Alina Gorghiu considera ca bancile ar trebui sa apeleze la serviciile mediatorilor externi, in caz de litigiu cu un client
Pentru clientii bancilor comerciale ar fi incorect ca un mediator sa fie angajat al unei banci, în cazul în care un litigiu între o banca comerciala si un client intra în institutia medierii, înainte de a se ajunge la instanta de judecata, considera Alina Gorghiu, deputat, membra a Comisiei juridice, de disciplina si imunitate a Camerei Deputatilor.
‘A existat, la un moment dat, ideea unui mediator bancar care sa fie angajatul bancii, lucru care, cred eu, este incorect fata de clientii bancilor, pentru ca si-ar pierde neutralitatea si obiectivitatea mediatorul, daca ar fi angajatul bancii. Sunt convinsa ca bancile ar putea fi si mai receptive la metoda aceasta a medierii de solutionare a cauzelor, pentru ca este mult mai elegant sa apelezi la un mediator care sa nu fie din interiorul institutiei, asa cum îsi doresc bancile’, a declarat, pentru AGERPRES, Alina Gorghiu..
Deputatul Gorghiu a participat la o conferinta care a avut ca tema medierea si protectia consumatorilor, subiectul central fiind Legea 115/2012 privind medierea si organizarea profesiei de mediator, în contextul adoptarii de catre Parlamentul European, în martie, a Directivei privind solutionarea alternativa a litigiilor în materie de consum.
Aceasta a precizat ca institutiile bancare au fost receptive fata de institutia medierii si au existat si cazuri în care nu s-a ajuns la completul de judecata.
‘La nivel public, cei de la Asociatia Româna a Bancilor, domnul Ghetea (Radu Gratian Ghetea, presedinele ARB n.r), au comunicat faptul ca sunt foarte deschisi catre institutia medierii. Pe de alta parte, stiu mai multi mediatori din Bucuresti si din tara care au facut mediere în domeniul bancar între clienti si banci, chiar medieri cu succes. Discutia referitoare la clauzele abuzive din contractele bancare face parte din obiectul de reglementare a institutiei medierii, deci oricând se poate discuta un asemenea obiect care tine de o clauza abuziva, în fata unui mediator, într-o procedura cât se poate de confidentiala cu institutia care a reglementat contractul ce ar putea contine o astfel de clauza abuziva. Medierea este o procedura confidentiala, asa scrie în lege. Mediatorul nu da solutii, doar partile gasesc o solutie, care se pune în scris în acordul de mediere, iar acea întelegere trebuie sa respecte criteriile legale, adica trebuie sa nu încalce dispozitiile legale în vigoare. Mediatorul doar faciliteaza discutia si comunicarea între parti, partile sunt cele care dispun asupra solutiei pe care doresc sa o aplice’, a explicat Gorghiu.
Din 2006, de când s-a conturat legea, au existat niste pasi foarte importanti în directia implementarii institutiei medierii, a aratat deputatul.
‘Au fost obligate instantele sa recomande medierea. Lucrul acesta a generat un val de cauze trimise de la instantele de judecata la mediator. În al doilea rând, s-a impus obligativitatea sedintei de informare, care este gratuita, ceea ce a însemnat ca pe un anumit numar de litigii, pe un anumit numar de obiecte de litigii, cum ar fi dreptul muncii, pe consum, pe litigiile de dreptul familiei, pe litigiile civile sub 50.000 de lei, se merge la sedintele de informare gratuit. Nu mai e mult pâna la 1 august, când aceasta sedinta de informare obligatorie va prinde realmente contur, pentru ca orice actiune de depunere în instanta a acestor tipuri de litigii va primi solutia de inadmisibile si va fi necesar sa se mearga la mediator’, a subliniat Alina Gorghiu.(AS-autor: George Andrei, editor: Nicoleta Gherasi), agerpres.ro
Niciun comentariu
Adaugă părerea ta!