Tudor Chiuariu: Revizuirea Constitutiei vizeaza tocmai o schimbare fundamentala de sistem constitutional, iar Consiliul Legislativ ar fi trebuit sa inteleaga asta

 

Consiliul Legislativ ar fi trebuit sa înteleaga ca revizuirea Constitutiei vizeaza tocmai o schimbare fundamentala de sistem constitutional, a afirmat miercuri presedintele Comisiei juridice a Senatului, Tudor Chiuariu.

Tudor Chiuariu„Consiliul Legislativ nu a înteles cel putin trei lucruri importante: ca dorim o schimbare de sistem care nu mai are un executiv cu doi sefi, presedinte si prim-ministru – suma conflictelor politice majore, constatata inclusiv prin decizii ale Curtii Constitutionale, ca dorim sa consacram demnitatea umana în primele articole ale Constitutiei, pentru ca ansamblul modificarilor aduse Legii fundamentale vizeaza tocmai punerea omului, cetateanului, contribuabilului, justitiabilului, consumatorului, în centrul sistemului constitutional. De aceea articolul privind demnitatea umana trebuie sa fie plasat la începutul textului si nu în titlul II ‘Drepturi, libertatile si îndatoririle fundamentale’, similar Constitutiei Germaniei. În privinta traseismului politic (punctul 37), Consiliul Legislativ n-a înteles ca prevederea referitoare la interzicerea constituirii unor grupuri politice noi pe parcursul legislaturii acopera si situatia când deputatii si senatorii nu parasesc partidul din partea carora au fost alesi si deci nu-si pierd calitatea de membru al Parlamentului, dar încearca sa constituie un alt grup parlamentar. E o prevedere complementara celei referitoare la pierderea mandatului prin demisia din partid”, a declarat senatorul PNL Tudor Chiuariu, potrivit unui comunicat transmis AGERPRES.

Consiliul Legislativ a avizat favorabil proiectul de lege privind revizuirea Constitutiei.

„Prezentul demers de revizuire a Constitutiei are în vedere o reglementare mai detaliata a unor aspecte privind drepturile si libertatile fundamentale, modificarea unor dispozitii privind autoritatile fundamentale ale statului, cum ar fi Parlamentul, institutia presedintelui României si Guvernul, raspunderea parlamentarilor si a membrilor Guvernului etc. Pe de alta parte, se constata încercarea de reglementare prin prezentul proiect a unor aspecte care nu ar trebui sa se regaseasca la nivel constitutional”, se precizeaza în aviz, care a fost postat pe site-ul Senatului.

Consiliul Legislativ mentioneaza, la pct. 3, cu referire la alin. (4) al art. l, faptul ca sintagma „cooperare loiala a puterilor” este utilizata în Raportul Comisiei Europene catre Parlamentul European si Consiliu asupra progreselor realizate de România în cadrul Mecanismului de Cooperare si Verificare.

„Semnalam ca în enumerarea autoritatilor care reprezinta puterea executiva nu se regaseste si seful statului. Precizam ca limitarea prerogativelor constitutionale pentru seful statului nu determina excluderea acestei institutii din sfera puterii executive, astfel ca textul trebuie revazut sub acest aspect. Precizam ca sistemul constitutional românesc a consacrat un executiv bicefal compus din presedintele României, pe de o parte, si Guvern, având în frunte primul-ministru, pe de alta parte. Presedintele României face parte din puterea executiva si, în aceasta calitate, îndeplineste prerogativele esentiale ale acestei puteri, având o serie de atributii administrative, dar si unele cu caracter politic. Într-o formulare generica, în doctrina româneasca s-a apreciat ca toate atributiile presedintelui României care nu privesc sarcinile de reprezentare a statului si, respectiv, de ‘mediere între puterile statului, între stat si societate’ sunt atributii din sfera Executivului. Fata de cele de mai sus, teza finala, care detaliaza principiul separatiei puterilor în stat, ar trebui eliminata”, se arata în avizul Consiliului Legislativ.(A – autor: Roberto Stan, editor: Georgiana Tanasescu), agerpres.ro

Cuvinte cheie: , , , , , ,

 

Niciun comentariu

Adaugă părerea ta!

Adaugă părerea ta


 

Distribuie