Polita RCA nu se va majora in 2013

 

rcaPe piaţa RCA, preţul face diferenţa. La această concluzie au ajuns anul trecut şi câteva dintre societăţile care blamau „preţurile de dumping“. Anii de pierderi le-au convins, se pare, să-şi schimbe abordarea.

De mai bine de trei ani, în România se vorbeşte constant despre creşterea iminentă şi substanţială a preţurilor pe care şoferii le plătesc pentru asigurarea RCA. În realitate însă, în niciunul dintre aceşti ani nu am avut de-a face cu un asemenea fenomen, iar evoluţiile din 2012 par să confirme faptul că, în ţara noastră, preţul este singurul care dictează. Prima medie încasată anul trecut de cei mai importanţi nouă asigurători RCA membrii ai Uniunii Naţionale a Societăţilor de Asigurare şi Reasigurare din România (UNSAR) a scăzut la doar 487 de lei, de la 573 de lei în 2011.

Unele societăţi de asigurare au operat reduceri de peste 40% ale preţurilor, iar impactul asupra vânzărilor şi, până la urmă, asupra gradului de profitabilitate al poliţelor RCA nu a întârziat să apară. În cazul celor două societăţi de asigurare fruntaşe în ceea ce priveşte scăderea preţurilor, rata daunei (raportul dintre indemnizaţiile brute plătite şi primele brute câştigate, care arată şi cât de profitabilă este o linie de asigurare) a scăzut substanţial de la peste 100% (valoare care indică pierderi, plăţile fiind mai mari decât vânzările) la aproximativ 80%. De altfel, anul trecut, doar trei societăţi de asigurare, din cele nouă importante, au vândut RCA mai scumpă, după cum arată datele UNSAR.

Nimeni nu mai „strică“ piaţa

O parte dintre societăţile de asigurare din România şi-au construit în ultimii ani o adevărată strategie de comunicare, care se baza pe blamarea „preţurilor de dumping“. De multe ori pe bună dreptate (dacă aruncăm o privire asupra topului reclamaţiilor primite de CSA), liderii acestor societăţi au acuzat un anume grup de asigurători că „strică piaţa“, practicând preţuri care nu permit acoperirea eventualelor daune şi plata la timp a despăgubirilor către clienţi. Într-adevăr, în 2011, de exemplu, doar trei societăţi se situau cu preţurile cu mult sub media pieţei, una dintre ele aproape la jumătate. În 2012 însă, lucrurile au luat o întorsătură mai puţin aşteptată, în condiţiile în care cinci din cele nouă companii mari pe zona RCA, adică majoritatea, practică preţuri sub medie. În fapt, au rămas doar două societăţi de asigurare care practică preţuri cu mult diferite faţă de piaţă.

La Carpatica, prima medie calculată ca raport între primele brute câştigate şi numărul de contracte încheiate în 2012 a fost de doar 263 de lei iar, la polul opus, în cazul Asirom, acelaşi indicator arăta 876 de lei. Prima medie de anul trecut, pe ansamblul celor nouă societăţi mari, a fost de 487 de lei. Marea surpriză a venit însă anul trecut de la două dintre societăţile de asigurare care se plasau printre lideri în ceea ce priveşte preţurile. Este vorba despre Uniqa şi Groupama.

Serban Buscu, Capital

Cuvinte cheie: , , ,

 

Niciun comentariu

Adaugă părerea ta!

Adaugă părerea ta


 

Distribuie