Conflictele la locul de munca
Mediatorul Roxana Cozma scrie in ziaruldeiasi.ro despre conflictele la locul de munca:
”Stiti pe cineva care s-a aflat in mijlocul unei intrigi tesuta astfel incat sa-i scada credibilitatea acestuia?! Este de ajuns sa rastalmacesti o simpla propozitie, cum ar fi:
– Azi numai eu am mai ramas (in sensul ca am avut de terminat niste rapoarte, pur si simplu nu au mai incaput in timpul de lucru…), ce poate fi transmisa unei persoane influentabile, sub forma:
– NUMAI EU am mai ramas azi (cu sensul explicit ca doar eu am avut constiinta de a termina la timp lucrarea, ceilalti nu au manifestat interes pentru rapoartele care trebuie predate). Insotit si de o mimica a fetei ce exprima ironie, mesajul preluat ajunge viciat si imediat este receptat tot cu ironie, pentru ca cel care asculta este inclinat sa creada varianta ostila.
Acesta ar fi doar un bun exemplu de comunicare paraverbala, daca nu s-ar fi petrecut lucrurile chiar asa, in realitate. Unii se simt in competitie cu toata lumea si acestia sunt cei mai suspiciosi. Constient sau inconstient, induc un sentiment de neincredere printre colegii de serviciu care au aceeasi structura.
Pe principiul „cine se aseamana se-aduna“, in orice mediu profesional, cateva persoane care se simt amenintate de rezultatele sau credibilitatea altora, se strang intr-un grup al carui scop este sa ii denigreze pe acestia.
Uneori reusesc chiar sa le faca sicane si sa raspandeasca zvonuri despre ei, greu de dovedit, dar care au un impact puternic asupra celor care se grabesc sa creada tot ce aud. In cazul de fata, zvonacul s-a gandit sa transmita ca persoana numita L. sta dupa program si da informatii unor persoane influente pentru a fi sustinuta de acestea in alte proiecte. In secunda doi, cei carora li s-a soptit asta devin banuitori cu persoana incriminata, care nu are cum sa se disculpe.
In aceasta situatie, comunicarea relationala se sprijina pe niste rationamente simple, ce fixeaza reperele de gestionare a situatiei conflictuale:
1. Putem sa schimbam imediat ceva din ceea ce se spune in spatele nostru?! Putem sa plangem, sa luam la rand persoanele din jur, sa le spunem povestea vietii noastre, din care sa rezulte cat de bine intentionati suntem in raport cu colegii si cu institutia?! Putem sa le schimbam, catusi de putin, impresia lasata de suspiciunea ca in spatele lor au loc jocuri de culise, nefavorabile lor, mai ales ca ei insisi fac asta?! Nu, nimic din toate astea nu dau rezultate pe termen lung.
2. Putem, insa, sa ne punem intrebarea daca ceva din atitudinea noastra, a provocat altora sentimentul (greu de suportat) de inferioritate?! Poate o vorba aruncata neglijent, o opinie negativa spusa apasat, despre un coleg, manifestarea, in timp, a unei autoritati in colectivul din care facem parte, etc.
3. Ce este de facut?! Intoarce-te la simplitate, fii tu insuti, ajuta-i pe cei cu care lucrezi sa-si depaseasca complexele, daca poti, gaseste-le activitatea care le scoate in relief, abilitatile native. Cu siguranta ca in felul acesta atmosfera de lucru se va detensiona si interesul pentru suspiciuni se va diminua de la sine.”
Niciun comentariu
Adaugă părerea ta!