Ordonanta privind solutionarea alternativa a litigiilor in materie de consum a intrat in vigoare
Ordonanta nr.38/2015 care transpune in legislatia nationala prevederile Directivei nr. 2013/11/UE privind solutionarea alternativa a litigiilor in materie de consum a intrat in vigoare, noteaza enational.ro.
O structura responsabila cu derularea procedurilor SAL, care este impartiala si isi desfasoara activitatea independent de activitatile de supraveghere si control de piata se infiinteaza in cadrul Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorilor (ANPC). Reclamatiile indreptate de consumatori impotriva comerciantilor vor putea fi rezolvate si de catre anumite entitati care aplica proceduri de solutionare alternativa a litigiilor, denumite proceduri SAL. Acestea se finalizeaza in termen de 90 de zile calendaristice.
Litigiile dintre consumatori, inclusiv debitorii unei banci, vor fi rezolvate in mod gratuit.
Solutionarea litigiului poate fi refuzata de entitatea SAL in urmatoarele situatii:
– litigiul a fost analizat deja de o instanta judecatoreasca,
– consumatorul nu a incercat sa contacteze comerciantul / profesionistul in cauza pentru a discuta reclamatia sau nu a incercat sa rezolve conflictul direct cu profesionistul,
– entitatea SAL sesizata nu este competenta sa solutioneze litigiul.
In ceea ce priveste domeniul bancar se infiinteaza Centrul de solutionare alternativa a litigiilor din sistemul bancar, denumit Centrul SAL, prin care consumatorii isi pot rezolva diferendele pe care le au cu bancile sau sucursalele bancare straine din Romania. Eficienta procedurilor SAL presupune indeplinirea urmatoarelor cerinte:
– gratuitate,
– disponibilitate si accesibilitate a procedurilor, atat online cat si pe suport de hartie,
– accesul partilor la procedura sa fie permis fara obligativitatea apelarii la un avocat sau consilier juridic,
– partile sa fie notificate despre dreptul de a opta ca rezultatul procedurii SAL sa fie o solutie propusa sau solutie impusa.
Centrul SAL propune sau impune solutii, iar consumatorul decide daca alege una sau alta. Astfel, in cazul unei solutii propuse:
– consumatorii au posibilitatea de a se retrage din procedura in orice moment, daca nu sunt satisfacuti de modul de desfasurare a procedurii;
– partile pot accepta sau nu solutia propusa de SAL.
Rezultatul procedurilor SAL devine obligatoriu doar daca partile au acceptat solutia propusa, el nu este obligatoriu daca doar una dintre parti a acceptat. In cazul solutiei impuse, aceasta are caracter obligatoriu si devine titlu executoriu, daca nu este atacata la instanta judecatoreasca competenta in termen de 15 zile.
Niciun comentariu
Adaugă părerea ta!