e-Guvernarea trebuie sa functioneze dincolo de frontiere – Neelie Kroes, vicepresedinte CE

 

Aproape o jumatate dintre cetatenii UE (46%) folosesc astazi internetul pentru a cauta un loc de munca, a folosi serviciile librariilor publice, a transmite o declaratie de impunere, a inregistra o nastere, a cere un pasaport sau pentru a utiliza alte servicii de e-Guvernare.

e-guvernare platforma online80% afirma ca serviciile publice online reprezinta o economie de timp, 76% apreciaza flexibilitatea lor iar 62% afirma ca acestea ii ajuta sa economiseasca bani. Acesti utilizatori sunt insa mai multumiti de serviciile bancare online (nota de satisfactie 8,5 pe o scara de la 0 la 10) si de cumparaturile online (7,6) decat de serviciile publice online (6,5).

Vicepresedintele Comisiei Europene, Neelie Kroes, a reactionat in legatura cu aceste rezultate afirmand: „Tendintele sunt promitatoare in ceea ce priveste e-Guvernarea in Europa. Cu toate acestea, faptul ca utilizatorii sunt mai satisfacuti de serviciile bancare online decat de serviciile publice online arata ca administratiile publice trebuie sa isi amelioreze capacitatea de a crea servicii de e-Guvernare care sa porneasca de la necesitatile utilizatorilor. De asemenea, sunt necesare mai multe eforturi pentru ca e-Guvernarea sa functioneze dincolo de frontiere.”

Agenda digitala pentru Europa urmareste sa sporeasca gradul de utilizare a serviciilor de e-Guvernare la un procentaj de 50% dintre cetatenii UE pana in 2015.

Analiza comparativa privind e-Guvernarea 2012 a inclus 28 000 de utilizatori de internet din 32 de tari. Printre cele mai importante constatari:

Serviciile preferate au fost declararea impozitului pe venit (73% dintre utilizatori isi declara impozitele online), mutarea sau schimbarea adresei (57%) si inscrierea in invatamantul superior si/sau solicitarea unei burse de studiu (56%).

In timp ce 54% dintre cei inclusi in ancheta continua sa prefere contactele directe sau alte canale traditionale de comunicare, cel putin 30% dintre acestia au indicat ca ar putea deveni de asemenea utilizatori obisnuiti ai serviciilor de e-Guvernare, daca ar fi oferite servicii mai relevante.

47% dintre cei care au recurs la e-guvernare au obtinut tot ce doreau utilizand serviciile online, iar 46% au fost numai partial satisfacuti.

De asemenea, raportul arata ca sunt necesare imbunatatiri ale serviciilor online disponibile in cazul unor evenimente importante ale vietii, precum pierderea sau gasirea unui loc de munca, infiintarea unei intreprinderi sau inscrierea la studii.

Pentru persoanele care traiesc in tara lor de origine, in medie peste o jumatate dintre etapele administrative legate de aceste evenimente importante ale vietii pot fi realizate online. Pe internet pot fi consultate informatii in legatura cu celelalte etape. Este insa necesara imbunatatirea transparentei si a interactiunii cu utilizatorii, pentru a mari autonomia cetatenilor.

Situatia este mai putin favorabila pentru cele aproape doua milioane de persoane care se muta sau fac naveta dintr-un stat membru in altul. Desi majoritatea statelor membre furnizeaza informatii despre posibilitatile de studiu sau de a infiinta o intreprindere din strainatate, indeplinirea online a formalitatilor este mai putin obisnuita. Numai noua tari ofera cetatenilor din alt stat membru al UE posibilitatea de a se inscrie online la studii, si numai 17 tari le permit sa indeplineasca online anumite formalitati pentru infiintarea unei intreprinderi.

Context

Aspectele prezentate mai sus se vor numara printre cele discutate de reprezentantii la nivel inalt din tarile UE si din alte tari (inclusiv tari in curs de dezvoltare) in cadrul conferintei intitulate „Leading the way in eGovernment development Conference” (Conferinta privind promovarea dezvoltarii e-Guvernarii), care va avea loc la Helsinki intre 28 si 30 mai.

Acesta este cel de-al zecelea raport de analiza comparativa privind e-Guvernarea realizat din 2001. Ancheta de anul acesta a analizat situatia din cele 27 de state membre ale UE, plus Croatia, Islanda, Norvegia, Elvetia si Turcia. Pentru prima data, raportul a analizat atat nivelul ofertei, cat si nivelul cererii in domeniul e-Guvernarii, incluzand o ancheta privind utilizatorii e-Guvernarii.

De asemenea, raportul a analizat facilitatea utilizarii, transparenta si factorii esentiali. In cele din urma, au fost evaluate serviciile online legate de trei evenimente importante ale vietii: pierderea/gasirea unui loc de munca, infiintarea unei societati si urmarea unei forme de invatamant.

Din decembrie 2010, Comisia si autoritatile publice ale statelor membre au depus eforturi pentru a extinde si a imbunatati serviciile oferite pe internet. Planul de actiune privind e-Guvernarea contine patruzeci de masuri specifice pentru a permite cetatenilor si intreprinderilor sa utilizeze facilitatile online (a se vedea IP/10/1718). In prezent Comisia evalueaza progresele inregistrate si va prezenta un raport in aceasta privinta pana la sfarsitul anului 2013.

Comisia s-a angajat sa sprijine dezvoltarea si utilizarea unor servicii publice online care sa functioneze dincolo de frontiere. In special, Comisia a contribuit la finantarea unor Proiecte-pilot la scara larga care creeaza legaturi intre diferite sisteme online nationale si pun temelia serviciilor publice transfrontaliere europene.

In prezent sunt in curs de pregatire proiectele eID (STORK 2.0), e-Sanatate (epSOS) si e-Justitie (e-CODEX). Proiectele-pilot anterioare e-Afaceri (SPOCS) si e-Achizitii publice (PEPPOL, in prezent Open PEPPOL ASBL) s-au incheiat cu succes. Pentru perioada 2014-2020, Comisia intentioneaza sa continue sa sustina infrastructurile de servicii digitale interconectate, precum identificarea electronica si achizitiile publice electronice, prin intermediul noului mecanism Conectarea Europei.

In paralel, proiectele de norme UE propuse anul trecut in legatura cu identificarea, autentificarea si semnaturile electronice (IP/12/558) au scopul de a garanta ca persoanele si intreprinderile pot utiliza identificarea lor electronica la nivel national pentru a avea acces la serviciile publice din alte tari ale UE. Acestea vor crea, de asemenea, o piata interna pentru semnaturile electronice si serviciile online conexe de asigurare a increderii. Georgiana Matache, infolegal.ro

Cuvinte cheie: , , , ,

 

Niciun comentariu

Adaugă părerea ta!

Adaugă părerea ta


 

Distribuie