Taxa de poluare se va plati la prima vanzare a masinii

 

Un grup de lucru format din specialisti de la Ministerul Mediului si de la cel al Finantelor lucreaza în aceste zile la finalizarea formulei de calcul al noii taxe de mediu pentru autoturisme, asa numita taxa auto. Guvernul nu va avea însa gata o noua lege pâna la 1 ianuarie, când efectele suspendate ale vechii taxe auto reintra în vigoare complet.

taxa autoAstfel, de la 1 ianuarie, toti posesorii de masini care nu au platit o taxa de prima înmatriculare sau de poluare, fie ca masina este cumparata din România sau este adusa din strainatate, vor plati o taxa la prima vânzare a autovehiculului. Pâna acum, taxa auto era platita doar pentru autovehiculele înmatriculate în strainatate, care erau aduse pentru a fi înscrise în circulatie în România.

Surse din Ministerul Mediului au declarat pentru gândul ca grupul de lucru va definitiva în aceste zile o formula de calcul pentru noua taxa auto, astfel ca în prima sedinta de Guvern, de pe 4 ianuarie 2013, premierul Victor Ponta sa aiba în fata un prim draft al noii legi.

“Acum nu stiu câte masini se vor vinde pe 1 si 2 ianuarie, totusi, adica nu mi se pare ceva foarte grav”, a declarat vicepremierul Liviu Dragnea, referindu-se la faptul ca se va rata termenul de 1 ianuarie la care vechea lege intra complet în vigoare.

Legea 9/2012 privind taxa pentru emisiile poluante a fost suspendata partial de guvernul condus de Emil Boc, în ianuarie 2012, în timpul protestelor din Piata Universitatii. Mai exact, a fost suspendata pâna la 1 ianuarie 2013 obligatia tuturor posesorilor de autovehicule care nu au achitat vreo taxa de poluare sau prima înmatriculare (adica cei cu masini înmatriculate în România înainte de 2007, când a fost introdusa prima formula a taxei auto) sa achite taxa la prima vânzare a autovehiculului.

În rest, legea si-a facut efectele în continuare, iar cei care au înmatriculat masini aduse din strainatate în România au platit taxa.

Premierul Victor Ponta si ministrul Mediului, Rovana Plumb, au dat asigurari în acest an ca Guvernul lucreaza la un nou mod de a calcula taxa de poluare, astfel încât sa nu se mai ajunga la situatii în care taxa sa coste tot atât sau chiar mai mult decât masina.

Niciun oficial guvernamental nu a putut însa sa explice pâna acum conceptul dupa care va functiona noua taxa sau algoritmul dupa care va fi calculata.

 Cât costa acum prima înmatriculare

În prezent, pe legea 9/2012, înmatricularea unei masini cu motor de pâna în 1.600 de centimetri cubi, cu norma de poluare euro 4, vechime de 5-6 ani (fabricatie 2006-2007) si emisii de dioxid de carbon de 200 de grame kilometru, taxa de poluare costa aproape 650 de euro.

Daca motorul este de capacitate mai mare, taxa creste drastic. Astfel, pentru un motor de 2.000 de centimetri cubi, norma de poluare euro 4, vechime 5-6 ani si emisii poluante de 200 de grame la kilometru, taxa auto ajunge la 1.500 de euro.

În cazul masinilor mai vechi, taxa ajunge sa coste aproape cât valoarea de piata a masinii. Pentru o masina cu motor de 1.600 de centimetri cubi, norma de poluare euro 2, vechime de 11-12 ani (fabricatie 2000-2001) si emisii poluante de 200 de grame, taxa auto se ridica la peste 2.250 de euro.

La motoarele mai mari si masini vechi, taxa auto depaseste valoarea de piata a masinii. Taxa pentru o masina similara cu cea de mai sus, dar cu motor de 2.000 de centimetri cubi ajunge sa coste aproape 3.800 de euro.

Exodul catre Bulgaria

Sumele exorbitante pe care românii trebuie sa le plateasca daca vor sa aiba o masina la mâna a doua, adusa din strainatate, care polueaza peste medie, au facut ca zeci de mii de români sa îsi înmatriculeze masinile în Bulgaria. Conform Politiei Rutiere, în primavara acestui an în trafic fusesera oprite aproape 20.000 de masini cu numere de Bulgaria, conduse de români. Statistica nu are însa valoare exhaustiva, pentru ca Politia poate sa strânga aceste cifre doar bazându-se pe numarul autovehiculelor oprite în trafic.

Înmatricularea în Bulgaria are riscurile ei, însa costa mult mai putin, în jurul a 500 de euro indiferent de masina. Practic, proprietarul român trece masina pe numele firmei bulgaresti, care încheie un contract de comodat cu soferul român, dându-i masina în folosinta. Cel mai adesea, firmele care se ocupa cu acest lucru sunt detinute de români sau au relatii strânse cu România, prin intermediari. Riscul este ca, în acte, masina apartine firmei bulgaresti, care poate face ce vrea cu ea.

Politia Rutiera lua în calcul, în acest an, sa înainteze o propunere legislativa care sa limiteze dreptul autoturismelor înmatriculate în strainatate sa circule mai mult de trei luni pe teritoriul României. Acest lucru ar elimina portita bulgareasca de scapare a soferilor români din fata taxei auto. Initiativa pune însa probleme din punct de vedere al legislatiei europene care garanteaza dreptul la libera circulatie prin statele UE.

Cât a câstigat statul de pe urma taxei auto

În perioada 2009-2012, estimarile Guvernului arata ca statul a încasat din taxa auto, indiferent de forma acesteia, venituri totale de circa 4,5 miliarde de lei, echivalentul a circa un miliard de euro. Banii s-au dus catre Fondul de Mediu, pentru a fi folositi la finantarea unor programe si proiecte pentru protectia mediului, precum Programul Rabla, Casa Verde, dar si constructia de parcuri în zonele care duc lipsa de spatii verzi.

Totodata, statul a si pierdut bani din cauza bâlbâielilor legislative ale Guvernului PDL si ministrilor Mediului numiti de UDMR. Premierul Victor Ponta a declarat ca statul trebuie sa dea înapoi proprietarilor de autovehicule care au dat statul în judecata, din cauza taxei auto percepute ilegal, o suma totala de 400 milioane euro.

Pe rolul instantelor judecatoresti sunt înregistrate aproximativ 80.600 dosare deschise în 2011-2012 pentru restituirea taxei de poluare auto, a mai spus premierul în luna octombrie.

Andrei Luca Popescu, gandul.info

Cuvinte cheie: , , , ,

 

Niciun comentariu

Adaugă părerea ta!

Adaugă părerea ta


 

Distribuie