De ce leaga ministrul Transporturilor plata privatizarii CFR Marfa de decizia Consiliului Concurentei?
Contractul de vânzare-cumparare a pachetului de 51% din actiunile CFR Marfa este, înca, în stand-by, semnarea acestuia lasându-se asteptata în fiecare saptamâna.
Daca în urma cu sapte zile ministrul transporturilor Relu Fenechiu aproape ca dadea asigurari ca acest contract va fi semnat astazi, ieri, oficialul ne-a spus ca spera sa faca acest lucru saptamâna viitoare.
„Mai avem de obtinut avizul Consiliului Concurentei pe contractul de privatizare a CFR Marfa, pentru ca Hotarârea sa treaca de Guvern si sa putem semna. Sper ca pâna saptamâna viitoare sa avem toate avizele obtinute. În orice caz, potrivit strategiei, termenul pentru obtinerea avizelor era 9 iulie, deci nu suntem foarte întârziati”.
Bogdan Chiritoiu, presedintele Consiliului Concurentei, ne-a spus ca, în principiu, nu are nimic de obiectat în ceea ce priveste aprobarea Hotarârii de Guvern care stabileste principalele obiective ale contractului de vânzare-cumparare.
Domnia sa ne-a declarat: „Nu am o problema cu semnarea contractului. Am transmis si Guvernului ca nu avem probleme cu Hotarârea de Guvern. Singura rezerva pe care mi-am exprimat-o se refera la faptul ca Ministerul Transporturilor a legat plata tranzactiei de decizia Consiliului Concurentei în ceea ce priveste formarea unei posibile concentrari economice. Sincer, nu ma simt prea confortabil cu acest lucru. Se poate proceda si asa, dar nu este obligatorie asocierea celor doua operatiuni, nu este automata aceasta legatura”.
În draftul contractului de vânzare cumparare a pachetului majoritar de actiuni de la CFR Marfa au aparut unele modificari, care au fost trimise spre avizare Consiliului Concurentei.
Astfel, termenul de plata a celor 202 milioane de euro oferite, pentru achizitia a 51% din CFR Marfa, de catre Grup Feroviar Român (GFR), care a fost desemnat câstigatorul licitatiei de privatizare a operatorului feroviar de marfa, ar putea fi prelungit.
Documentul precizeaza: „Prin derogare de la pct. 7.4 lit. a) din Strategia de privatizare a Societatii Nationale de Transport Feroviar de Marfa CFR Marfa SA (…), transferul dreptului de proprietate asupra actiunilor de vânzare si plata integrala a pretului de cumparare vor avea loc în termen de cel mult 10 zile lucratoare de la data la care toate conditiile suspensive prevazute în contract, inclusiv aprobarea tranzactiei de catre autoritatile de concurenta competente, sunt îndeplinite”.
Ministrul transporturilor anunta, în 20 iunie, când a fost desemnat câstigatorul, ca GFR îsi asuma plata integrala a sumei de 202 milioane de euro în interval de 60 de zile de la semnarea contractului, refuzând, astfel, conditia pusa de Grup Feroviar Român de a face plata în rate.
Daca, însa, noul proiect legislativ va fi aprobat în forma propusa, GFR va putea sa faca plata în circa sase luni – termenul legal în care autoritatile de Concurenta trebuie sa se exprime în legatura cu aceasta tranzactie. Consiliul Concurentei va stabili daca, prin achizitia CFR Marfa, care are o cota de circa 50% din piata de profil, de catre GFR, cu o cota de piata de aproximativ 30%, se va forma o concentrare economica.
Relu Fenechiu ne-a mai spus ca a discutat cu conducerea CFR Marfa pentru ca activitatea companiei sa fie desfasurata, în aceasta perioada, într-un mod foarte transparent, pentru a nu aparea nicio problema.
Domnia sa ne-a mai precizat: „Astept sa semnam contractul si sa vad banii în contul ESCROW, dupa care astept sa vad cele 202 milioane de euro de la investitor”.
Referitor la cât de legala este modificarea termenului de plata, domnul Fenechiu ne-a precizat, saptamâna trecuta: „Exista o întreaga echipa de juristi care se ocupa de legalitatea acestui contract, iar eu sunt sigur ca toate clauzele sale sunt legale”.
Numarul total de actiuni care fac obiectul vânzarii, precum si pretul pe actiune vor fi determinate la data finalizarii tranzactiei, astfel încât sa reflecte procentul de 51% din întregul pachet, în functie de modificarile capitalului social al CFR Marfa ca efect al conversiei creantelor statului fata de societate în actiuni si/sau în urma reducerii capitalului social ca urmare a transferului unor active ale CFR Marfa catre alte societati aflate în subordinea sau sub autoritatea Ministerului Transporturilor, precum si/sau în urma majorarii capitalului social cu valoarea terenurilor pentru care a fost obtinut certificat de atestare a dreptului de proprietate, mai arata proiectul legislativ.
Înainte de finalizarea procedurii de licitatie, datoriile CFR Marfa la stat, de circa 1,8 miliarde lei, au fost sterse prin conversie în actiuni, iar o parte din activele companiei, în valoare de 63,8 milioane de lei, au fost transferate catre alte entitati din subordinea MT.
GFR, parte a Grupului Grampet, controlat de omul de afaceri Gruia Stoica, a fost desemnat câstigator în cursa pentru privatizarea CFR Marfa, în data de 20 iunie 2013. Emilia Olescu, bursa.ro
Niciun comentariu
Adaugă părerea ta!