Judetele Timis si Iasi, in competitie pentru realizarea unui „superport” regional

 

Judetele Timis si Iasi au intrat in competitie pentru realizarea unui „superport” regional, care va conecta rute de transport rutier, feroviar si aerian, proiecte finantate cu fonduri europene, prin programul POS Transporturi.

containere portDispunem inca de fonduri europene de miliarde de euro, insa o proasta alocare a banilor in cadrul programelor si taraganarile „traditionale” fac ca doar unul dintre proiectele depuse sa fie finantabil, desi astfel de structuri sunt necesare in toate regiunile tarii. Si uite asa s-a ajuns in situatia inedita, ca Timisoara si Iasiul sa „se bata” pe fonduri UE.

Autoritatile locale, in parteneriat cu CFR, pot accesa bani europeni pentru constructia de Centre Intermodale de Transport, care au rolul de a interconecta mai multe cai de transport si a facilita schimbul de marfuri. Astfel de baze, raspandite in toata Europa (Belgrad, Budapesta, Sofia, Salonic etc.) pot atrage investitii in productie si pot oferi solutii pentru transportatori, in lispa unei infrastructuri rutiere moderne in tara.

Doar ca toti banii alocati pentru acest tip de proiecte – in cadrul Programul Operational Sectorial „Transport”, Axa prioritara 3 – Monitorizarea sectorului de transport in scopul imbunatatirii protectiei mediului, a sanatatii umane si a sigurantei pasagerilor, domeniul major de interventie 3.1. – Promovarea transportului intermodal – se ridica la doar 18 milioane de euro, cu mult sub nevoile unui singur astfel de proiect, potrivit presedintelui Agentiei de Dezvoltare Economica Timis (ADETIM), Sergiu Balasa.

Proiectul „portii de Vest a Romaniei” asteapta de doi ani prin sertarele de la Transporturi

Prima initiativa pentru realizarea unui centru intermodal modern cu ajutorul banilor europeni a venit de la autoritatile locale din judetul Timis. Desi proiectul „Centrului Intermodal Regional de Transport Marfa Timisoara” a fost depus la Ministerul Transporturilor in toamna lui 2011, abia acum cateva luni a fost bagat in seama:

„Proiectul a fost depus si la Ministerul Transporturilor, si la CNCFR. O vreme a stat ‘pe ganduri’ pe acolo pe undeva. Din februarie, suntem in evaluare Jaspers si speram ca anul acesta, se va aproba. Dupa ce studiul de fezabilitate va fi aprobat, depunem cererea de finantare”, a declarat pentru Business24, Sergiu Balasa, presedintele ADETIM, institutia care a realizat proiectul.

Valoarea proiectului se ridica la 22 de milioane de euro intr-o prima faza, o parte din bani fiind acoperita de Consiliul Judetean Timis. Institutia a alocat in 2013, 1,5 milioane de lei pentru exproprieri.

Dupa multe balbe, localitatea aleasa pentru dezvoltarea proiectului este Remetea Mare. Desi in Recas, localitatea contracandidata, CJ Timis detinea teren suficient, Remetea Mare are cateva avantaje de necontestat: este foarte aprope de Timisoara are acces la aeroport.

Marfurile care vor intra in „Centrul Intermodal de Transport Johnny Weissmuller” vor putea fi transferate foarte usor de pe un vehicul pe altul: camioane, trenuri sau avioane. Structura intermodala se va realiza pe o suprafata de 23 ha, iar platformele de stocare se vor intinde pe o suprafata de 10 ha.

Iar in aceste depozite se vor invarti o gramada de bani, avand in vedere ca circa 70% din totalul exporturilor si importurilor Romaniei se realizeaza cu Uniunea Europeana. Insa marele avantaj al unui astfel de proiect este reprezentat de oportunitatile de dezvoltare ale zonei. Cu asa infrastructura de transport, exportatorii vor dori sa construiasca unitati de productie, iar importurile din vest vor fi distribuite mai usor in tara.

Principalele rute de transport european

Si „Poarta de Est” vrea Intermodal pentru comertul cu Republica Moldova, Rusia si Ucraina

Doar ca „superportul” banatenilor este acum amenintat de un nou proiect depus de Consiliul Judetean Iasi. Moldovenii vor sa implementeze conceptul in comuna Holboca: „Pe parcursul anului 2014 speram sa avem o prima imagine referitoare la aprobarea spre finantare a proiectului”, a declarat pentru Business24, Marius Parciu, purtator de cuvant al Consiliului Judetean Iasi.

Amenintarea este destul de serioasa, spun timisorenii, avand in vedere ca proiectul moldovenilor, intocmit in timp record, a avut mult mai multa trecere la Ministerul Transporturilor, condus la acea data de baronul local de Iasi, Relu Fenechiu. A fost initiat in 2012, iar in luna decembrie, era deja nominalizat in planurile de dezvoltare pe termen mediu, ale ministerului.

Astfel, prima etapa ar urma sa fie realizata pe o suprafata de 10 ha, teren public, iar valoarea investitiei s-ar ridica la aproape 40 de milioane de euro. Si Centrul Intermodal de Transport de la Holboca ar avea potential de conectare rutier/feroviar/aerian, iar amplasarea rutiera si feroviara sunt pe reteaua centrala TEN-T. De asemenea, se ia in calcul, cu speranta, si viitoarea autostrada Targu Mures-Iasi-Ungheni.

Asemenea bazei de la Timisoara, iesenii spera sa creeze „un pol de crestere economica in zona Moldovei, prin concentrarea de structuri de afaceri la Iasi, numita ‘Future Hub Iasi'”, dupa cum se arata intr-un document de prezentare a proiectului.

Valoarea totala a proiectului este de 46 de milioane de euro, cu termen de finalizare de 24 de luni. Suprafata totala ocupata ar fi de 29 de ha, dintre care zona platformelor de incarcare/descarcare containere ar avea 9,23 ha.

Proiectul este foarte important pentru vecinii nostri din Republica Moldova, avand in vedere ca Romania ramane al doilea partener comercial al Republicii Moldova, dupa Rusia, fiind urmata de Ucraina.  Roxana Garaiman, business24.ro

Cuvinte cheie: , , , , , , , , , , , ,

 

Niciun comentariu

Adaugă părerea ta!

Adaugă părerea ta


 

Distribuie