Probleme de implementare a noilor prevederi pentru TVA

 

Noile masuri fiscale introduse de la 1 septembrie 2013 – cota redusa de TVA la pâine si produsele de panificatie si taxarea inversa la livrarea de energie si în cazul transferurilor de certificate verzi – vor avea efecte economice pozitive, dar vor pune si anumite probleme de implementare pentru comercianti

TVA3Din dorinta de combatere a evaziunii fiscale în domeniul energiei, autoritatile române vor introduce, de la 1 septembrie, taxarea inversa pentru plata TVA în cazul livrarilor de energie electrica catre comercianti, precum si în cazul transferurilor de certificate verzi. De asemenea, tot de la aceeasi data intra în vigoare si cota redusa de TVA, de 9%, pentru pâine si produsele de panificatie.

Aceste masuri au fost cerute de mediul de afaceri, iar impactul lor se estimeaza ca va fi în general pozitiv atât pentru fluxurile de numerar, cât si pentru diminuarea evaziunii fiscale, dar si în ceea ce priveste efectele  de ordin social, prin crearea premiselor pentru scaderea preturilor produselor de panificatie. Însa, implementarea acestora va crea anumite dificultati operatorilor economici.

Sistemele IT trebuie actualizate

În primul rând, trebuie avuta în vedere actualizarea sistemelor IT utilizate de operatorii care activeaza în sectoarele afectate direct de schimbarile legislative (jucatorii de pe piata energiei electrice, cei care tranzactioneaza certificate verzi, producatorii de pâine si alte produse de panificatie, magazinele care vând cu amanuntul astfel de produse, etc.) pentru a reflecta în mod corect noile prevederi legale. Nu ne referim aici doar la simpla modificare a cotei de TVA din sistem sau la introducerea sintagmei „taxare inversa“ pe facturile de energie electrica emise catre comercianti sau pe cele de tranzactionare a certificatelor verzi.

Jucatorii din industria panificatiei vor trebui sa gaseasca raspunsurile la mai multe întrebari care se nasc în contextul acestor modificari legislative, cum ar fi: daca se impune un anume tratament fiscal asupra avansurilor încasate pâna la data de 31 august 2013, cum vor trata retururile de produse (ne referim aici la produsele livrate pâna la 31 august 2013 si returnate dupa aceasta data), cum se trateaza din punctul de vedere al TVA discounturile acordate etc. Totodata, trebuie avuta în vedere si modalitatea de calcul în cazul ajustarii TVA pentru bunurile, respectiv materiile prime, constatate lipsa din gestiune.

Atentie la produse: panificatie sau patiserie?

Este necesar ca operatorii de pe piata panificatiei sa stie din timp care produse se califica pentru cota redusa de TVA si care se vor vinde în continuare cu TVA de 24%. Denumirile generice de „cornuri, chifle, batoane, covrigi …“ etc.  pentru care se aplica TVA de 9%, asa cum mentioneaza legea, pot determina interpretari diferite atât la nivelul companiilor, cât si al autoritatilor fiscale.

Interpretarile diferite cu privire la produsele pentru care se aplica acesta cota redusa de TVA pot rezulta ca urmare a unei linii de demarcatie foarte fine între anumite specialitati de panificatie si produsele de patiserie. Facem trimitere în acest sens la explicatiile prevazute la codul CAEN/ CPSA 1071 amintit în lege, ce face referire la produsele de brutarie în general, acestea cuprinzându-le atât pe cele de panificatie, cât si pe cele de patiserie.

Ar fi indicat ca operatorii vizati de aceste masuri sa implementeze proceduri interne clare în baza carora sa identifice produsele vândute/cumparate care se supun cotei reduse de TVA. Situatiile practice pot fi multiple, iar cel mai la îndemâna exemplu este cel care priveste cumparatorii de produse de panificatie care trebuie sa se asigure ca furnizorii lor au aplicat cota corecta de TVA în functie de natura fiecarui produs în parte.

Obligatii pentru comerciantii de energie

Nici piata de tranzactionare a energiei electrice nu va fi scutita de astfel de probleme. Cumparatorii de energie electrica au obligatia sa comunice furnizorilor anumite documente justificative expres prevazute de lege, astfel încât sa se asigure ca vor primi de la acestia facturi fara TVA, cu mentiunea „taxare inversa“.

Mai mult, se pare ca autoritatile pregatesc noi modificari legislative în domeniul TVA referitoare la modalitatea de justificare a calitatii de comerciant de energie electrica, precum si conditiile ce trebuie îndeplinite de catre acesta.

Toate aceste detalii vor face diferenta între aplicarea corecta a legislatiei de TVA si aplicarea eronata a acesteia, cu posibile repercusiuni asupra companiilor.

Acest risc s-ar traduce prin sume suplimentare de TVA stabilite de organele de control si prin calculul de dobânzi de întârziere si penalitati aferente.

Se recomanda efectuarea unei analize pentru a stabili daca se impun modificari ale clauzelor cu impact pe TVA incluse în contractele comerciale încheiate între operatorii de pe aceste piete, anterior datei de 1 septembrie 2013, dar care ramân valabile si dupa aceasta data, spre exemplu clauze precum cele legate de conformitatea facturilor, de cota de TVA aplicabila etc.

În plus, ar putea fi oportuna si o evaluare globala a impactului pe fluxul de numerar asupra companiei, determinat de aceste masuri si, daca este cazul, de analizat potentiale optiuni de optimizare. În acest context, exemplificam cazul unei brutarii de marime medie, a carei activitate se concentreaza exclusiv asupra productiei si vânzarii pâinii si a produselor de panificatie. O astfel de societate îsi poate schimba statutul de contribuabil cu o pozitie permanenta de TVA de plata la bugetul de stat cu o pozitie mai mult sau mai putin constanta de rambursare a TVA de la bugetul de stat.

Prin urmare, companiile trebuie sa priveasca lucrurile cu pragmatism si sa se pregateasca din timp pentru corecta aplicare a noilor prevederi fiscale.

Consultanta fiscala, PwC România, Adriana Costea, manager, Maria Cambien, consultant senior, capital.ro

Cuvinte cheie: , , , , , , , , , , , , ,

 

Niciun comentariu

Adaugă părerea ta!

Adaugă părerea ta


 

Distribuie