Medierea si taxele judiciare de timbru: saga continua. Ultima modificare legislativa încurajeaza medierea?

 

A. Introducere:

legislatieRecent, pe site-ul JURIDICE.ro, a fost publicat un articol despre calitatea legislatiei si consecintele asupra activitatii justitiei, în care autorul arata ca o serie de imperfectiuni legislative au consecinte asupra activitatii justitiei. Autorul afirma critic: “Legi neclare, interpretabile, fara o predictibilitate sau lipsite de un studiu aprofundat asupra consecintelor practice pe care le pot avea sunt doar câteva dintre cauzele care, în final, determina judecatorul sa pronunte hotarâri ce nemultumesc nu doar una din partile implicate în proces, ci, de cele mai multe ori, ambele parti din proces.”

În acelasi spirit, constatam cum imperfectiunile legislative au consecinte asupra cetatenilor, în varii alte situatii. Un exemplu în acest sens, pe care ne propunem sa-l analizam în prezentul articol, priveste modul în care noua reglementare în materia taxelor judiciare de timbru influenteaza costurile medierii.

B. Premisele analizei:

Dupa cum se cunoaste, la data 29 iunie 2013, a intrat în vigoare OUG nr. 80/2013 privind taxele judiciare de timbru.

Finalul OUG stipuleaza, în art. 58, ca, la data intrarii sale în vigoare, se abroga Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru si OG nr. 32/1995 privind timbrul judiciar.

Totodata, în cuprinsul OUG nr. 80/2013, mai multe articole modifica expressis verbis diverse alte legi, printre care si Legea nr. 192/2006 privind medierea si organizarea profesiei de mediator (în continuare, Legea medierii).

Asadar, remarcam de la bun început ca, spre deosebire de alte situatii, noua ordonanta de urgenta nu mai contine, la final, fraza standard de abrogare a “oricaror dispozitii contrare”. S-ar parea ca, de aceasta data, legiuitorul a înteles sa enumere limitativ textele abrogate sau modificate, fie prin referirea de la final în art. 58, fie prin modificari explicite în cuprinsul sau.

Din pacate, asa cum vom arata mai jos, acest procedeu a nascut deja opinii diferite în rândul juristilor, existând diverse maniere de a interpreta anumite dispozitii din Legea medierii, care nu au fost modificate expres prin noua reglementare a taxelor de timbru.

In analiza din acest articol, am plecat de la premisa ca dreptul comun în materia taxelor judiciare de timbru este acum OUG nr. 80/2013, ceea ce înseamna ca orice alte dispozitii privind taxele judiciare de timbru, continute în alte legi, au caracter de dispozitii speciale si vor urma, asadar, regula cunoscuta specialia generalibus derogant.

C. Scutirile si restituirile de taxe în noul cadru de reglementare

Vom aborda în cele ce urmeaza aspectele legate de plata taxelor judiciare de timbru în cele doua situatii cunoscute în care poate interveni un acord de mediere, anume în afara instantei de judecata si în timpul unui proces aflat pe rolul instantei.

I. Incuviintarea acordului de mediere înainte ca disputa sa devina litigiu

Înainte de modificarea adusa prin OUG nr. 80/2013, dispozitiile Legii medierii prevedeau în art. 592 scutirea de la plata taxelor de timbru pentru cererile de încuviintare a acordului de mediere, cu singurele exceptii privind transferul dreptului de proprietate ori al altor drepturi reale asupra imobilelor, partajele si cauzele succesorale.

Noile dispozitii, pastrând un tratament diferentiat al taxarii cererilor de încuviintare a acordurilor de mediere, desi par sa înlature complet scutirea de taxe – din punct de vedere tehnic juridic – instituie, în realitate, numai o taxa modica de 20 de lei; diferentiat, pentru situatiile de exceptie, justitiabilii sunt scutiti de o parte semnificativa (50%) din taxele de timbru care se platesc în prezent la valoare, pentru cererile introductive de instanta, în conditiile art. 3 din OUG nr. 80/2013.

Prin urmare, în opinia noastra, am putea spune ca se mentine în continuare o scutire de facto de la plata taxelor de timbru pentru cererile de încuviintare a acordurilor de mediere, având în vedere cuantumul sumei de 20 de lei, care nu este în niciun caz de natura a împiedica pe cineva sa apeleze la serviciile justitiei, atunci când ar dori sau când legea cere expres ca un acord de mediere sa fie încuviintat de instanta de judecata.

Totodata, exceptiile de la plata exclusiva a sumei minime de 20 de lei, expres prevazute de lege si care vor face în continuare obiectul analizei noastre, demonstreaza ca legiuitorul a înteles sa revina asupra normei anterioare, aducând reduceri seminificative de taxe, si încurajând, suplimentar, asemenea mecanisme de solutionare a disputelor. Mediator Fanuta Lisman, Avocat-Mediator Ioana Cornescu

Citeste articolul integral pe juridice.ro

Cuvinte cheie: , , , , , , , ,

 

Niciun comentariu

Adaugă părerea ta!

Adaugă părerea ta


 

Distribuie