Aurel Teodor Codoban: Medierea lasa loc de „Buna ziua”

 

Cunoscutul specialist in comunicare, Aurel Codoban, este un eseist si filosof român. Este doctor în filosofie si profesor la Facultatea de Drept a Universitatii Crestine „Dimitrie Cantemir” din Cluj-Napoca si la Universitatea „Babes-Bolyai” (a fost timp de mai multi ani seful Departamentului de fiosofie al acestei universitati). Codoban este un cunoscut specialist în domeniul semiologiei, hermeneuticii si filosofiei religiilor.
Aurel Codoban a acceptat sa acorde, in exclusivitate, un interviu pentru Medierenet.

Medierenet: Care considerati ca sunt efectele lipsei de comunicare?
Aurel Codoban: Obisnuiesc sa repet studentilor cuvintele lui Martin Luther King, care era un foarte bun comunicator el însusi: „Oamenii se urasc între ei pentru ca se tem, se tem pentru ca nu se cunosc si nu se cunosc pentru ca nu comunica”.
E ceea ce putem experimenta foarte simplu atunci când calatorim undeva cu trenul, suntem în compartiment si toata lumea tace. Se naste astfel o atmosfera de usor disconfort, o urma de tensiune, ceva neplacut.

Aurel CodobanLipsa de comunicare înseamna, înainte de refuzul de a furniza informatii, refuzul de a intra în relatie cu cineva. Or, viata în esenta ei înseamna relationare.

Medierenet: Ce parere aveti despre mediere?
Aurel Codoban: Medierea este cea mai buna varianta de solutionare a oricarui conflict atât în ceea ce priveste costurile sociale generale cât si costurile individuale. Atunci când ma refer la costuri nu am în vedere doar aspectul financiar al solutionarii diferendelor sau conflictelor, ci ma gândesc înca mai mult la costurile în timp si în ceea ce priveste atmosfera relatiilor interpersonale.

Medierenet: Care este rolul comunicarii in mediere?
Aurel Codoban: Din perspectiva mea, medierea este esentialmente comunicare. Sarcina medierii este aceea de a construi un mediu bun de comunicare. Diferendele si conflictele se dezvolta din incapacitatea de a comunica propriile puncte de vedere, atitudini si interese celorlalti, din eronata perceptie a punctelor de vedere, atitudinilor si intereselor celorlalti si din incapacitatea de a interpreta adecvat semnificatia tuturor acestor aspecte si a corelatiilor posibile dintre ele.

Medierenet: Ce beneficii poate aduce comunicarea intr-un conflict?
Aurel Codoban:    Primul si cel mai direct efect al comunicarii este reducerea tensiunii. Începând de la reducerea tensiunii emotionale pe care orice conflict o implica, poate începe un dialog care sa negocieze solutiile. Dar comunicarea este implicata în însasi negocierea conflictului si mai mult decât atât, cred eu, în însasi descoperirea si formularea solutiilor.

Medierenet: Considerati comunicarea defectuoasa din societate ca fiind o cauza a inmultirii conflictelor?
Aurel Codoban:    Comunicarea este un proces complex, cu un mecanism delicat. Conflictele pot foarte bine apare atunci când si din cauza ca exista complicatii care covârsesc procesul comunicarii si mecanismul este bruscat.
Comunicarea ca proces este complex pentru ca în acest context are loc o reciproca depasire atât a individului, cât si a societatii. Adica vreau sa spun ca într-un proces de comunicare nu apar numai puncte de vedere individuale sau numai perspective general sociale. Individul se socializeaza, iar valorile sociale se individualizeaza.
Cum în România revolta împotriva totalitarismului a luat forma laterala a revoltei împotriva conformitatii sociale, comunicarea a devenit prea individualizata si chiar individualista. Ceea ce, în absenta unui cadru de valori social acceptate, nu poate duce decât la o puzderie de conflicte între indivizi.

Medierenet: Cum se poate imbunatati comunicarea intre partile unui conflict?
Aurel Codoban:    Daca partile nu fac efortul de a se întelege între ele, aceasta devine rolul mediatorului. Procedeele implica în esenta schimbarea de perspectiva a partilor implicate si resemnificarea ori recadrarea pretentiilor combatantilor.

Medierenet: Considerati ca mediatorii comunica eficient cu partile in procesul de mediere?
Aurel Codoban:    Raspunsul meu este da, cu precizarea ca ei o fac gratie faptului ca, asa cum se spune, “Românii au talent”. Adica o fac mai degraba în virtutea talentului nativ, decât a unor proceduri si tehnici învatate.

Medierenet: Ce calitati ar trebui sa aiba un bun mediator?
Aurel Codoban:    Cred ca un mediator ar trebui sa fie, în virtutea rolului pe care îl are, un bun comunicator. Pentru ca nu este bine înteles procesul medierii, unii cred ca este vorba despre calitatea de bun psiholog. Între aceste capacitati psihologice cea mai des invocata este capacitatea de a fi empatic. Ea este importanta, dar cred ca trebuie cenzurata, altfel mediatorul poate da senzatia ca este partinitor. Cunostintele juridice sunt binevenite, daca nu chiar necesare! Dar din perspectiva mea, având în vedere rolul pe care îl joaca, mediatorul tebuie sa fie un bun comunicator.

Medierenet: Care considerati ca este cel mai mare avantaj al medierii?
Aurel Codoban:    Cel mai mare avantaj este acela de a restabili si pastra relatiile între partile aflate în conflict. Medierea are ca efect bun acela de a lasa loc de “Buna ziua” între îndârjitele parti ale unui conflict cu potente de violenta.

Medierenet: Credeti ca medierea este suficient cunoscuta si folosita?
Aurel Codoban:    Evident, nu. Românii sunt mult prea subiectivi pentru a se interesa sau a folosi institutia medierii. De altfel ei nici nu crediteaza institutiile în general, ci sunt interesati de putere, de forte.

O acceptare si un interes pentru mediere ar putea începe odata cu mult asteptata si dorita schimbare generala de mentalitate, care sa dea mai mult curs valorilor morale în viata individuala si în cea sociala.

Cuvinte cheie: , , , , , , , , , ,

 

Niciun comentariu

Adaugă părerea ta!

Adaugă părerea ta


 

Distribuie