblocarea sumelor de bani si pastrarea relatiilor de afaceri.
Neutralitatea si impartialitatea mediatorului focuseaza partile pe interese.
Onorariul mediatorului este o cheltuiala deductibila, iar intelegerea cuprinsa in acordul de mediere se poate pune in practica imediat.
Nici o firma nu este prea mica sau prea mare pentru a folosi medierea.
In acest moment oamenii de afaceri din Romania au relatii cu firme si companii din toata lumea.Cu toata atentia si consultanta de specialitate acordate la negocierea si semnarea contractelor, nu exista nici o garantie ca nu se va ivi nici o problema pe perioada derularii colaborarii.
Aceasta posibilitate este generatoare de stres pentru ca ideea de a ajunge in proces este asociata cu costuri foarte mari si posibil consecinte grave pentru viitorul activitatii, mai ales daca vorbim despre un IMM si o companie multinationala.
Varianta potrivita pentru o astfel de situatie este medierea, care isi poate etala toata frumusetea avantajelor sale:
- promptitudinea termenului intilnirii partilor
- solutie personalizata nevoilor partilor implicate
- rapiditatea aplicarii solutiei
- intarirea relatiilor de afaceri
- independenta de mecanismul greoi si uzat al justitiei
- confidentialitatea asupra aspectelor care au dus la conflict si a concesiilor facute
Solutionarea prin mediere a conflictelor comerciale transfrontaliere inseamna concentrarea pe solutia conflictului, nu pe diferentele legisaltive dintre tarile de origine ale semnatarelor contractului.
Un bun exemplu al rezultatelor medierii transfrontaliere este cel al unei firme producatoare din America ce vroia sa intre pe piata din Rusia.Din diverse motive a intrat in conflict cu un retailer autohton.Ca urmare a medierii, partile aflate cu putin timp in urma in conflict, sunt acum parteneri de afaceri, retailerul rus devenind distributorul producatorului american.
Asta poate face medierea in afaceri: sa transforme „conflictuatorii” in parteneri.
Totul sub egida confidentialirarii.
Anca Lucia Stancu, mediator
Niciun comentariu
Adaugă părerea ta!