Cadrul legislativ in domeniul leasingului operational, caracterizat prin instabilitate

 

leasing-operationalInstabilitatea legislativă pare să fie cuvântul de ordine în industria auto și formele ei de finanțare. Și totuși leasingul operațional crește cu minimum 10% pe an. Cum reușeşte să facă asta?

«Schimbările privind timbrul de mediu influenţează această industrie prin instabilitate, pentru că în cei  cinci ani de când suntem pe piaţa locală au existat 11 modificări, care au însemnat eforturi administrative, dar şi dificultăţi la revânzarea autovehiculelor pentru care nu s-a plătit această taxă, în conformitate cu prevederile legale din perioada respectivă», spune Bogdan Apahidean, președintele Asociației de Leasing Operațional (ASLO).

De anul acesta, leasingul operațional și întreaga industrie auto se confruntă cu noile limitări impuse de apariția timbrului de mediu și modificările privind noul cod fiscal. Noile prevederi ale Codului Fiscal limitează deductibilitatea costurilor cu amortizarea autovehiculelor din flota societăților comerciale la 1.500 de lei pe lună. „În prima fază se loveşte direct în rezultatul firmelor de leasing operaţional, care vor avea cheltuieli nedeductibile şi, prin aceasta, resurse mai mici de reinvestit. În faza a doua, se lovește în firmele utilizatoare ale contractelor de leasing, prin creşterea cheltuielilor acestora şi afectarea activităţii“, precizează Apahidean. Astfel, potrivit calculelor făcute de acesta, pentru o maşină cu o valoare de 30.000 de euro, clientul va plăti în plus, din cauza noilor prevederi ale Codului fiscal, 164,1 euro anual. În cazul unui autovehicul de 35.000 de euro, suma plătită creşte cu 299,3 euro anual.

În plus, fiecare nouă modificare a legislaţiei presupune existența unor perioade de blocaj, întrucât noile norme nu sunt comunicate imediat după apariția legii, și de multe ori comportă discuții suplimentare, iar instituţiile statului nu ştiu cum să aplice noile prevederi. Cu toate acestea, piața de leasing operațional  a crescut constant în ultimii patru ani, înregistrând anual o majorare de peste zece procente.  Anul cu cea mai mare creştere a fost 2011, când piaţa a înregistrat o majorare de 17% faţă de perioada similară a anului anterior, atingând aproximativ 37.400 de unităţi, faţă de aproximativ 31.900 înregistrate la sfârşitul lui 2010.

Gabriela Tinteanu, Capital

Cuvinte cheie: , , , ,

 

Niciun comentariu

Adaugă părerea ta!

Adaugă părerea ta


 

Distribuie