Contractul original cu Bechtel din 2003, de negasit

 

Contractul încheiat cu compania americana Bechtel pentru autostrada Transilvania nu a fost înca publicat deoarece nu a fost gasita varianta originala, ci doar copii, a declarat miercuri seara, la Digi 24, ministrul delegat pentru Proiecte de Infrastructura si Investitii Straine, Dan Sova.

Bechtel‘Nu s-a reusit la Ministerul Transporturilor sa se gaseasca varianta originala, originalul semnat. Sunt copii, dar desecretizarea trebuie facuta pe contractul original. Colegii de la Ministerul Transporturilor mi-au spus: îl cautam si când îl avem îl punem pe site. Contractul desecretizat publicat, din 2006, este cel din 2003, updatat cu actele aditionale din 2005 si publicat în 2006. Noi am spus ca trebuie sa se vada exact contractul din 2003, actele aditionale separate si contractul refacut. Nu s-a gasit înca varianta originala din 2003. Avem zeci de copii. Dar desecretizarea ca sa o faci, ca procedura, trebuie contractul original. Probabil o sa îl gaseasca în câteva zile si o sa-l puna pe site’, a afirmat Sova.

Ministrul delegat pentru proiecte de infrastructura a spus însa ca nu exista nicio informatie suplimentara în contractul din 2003, care era încheiat pe un pret fix, de 2,2 miliarde euro pentru 415 kilometri.

‘Nu e nicio informatie suplimentara. Singurul lucru care se va putea vedea foarte clar sunt sustinerile celor implicati la vremea respectiva, prin care se vede ca în 2003 a fost un contract încheiat pe un pret fix, 2,2 miliarde euro pentru 415 kilometri, si actul aditional publicat în care se vede ca pretul sare de la 2,2 miliarde la aproape 10 miliarde euro. De altfel, în 2011, doamna Boagiu (Anca Boagiu, fost ministru al Transporturilor n.r) într-o conferinta de presa a scapat porumbelul si a zis: a trebuit sa reziliez partial acele tronsoane pentru ca ajungeam cu pretul autostrazii la 9,6 miliarde euro. Rationamentul este simplu: daca în 2003 s-a semnat pe pret fix, 2,2 miliarde euro, este clar ca modificarile din 2005 au dus contractul la aproape 10 miliarde’, a explicat Sova.

El a adaugat ca informatiile legate de cheltuieli, de exproprieri vor aparea în procesul verbal al Corpului de control al prim-ministrului, care ar putea fi gata în octombrie.

‘Oamenii asteapta sa vada unde s-au dus banii, pe ce cheltuieli nejustificate s-au platit banii, ce avocati s-au platit si cu câte zeci de milioane, cine sunt beneficiarii exproprierii si ce sume au primit. Toate acestea vor aparea odata cu procesul verbal al Corpului de control al premierului, care, probabil, din ce am discutat eu cu dânsii, deoarece volumul de munca este imens, va aparea în octombrie si ne va da toate datele financiare exacte si beneficiarii sumelor’, a mai afirmat ministrul delegat pentru proiecte de infrastructura.

Dan Sova a mentionat ca, în cazul în care nu ar fi fost reziliat contractul cu Bechtel, anul acesta compania americana ar fi trebuit sa primeasca, numai pentru întretinerea santierului, 65 milioane euro, în timp ce, pentru reziliere, suma platita a fost de 30 milioane euro, fara TVA.

‘În momentul în care am pornit în aceasta actiune de reziliere am observat ca, în fapt, nu era vorba despre plata unei sume foarte mari de reziliere, 30 milioane euro plus TVA. Anul acesta, daca nu reziliam, datoram Bechtel numai pentru întretinere santier 65 milioane euro. Asa era contractul modificat în 2005 de domnul Dobre (Gheorghe Dobre, fost ministru al Transporturilor n.r). Noi am platit numai 30 milioane euro ca sa scapam cu totul de el’, a spus Sova, subliniind ca acest contract a fost secretizat în 2006, dupa ce au aparut, în 2005, anexele.

Contractul încheiat de statul român cu compania Bechtel International Inc. a fost postat, marti, pe site-ul Departamentului pentru Proiecte de Infrastructura si Investitii Straine.

Ordinul privind declasificarea acestor documente a fost publicat în Monitorul Oficial, Partea I, Nr. 406 în data de 5 iulie 2013 si a fost semnat de ministrul delegat pentru Proiecte de Infrastructura si Investitii Straine, Dan Sova, fostul ministru al Transporturilor, Relu Fenechiu, si secretarul General al Guvernului 2011, Ion Moraru.

Constructia tronsonului Brasov – Bors al Autostrazii Transilvania a început în 2004, în baza unui contract cu o valoare de 2,2 milioane de euro, încheiat cu compania Bechtel.

Lucrarile au fost întrerupte la jumatatea lui 2005, atunci când s-a declansat o actiune de reanalizare a contractelor încheiate de guvernarea anterioara. Ulterior, lucrarile au fost reluate. Compania a finalizat pâna în prezent 52 de kilometri de autostrada între Turda si Câmpia Turzii din totalul de 415 cât prevedea contractul.

Termenul initial de finalizare a fost stabilit pentru anul 2011 si prelungit cu un an din cauza întreruperilor lucrarilor în 2005. Între timp, Bechtel a renuntat la partea de autostrada între Târgu Mures si Brasov.

În data de 30 mai, DPIIS a anuntat ca a fost semnat acordul de tranzactionare si încetare cu privire la contractul de construire a Autostrazii Brasov – Cluj – Bors (Autostrada Transilvania – n.r.) între Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale din România si compania americana Bechtel International. Prin semnarea Acordului au fost stinse complet pretentiile Bechtel International Inc pentru suma de 37,2 milioane euro, TVA inclus.(AS-autor: Nicoleta Gherasi, editor: Mariana Nica), agerpres.ro

Cuvinte cheie: , , , , , ,

 

Niciun comentariu

Adaugă părerea ta!

Adaugă părerea ta


 

Distribuie