Cifra de afaceri globala de peste 5,7 miliarde lei, in activitatea de transporturi feroviare, pentru anul 2012

 

Activitatea de transporturi feroviare (atât administrare infrastructura, cât si operatori de transport) este împartita între 27 de jucatori si regrupeaza circa 58.000 de angajati, ce au reusit sa produca anul trecut o cifra de afaceri globala de peste 5,7 miliarde lei, conform unei analize realizate de Club Feroviar.

trenCu toate acestea, sectorul feroviar a iesit pe pierdere globala de 1,2 miliarde lei, o presiune în acest sens punând pierderile contabilizate de cei doi mari operatori cu capital integral de stat, CFR Calatori si CFR Marfa. Aceasta pierdere globala vine în contextul în care productivitatea medie a sectorului este de 110.000 lei/angajat/an, adica cu putin peste 2.000 euro/angajat/luna, conform analizei remise, duminica, AGERPRES.

„Concluzia generala a datelor facute publice de catre Ministerul Finantelor Publice ne arata un sector în care, dupa 15 ani de reorganizare si restructurare, ponderea statului este semnificativa si, din pacate, cu influente negative asupra aportului la viata economica a României pe care transportul feroviar l-ar putea avea. Observam ca majoritatea operatorilor feroviari de marfa, daca nu sunt detinuti de autoritatea publica româna, performeaza atât în ceea ce priveste productivitatea, cât si profitabilitatea. Nu este de mirare atunci ca unul dintre leit-motivele Comisiei Europene, alaturi de marile institutii financiare internationale, cu privire la sectorul feroviar din România este „restructurarea si reorganizarea”, comenteaza Stefan Roseanu, senior partner Club Feroviar.

Analiza semnaleaza ca, desi se înregistreaza patru jucatori economici, toti din mediul privat, cu o productivitate de peste 400.000 lei/angajat/an, noua dintre societati sunt sub media sectorului (adica o treime), între care se numara si CFR S.A. – administratorul national de infrastructura feroviara – cu o productivitate de numai 48.000 lei/angajat/an (la jumatate din media sectorului).

Sectorul operatorilor privati de transport feroviar de marfa a reusit sa produca în 2012 o cifra de afaceri globala de peste 1,6 miliarde lei, cu un profit sectorial de 115 milioane lei. Cel mai bine pozitionat pe aceasta piata este Grup Feroviar Român care a generat jumatate din cifra de afaceri mai sus mentionata, raportând 813 milioane lei cifra de afaceri în 2012 cu un profit de 39,6 milioane lei.

CFR Marfa a încheiat anul cu o pierdere anualizata de 400 milioane lei, având 8.400 de angajati, în timp ce GFR (Grup Feroviar Român) a reusit sa produca 90% din cifra de afaceri a competitorului cu un sfert din numarul de angajati (2.300 angajati).

Atractivitatea sectorului pare a nu fi foarte scazuta, doua companii dintre cele 27 fiind nou intrate, una înregistrata în cursul anului 2012 si cea de-a doua în cursul anului anterior, având deocamdata o cifra de afaceri zero.

Analiza semnaleaza ca o nota distonanta în sectorul de transport feroviar o face Compania Nationala de Cai Ferate CFR SA, ‘care a reusit contraperformanta unei productivitati de sub 900 euro/angajat/luna, în conditiile unor cheltuieli cu personalul lunare de aproximativ 700 euro/angajat/luna’. În anul 2012, compania a reusit sa încheie exercitiul financiar cu un profit contabil de 144 milioane de lei, pe fondul unei cifre de afaceri de 1,1 miliarde lei.

Club Feroviar subliniaza, în analiza realizata, ca, în contextul unei piete de transport feroviar împartita între 27 de jucatori, cea mai mare companie, conform cifrei anuale de afaceri, ramâne CFR Calatori, cu peste 1,6 miliarde lei, adica 28% din productia totala a acestui segment. Acestei companii i se alatura, în segmentul de transport de calatori, alti patru competitori: Regiotrans, Transferoviar Calatori, Regional si Servtrans Invest, toate patru cu capital privat românesc.

‘Pe fondul acumularii multianuale de datorii totale de peste 1,6 miliarde lei – cifra în stagnare în anii 2011 si 2012 – si a unui buget aprobat la începutul anului 2012 subdimensionat comparativ cu nevoile reale ale companiei si ale activitatii de transport feroviar de calatori, compania a raportat o pierdere contabila de 992 milioane lei, anulând practic toate profiturile generate de sectorul privat de transport de marfa. Una dintre explicatiile ce stau la baza acestei pierderi este si dimensionarea inadecvata de catre Ministerul Finantelor Publice si Ministerul Transporturilor a compensatiei/subventiei pentru transportul de calatori si a subventiilor necesare asigurarii mobilitatii categoriilor sociale speciale’, se mai arata în analiza.(AS-editor: Nicoleta Gherasi), agerpres.ro

Cuvinte cheie: , , , , , , , ,

 

Niciun comentariu

Adaugă părerea ta!

Adaugă părerea ta


 

Distribuie