Transgaz vrea fonduri europene pentru a se transforma intr-un jucator regional pe transportul gazelor naturale
Actionarii Transgaz sunt convocati, pe 23 septembrie, într-o Adunare Ordinara pentru aprobarea planului de administrare a companiei pentru perioada 2013-2014, elaborat de managerii profesionisti, numiti în baza ordonantei privind guvernanta corporativa a întreprinderilor publice.
Planul de Administrare este centrat, pe lânga eficientizarea companiei si sporirea profitabilitatii, pe transformarea Transgaz într-un jucator regional pe transportul gazelor naturale. În acest plan, realizarea interconectarilor joaca un rol central, finantarea urmând sa fie asigurata, într-o proportie importanta, si din fonduri europene.
Administratorii Transgaz (Ion Sterian, Petru Vaduva, Radu Cernov, Vlad Neacsu si Bogdan Iliescu) propun actionarilor consolidarea rolului companiei ca transportator al gazelor naturale pe piata energetica europeana si nationala, ca urmare a cerintelor UE privind dezvoltarea interconectarii cu sistemele similare de transport din tarile vecine, a potentialului de exploatare a zacamintelor substantiale de gaze naturale descoperite în Marea Neagra si a gazelor de sist în viitor. Alte obiective investitionale principale sunt finalizarea interconectarii între sistemele de transport gaze naturale ale României si Bulgariei pe directia Giurgiu – Ruse, crearea conditiilor tehnice necesare pentru asigurarea fluxurilor de gaze naturale în regim bidirectional pe interconectarea dintre România si Ungaria pe directia Arad-Szeged, precum si dezvoltarea afacerii prin optimizarea absorbtiei fondurilor europene si crearea unei structuri de finantare eficiente si flexibile. De asemenea, administratorii vor sa continue actiunile în vederea încheierii acordurilor de dezvoltare a interconectarii sistemului national de transport al gazelor cu sistemele similare din tarile vecine.
Alte directii de actiune din planul de administrare sunt optimizarea si eficientizarea sistemelor si proceselor de management din societate, intensificarea activitatii de proiectare si cercetare stiintifica în domeniul transportului de gaze naturale, reducerea consumului tehnologic, îmbunatatirea calitatii executiei programelor investitionale de modernizare si dezvoltare, a programelor de reparatii, reabilitare si asigurare a mentenantei sistemului. Administratorii Transgaz mai au în plan finalizarea implementarii sistemului de comanda si achizitie date SCADA, dimensionarea optima a necesarului de resurse umane în raport cu necesitatile reale de activitate si dezvoltare ale societatii, optimizarea procesului de controlling bugetar al costurilor.
În planul de administrare se arata: „În contextul actual privind noile surse si rute de aprovizionare cu gaze naturale a tarilor membre UE si tinând seama de recenta decizie a consortiului Shah Deniz II cu privire la selectia rutei de transport TAP spre Europa a gazelor naturale exploatate de catre acest consortiu în Regiunea Marii Caspice, decizie nefavorabila proiectului Nabucco în care România era implicata, se pune problema gasirii unor solutii privind valorificarea în continuare la nivel international a capacitatilor de transport de gaze ale României, astfel încât acestea sa raspunda nevoilor de aprovizionare ale tarii si ale Europei. În considerarea cerintelor Directivei Europene privind obligativitatea elaborarii Programelor de dezvoltare pe zece ani pentru toti operatorii sistemelor de transport gaze din UE, Transgaz va elabora acest plan pentru infrastructura de transport”.
Luând în considerare posibilele rute de transport ale gazelor naturale pe teritoriul României, aceasta strategie de dezvoltare pe zece ani va tine seama de exploatarea zacamintelor off-shore din Marea Neagra (noile zacaminte de gaze naturale descoperite pot contribui la transformarea României într-un exportator de energie în viitorul apropiat, crescând, astfel, nu numai importanta tarii noastre în regiune dar si bunastarea tarii în general prin valoarea adaugata adusa de investitiile semnificative în exploatarea zacamintelor de gaze naturale descoperite si transportul acestora); proiectul AGRI (construirea unui terminal LNG în apropiere de Constanta cu capacitate de 2 – 7 miliarde metri cubi pe an si posibilitatea de transport al acestor gaze naturale spre Bulgaria, Republica Moldova, Ungaria); explorarea/exploatarea gazelor de sist din zonele Dobrogea si Bârlad; solicitarea Ukrtransgaz pentru transportul gazelor naturale dinspre Bulgaria înspre Ucraina si dinspre Ungaria înspre Ucraina prin Mediesul Aurit.
Administratorii explica: „Considerând nevoile majore de investitii si analizând necesarul de finantare aferent, se impune atragerea de surse financiare, iar fondurile comunitare reprezinta în mod cert o prima prioritate în materie de potentiale finantari externe. Daca, pâna în prezent, societatea a atras cofinantari din fonduri europene doar pentru unele proiecte de investitii (interconectarea Giurgiu-Ruse, interconectarea Szeged -Arad, proiectul SCADA) trebuie mentionat faptul ca neexistând o strategie coerenta si eficienta de atragere a fondurilor europene, mai mult chiar, în unele situatii s-au pierdut oportunitati de atragere a unor astfel de finantari se impune o regândire strategica a mangementului proiectelor majore în care compania este sau va fi implicata si a cofinantarii acestora prin fonduri europene”.
Începând cu anul 2014, la nivelul Uniunii Europene, va intra în vigoare un nou mecanism de finantare a proiectelor energetice în baza regulamentului „Connecting Europe Facility”, prin care se va oferi sprijin financiar proiectelor definite de catre Comisia Europeana drept „proiecte de interes comun”.
Strategia privind lucrarile de modernizare si dezvoltare în perioada 2013-2017 presupune un efort financiar estimat la 1,7 miliarde lei (384 milioane euro) si cuprinde constructia a 530 km conducte de transport gaze naturale. Strategia privind lucrarile de reabilitare, reparatii si mentenanta a SNT în perioada 2013-2017 presupune un efort financiar estimat la 0,7 miliarde lei (157 milioane euro) si cuprinde reabilitarea si lucrarile de reparatii la 2.000 km conducte de transport. Alina Toma Vereha, bursa.ro
Niciun comentariu
Adaugă părerea ta!