Modificari la tratamentul contabil pentru certificatele verzi
Odata cu modificarea reglementarilor contabile la mijlocul anului trecut, pentru intocmirea situatiilor financiare anuale trebuie luate in seama o serie de reguli noi. Totusi, noile reglementari, aplicabile incepand cu situatiile financiare anuale corespunzatoare lui 2012, nu afecteaza decat o parte dintre contribuabili.
Ordinul MFP nr. 3055/2009 pentru aprobarea Reglementarilor contabile conforme cu directivele europene a fost modificat la finalul lunii august 2012 prin Ordinul MFP nr. 1.118/2012. Cele mai multe dintre modificarile aduse reglementarilor contabile se aplica incepand cu situatiile financiare anuale aferente exercitiului financiar 2012, insa exista si prevederi care sunt deja aplicabile in contabilitate.
Care sunt regulile aplicabile de anul viitor
Ordinul MFP nr. 1118/2012 stabileste un nou tratament contabil pentru certificatele verzi primite de operatorii economici. In prezent, tratamentul contabil al certificatelor verzi este similar tratamentului aplicabil certificatelor de emisii de gaze cu efect de sera. Insa, incepand cu situatiile financiare pentru anul 2012, care se depun in 2013, certificatele verzi vor fi asimilate investitiilor pe termen scurt si vor avea tratamentul contabil prevazut pentru aceasta categorie de active.
Mai mult decat atat, actul normativ citat a introdus o sectiune care reglementeaza distinct contabilitatea certificatelor verzi.
Astfe, potrivit noilor reglementari, aplicabile din 2013, producatorii de energie din surse regenerabile, care beneficiaza de certificate verzi emise de operatorul de transport si sistem, potrivit legii, inregistreaza certificatele primite in contul 508 «Alte investitii pe termen scurt si creante asimilate» analitic distinct, pe seama veniturilor inregistrate in avans (contul 472 «Venituri inregistrate in avans» analitic distinct).
„Veniturile inregistrate in avans se evidentiaza in contul de profit si pierdere pe masura vanzarii certificatelor verzi. La inregistrarea in contabilitate, certificatele verzi primite se evalueaza la pretul de tranzactionare de la data primirii, publicat de operatorul pietei de energie electrica (S.C. OPCOM – S.A.)”, se mai precizeaza in actul normativ.
Normele mai stabilesc ca, la sfarsitul exercitiului financiar, certificatele verzi evidentiate in contul 508 «Alte investitii pe termen scurt si creante asimilate» analitic distinct se evalueaza la valoarea de tranzactionare publicata de operatorul pietei de energie electrica (S.C. OPCOM – S.A.) pentru ultima tranzactie, cu reflectarea in rezultatul perioadei a diferentelor rezultate (contul 768 «Alte venituri financiare» sau contul 668 «Alte cheltuieli financiare», dupa caz).
De asemenea, noile reglementari mai precizeaza ca furnizorii de energie electrica si producatorii obligati, potrivit legii, sa achizitioneze anual un numar de certificate verzi inregistreaza contravaloarea certificatelor verzi achizitionate in contul 652 «Cheltuieli cu protectia mediului inconjurator».
„In situatia in care achizitionarea certificatelor verzi se efectueaza inainte de termenele prevazute de lege, contravaloarea certificatelor verzi se inregistreaza in contul 471 «Cheltuieli inregistrate in avans», urmand ca la termenele legale sa se inregistreze cheltuiala in contul 652 «Cheltuieli cu protectia mediului inconjurator”, explica Ordinul MFP nr. 1182/2012.
Actul normativ mai prevede ca, in situatia in care alte entitati achizitioneaza certificate verzi in scopul realizarii de profit pe termen scurt, in conditiile prevazute de legislatie, certificatele verzi sunt asimilate investitiilor pe termen scurt, fiind inregistrate in contul 508 «Alte investitii pe termen scurt si creante asimilate»/analitic distinct.
La sfarsitul exercitiului financiar, certificatele verzi se evalueaza la valoarea de tranzactionare publicata de operatorul pietei de energie electrica (S.C. OPCOM – S.A.) pentru ultima tranzactie, cu reflectarea in rezultatul perioadei a diferentelor rezultate (contul 768 «Alte venituri financiare» sau contul 668 «Alte cheltuieli financiare», dupa caz).
In ceea ce priveste certificatele verzi anulate pentru ca nu au fost utilizate in perioada de valabilitate, regulile prevad ca acestea se evidentiaza pe seama cheltuielilor perioadei (contul 668 «Alte cheltuieli financiare»).
„Acelasi tratament contabil se aplica si in cazul anularii certificatelor verzi obtinute necuvenit de un operator economic acreditat, daca acestea nu au fost inca tranzactionate.”, mai precizeaza noile reglementari.
Totodata, noile reguli contabile diferentiaza si tratamentul contabil pentru cerificatele de emisii de gaze cu efect de sera. Mai exact, se stabileste ca certificatele de emisii de gaze cu efect de sera cumparate cu scopul obtinerii de profit pe termen lung se evidentiaza distinct in categoria altor investitii detinute ca imobilizari, in timp ce certificatele cumparate in scopul obtinerii de profit in urma vanzarii intr-o perioada scurta de timp se evidentiaza in categoria altor investitii pe termen scurt.
Noile reglementari privind cesiunile de creante se aplica deja de jumatate de an
Ordinul MFP nr. 1118/2012 a adus totodata si cateva noutati in ceea ce priveste cesiunile de creante, stabilind ca ajustarile de valoare ale creantelor incerte se inregistreaza in contabilitate la preluarea creantelor respective.
„In cazul cesionarii unei creante, diferenta dintre valoarea creantei preluate prin cesionare si suma de achitat cedentului reprezinta venit la data constatarii drepturilor si obligatiilor, potrivit clauzelor contractuale. Pentru suma creantei preluate care se estimeaza ca nu poate fi recuperata, concomitent cu preluarea creantei se inregistreaza si deprecierea corespunzatoare, articol contabil 6814 «Cheltuieli de exploatare privind ajustarile pentru deprecierea activelor circulante» = 496 «Ajustari pentru deprecierea creantelor – debitori diversi»”, se prevede in actul normativ.
Actul normativ puncteaza ca aceste noi prevederi se aplica pentru creantele cesionate si inregistrate in contabilitatea cesionarului dupa data de 1 iulie 2012.
Pana la 1 iulie 2012, venitul s-a inregistrat in contabilitate la preluarea creantei, conform contabilitatii de angajamente, considerand creantele ca fiind pe termen scurt si putand fi executate imediat, iar partea de creanta care nu se recupereaza devine cheltuiala la scoaterea sa din evidenta.Roxana Neagu, avocatnet.ro.
Niciun comentariu
Adaugă părerea ta!