OMV si Transgaz vor sa foloseasca Nabucco pentru transportul gazelor din Marea Neagra
Proiectul gazoductului Nabucco nu a fost selectat de consortiul Shah Deniz pentru transportul gazelor azere catre Europa. Astfel, actionarii Nabucco îsi pierd banii investiti în lucrarile de inginerie si proiectare, de securizare a traseului si obtinere a avizelor. Însa aceste active ale gazoductului nu sunt complet nevaloroase, motiv pentru care OMV si Transgaz s-au aliat pentru a finanta închiderea controlata a companiei de proiect. Astfel, sunt sanse mari ca cele doua societati sa preia activele Nabucco pentru a le valorifica, partial, si pentru transportul gazelor din Marea Neagra, unde exploreaza de zor Petrom si Exxon. De altfel, seful OMV, Gerhard Roiss, a anuntat, dupa esecul Nabucco, ca grupul austriac vrea sa-si construiasca propriul gazoduct pentru a aduce în România si în Europa potentialele rezerve uriase de gaze pe care le va extrage din Marea Neagra. Nu este exclus, potrivit unor voci din piata, ca o parte din activele Nabucco sa fie înstrainate catre alte companii, traseul gazoductului din Turcia fiind printre cele mai atractive.
Actionarii transportatorului national de gaze Transgaz sunt convocati, pe 23 septembrie, sa aprobe participarea companiei împreuna cu OMV la acordarea unui împrumut în valoare totala de maxim 7,5 milioane euro catre compania de proiect pentru Nabucco (NIC). Creditul (din care cota Transgaz nu va depasi 50%) este purtator de dobânda si va fi garantat cu active viabile apartinând NIC, destinat sa acopere nevoia de lichiditati a companiei de proiect Nabucco pentru evitarea situatiei de insolventa si a procedurilor legale aferente (inclusiv pierderea controlului asupra companiei NIC în favoarea unui lichidator). Banii asigura închiderea controlata a societatii si o valorificare mai buna a activelor decât în varianta insolventei.
Surse din piata gazelor ne-au spus ca alianta strategica dintre OMV si Transgaz pentru creditarea NIC are ca miza preluarea controlului asupra activelor defunctului gazoduct Nabucco, miza fiind transportul gazelor din Marea Neagra (unde explorarile realizate de Petrom si Exxon au date preliminare extrem de promitatoare). Astfel, cele doua companii vor sa-si reduca pierderile din Nabucco si sa-si optimizeze costurile cu aducerea gazelor la tarm.
Sursele noastre mai spun ca parteneriatul dintre OMV si Transgaz este important pentru tara noastra pentru ca grupul austriac poate alege si alta ruta de transport pentru hidrocarburile din Marea Neagra. Mai mult, exista voci în piata care spun ca traseul Nabucco pe teritoriul Turciei este interesant pentru multe companii.
Insolventa NIC ar conduce, potrivit surselor noastre, la o valorificare a activelor la un pret derizoriu, iar banii obtinuti ar ajunge doar pentru plata creditorilor (facturile restante ar fi de circa 7,5 milioane euro).
În aceste conditii, actionarii Nabucco (transportatorii de gaze din Turcia, Bulgaria, România, Ungaria si OMV) vor pierde toti banii inves¬titi.
Pe 23 septembrie, actionarii Transgaz trebuie sa mai aprobe închiderea controlata a Companiei Nabucco Gas Pipeline International GmbH Austria (NIC) si a Companiilor Nabucco Nationale, precum si un buget de închidere controlata în valoare de 20 milioane euro. Actionarii mai trebuie sa avizeze participarea „Trans¬gaz” SA cu un aport în numerar în valoare de maxim 1.340.000 euro la operatiunea de majorare a capitalului social al Companiei Nabucco Gas Pipeline International GmbH Austria (NIC) pentru acoperirea deficitului de lichiditati în valoare de 7.500.000 euro evidentiat prin bugetul de închidere controlata, care sa permita rambursarea împrumutului si evitarea intrarii în insolventa a NIC.
Sursele noastre mai afirma ca Ungaria nu va participa la majorarea de capital, iar Turcia si Bulgaria nu si-au anuntat intentia privind închiderea NIC. Conducerea NIC trebuie sa anunte în aceasta saptamâna ce se întâmpla cu compania de proiect. În aceste conditii, OMV si Transgaz asigura premisele evitarii falimentului prin oferta de împrumut. Sursele citate mai spun ca sunt slabe sanse ca Turcia si Bulgaria sa mai dea bani pentru lichidarea Nabucco.
Imediat dupa anuntul esecului Nabucco din iunie, autoritatile noastre au anuntat ca au în derulare o analiza complexa a situatiei energetice la nivel national si regional, pornind de la diversele scenarii privind dezvoltarea Coridorului Sudic de gaze. Autoritatile au spus ca au în vedere atât perspectivele resurselor interne de gaze, cât si conectarea României la piata regionala de gaze. „Optiunile vizate de România (exploatarea rezervelor de hidrocarburi din platoul continental maritim, gazele naturale din sisturi) au potentialul de a creste si mai mult independenta energetica a tarii noastre. De asemenea, la nivel regional vom continua eforturile pentru realizarea proiectelor demarate, între care ramâne o prioritate proiectul AGRI. Aceste eforturi includ analizarea cu atentie a tuturor oportunitatilor de diversificare a surselor de aprovizionare energetica”, a anuntat, la vremea respectiva, minis¬trul delegat pentru energie, Con¬stantin Nita.
În iulie, presedintele Traian Basescu a primit, la Cotroceni, o delegatie a OMV – Petrom condusa de Gerhard Roiss, presedintele Consiliului de Supraveghere Petrom si director general executiv al OMV. Printre temele principale de discutie din cadrul întâlnirii, s-au numarat nevoia de investitii în sectorul energetic românesc, pentru ca România sa poata deveni un hub energetic regional, percum si problematica securitatii aprovizionarii cu gaze naturale în regiune, în contextul recentei decizii a consortiului Shah Deniz cu privire la proiectul Nabucco.
Traian Basescu a precizat faptul ca tara noastra intentioneaza sa solicite Uniunii Europene sprijin si finantare pentru alte proiecte de infrastructura energetica, prin Facilitatea „Connecting Europe”. Gerhard Roiss a vorbit despre sansa României de a deveni independenta energetic, precum si despre rolul pe care sectorul energetic românesc îl poate juca la nivel regional. A.T. bursa.ro
Niciun comentariu
Adaugă părerea ta!