Cum se aplica procedura de asociere in grupuri fiscale pentru optimizarea TVA-ului de plata?
Legislatia fiscala da posibilitatea firmelor stabilite in Romania sa se constituie in grupuri fiscale unice, cu conditia ca ele sa aplice aceeasi perioada fiscala si sa fie administrate de catre acelasi organ fiscal competent. Recent, regulile in domeniu au fost clarificate, dupa ce procedura prin care se pot constitui astfel de grupuri a fost publicata in Monitorul Oficial. Afla astazi ce pasi trebuie sa urmezi pentru a infiinta un grup fiscal unic si care va fi procedura de intocmire a decontului de TVA in cadrul grupului.
Grupul fiscal este definit de Codul fiscal la art. 127, care stipuleaza ca un grup de persoane impozabile stabilite in Romania, independente din punct de vedere juridic si aflate in relatii stranse una cu alta din punct de vedere organizatoric, financiar si economic, pot fi considerate drept grup fiscal unic.
In acelasi timp, normele de aplicare ale Codului fiscal stabilesc ca un grup fiscal poate fi constituit din minimum doua persoane impozabile care indeplinesc cateva conditii:
- o persoana impozabila nu poate face parte decat dintr-un singur grup fiscal
- optiunea trebuie sa se refere la o perioada de cel putin 2 ani
- toate persoanele impozabile din grup trebuie sa aplice aceeasi perioada fiscala
In plus, conform normelor, grupul fiscal se poate constitui doar din persoane impozabile administrate de catre acelasi organ fiscal competent. Aceasta in conditiile in care, potrivit unei informari ANAF, pana in anul 2012, grupul putea fi constituit numai de catre marii contribuabili.
Consultantii fiscali de la Mazars Romania explicau anul trecut ca printre avantajele grupului fiscal unic se numara:
- optimizarea fluxului de numerar la nivel de grup – suma TVA de plata a unei companii care face parte dintr-un grup fiscal se va inchide cu suma de rambursat / recuperat al unei alte companii din acelasi grup;
- neaplicarea sistemului TVA la incasare ( conform prevederilor legale, firmele care fac parte dintr-un grup fiscal nu pot aplica acest sistem) – prin limitarea dreptului de deducere a taxei la plata facturii, fluxul de numerar al companiei poate fi serios afectat.
- neaplicarea sistemului de TVA la incasare inseamna si un control mai bun al lichiditatilor companiei.
Ce pasi trebuie sa urmezi pentru a infiinta un grup fiscal unic?
Desi reglementat de ceva timp in Codul fiscal, conceptul de grup fiscal unic a fost clarificat abia recent, dupa ce Procedura de implementare si de administrare a grupului fiscal unic a fost aprobata prin Ordinul ANAF nr. 607/2013, publicat in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 345, din 12 iunie 2013.
Conform acestui document, toate persoanele impozabile (firmele, n.red.) care opteaza sa fie tratate drept grup fiscal unic trebuie sa depuna la organul fiscal competent o cerere. Aceasta cerere va fi semnata de catre reprezentantii legali ai tuturor membrilor grupului si va cuprinde, in mod obligatoriu:
- numele, adresa, obiectul de activitate si codul de inregistrare in scopuri de TVA al fiecarui membru
- dovada ca membrii sunt in stransa legatura din punct de vedere financiar, economic si organizatoric
- numele membrului numit reprezentant al grupului fiscal
In plus, pe langa cerere, se va anexa certificatul constatator eliberat de catre oficiul registrului comertului din care rezulta componenta actionariatului persoanelor impozabile care urmeaza sa formeze grupul fiscal unic, precum si proportia de participare a actionarilor la constituirea capitalului social. Conform normelor de aplicare a Codului fiscal, pot face parte din grupul fiscal unic firmele al caror capital este detinut direct sau indirect in proportie de mai mult de 50% de catre aceiasi actionari.
Odata depusa, cererea va fi analizata de catre organul fiscal, care va verifica toate informatiile declarate, precum si restul documentelor anexate.
In cazul in care cererea sau documentatia anexata este incompleta, reprezentantul grupului va fi notificat de acest aspect si va avea posibilitatea de a aduce completarile necesare in termen de 15 zile. Potrivit procedurii publicate recent, daca solicitantul nu va da curs notificarii in cele 15 zile, Fiscul va propune respingerea implementarii grupului fiscal unic si va emite si o decizie in acest sens, pe care o va transmite contribuabilului.
Pe de alta parte, in cazul in care cererea si documentatia sunt complete, deci toate conditiile sunt indeplinite, organul fiscal va da „unda verde” implementarii grupului fiscal si va intocmi „Decizia privind aprobarea implementarii grupului fiscal unic”, ce se va anexa, in copie, la dosarele fiscale ale fiecarui membru al grupului.
Atentie! Grupul fiscal unic prezinta particularitati numai in ceea ce priveste modalitatea de completare si depunere a formularului (300) „Decont de taxa pe valoarea adaugata”. Pentru celelalte declaratii fiscale sau informative, membrii grupului se comporta ca persoane impozabile independente, pastrandu-si obligatiile individuale de declarare prevazute de lege.
Care va fi procedura de declarare a TVA?
Pe baza deciziei de aprobare a implementarii grupului fiscal, compartimentul de specialitate marcheaza in vectorul fiscal, la rubrica „Taxa pe valoarea adaugata”, atat pentru reprezentantul grupului, cat si pentru ceilalti membri, calitatea dobandita in cadrul grupului fiscal unic, fara sa fie anulate codurile de inregistrare in scopuri de TVA.
„Marcajul in vectorul fiscal se face informatic si contine data de la care este implementat respectivul grup fiscal unic, astfel incat, in situatia nedepunerii decontului de taxa pe valoarea adaugata, sa fie notificat, conform procedurii in vigoare, doar reprezentantul grupului”, se precizeaza in procedura publicata miercuri.
Concret, incepand cu data implementarii grupului fiscal unic, fiecare membru al grupului completeaza decontul de TVA pentru operatiunile proprii si il transmite reprezentantului desemnat al grupului fiscal unic, care va intocmi decontul consolidat de TVA.
Decontul consolidat de TVA se intocmeste de catre reprezentantul grupului utilizand modelul formularului (300) „Decont de taxa pe valoarea adaugata”, in care cumuleaza informatiile privind operatiunile desfasurate de toti membrii grupului. Potrivit unui document de presa al ANAF, reprezentantul grupului fiscal cumuleaza, in acest decont, informatiile privind operatiunile desfasurate de toti membrii grupului in perioada de raportare, putand stinge, prin autocompensare, TVA de plata raportata de unii membri cu suma negativa de TVA raportata de alti membri pentru aceeasi perioada.
Odata cu decontul consolidat, reprezentantul va depune, la organul fiscal competent, si deconturile de TVA intocmite de fiecare membru al grupului. Totusi, acestea vor fi depuse doar cu titlu informativ, caci reprezentantii Fiscului vor prelucra in Sistemul informatic de administrare a creantelor numai decontul consolidat de TVA depus de reprezentantul grupului.
„Deconturile de taxa pe valoarea adaugata intocmite de fiecare membru al grupului se utilizeaza pentru verificarea datelor inscrise de reprezentantul grupului in decontul consolidat de taxa pe valoarea adaugata aferent aceleiasi perioade”, se puncteaza in documentul citat.
Desi deconturile de TVA intocmite de fiecare membru al grupului nu se vor prelucra in sistemul informatic, ele sunt necesare intrucat vor fi arhivate la dosarul fiscal al fiecarui membru al grupului.
Cum anulezi grupul fiscal?
Actul normativ publicat miercuri in Monitorul Oficial prevede inclusiv procedura de modificare sau anulare a grupului fiscal unic. Astfel, conform dispozitiilor introduse recent, in cazul in care, dupa implementarea grupului, apar evenimente care conduc la modificarea datelor declarate initial sau la anularea tratamentului ca grup fiscal unic ori a calitatii de reprezentant/membru al unor persoane impozabile, reprezentantul grupului va notifica organului fiscal prin completarea si depunerea, din nou, a cererii privind grupul fiscal unic, având bifata, de aceasta data, caseta „Cerere de modificare”.
In ceea ce priveste decontul de TVA, regulile stabilesc ca daca, la incetarea grupului fiscal unic, soldul TVA de plata din ultimul decont consolidat de TVA nu a fost achitat sau suma negativa de TVA nu a fost solicitata la rambursare, firmele care au facut parte din grup vor intocmi primul decont de TVA prin preluarea soldului TVA de plata sau a sumei negative nesolicitate la rambursare, „astfel cum acestea au fost evidentiate in ultimul decont de TVA completat de fiecare membru cu titlul informativ, pe baza caruia a fost completat ultimul decont consolidat de TVA”. Mirela Oprea, avocatnet.ro
Niciun comentariu
Adaugă părerea ta!