Ministerul Justitiei modifică Legea nr. 302/2004 privind cooperarea judiciară internațională în materie penală

 

Ministerul Justiției vrea să modifice Legea nr. 302/2004 privind cooperarea judiciară internațională în materie penală și supune dezbaterii publice proiectul de lege modificator.
catusePotrivit notei de fundamentare a proiectului, „evoluţia permanentă a legislaţiei adoptate la nivelul Uniunii Europene în domeniul cooperării judiciare în materie penală, precum şi constatarea de către judecători, procurori, poliţişti şi reprezentanţii direcţiei de specialitate a Ministerului Justiţiei, a existenţei, la nivelul Legii nr. 302/2004 privind cooperarea judiciară internaţională în materie penală, a unor reglementări perfectibile au condus la elaborarea prezentului proiect de lege”.

Din perspectiva legislaţiei Uniunii Europene proiectul de lege asigură transpunerea, în dreptul intern, a două directive. Este vorba despre:

– 10 alin. (4), (5) şi (6) din Directiva 2013/48/UE a Parlamentului European şi a Consiliului, din 22 octombrie 2013, privind dreptul de a avea acces la un avocat în cadrul procedurilor penale şi al procedurilor privind mandatul european de arestare, precum şi dreptul ca o persoană terţă să fie informată în urma privării de libertate şi dreptul de a comunica cu persoane terţe şi cu autorităţi consulare în timpul privării de libertate, publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L nr. 294 din 06.11.2013, Termenul de transpunere a directivei este 27 noiembrie 2016.
– Directiva 2014/41/UE a Parlamentului European şi a Consiliului, din 3 aprilie 2014, privind ordinul european de anchetă în materie penală, publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene seria L nr. 130 din 01.05.2014. Termenul de transpunere a directivei este 22 mai 2017.
Modificările aduse în legile interne

Dintre modificările propuse prin acest proiect amintim pe cele care vizează sistemul actual de extrădare şi al celui privind mandatul european de arestare.

Astfel, din perspectiva extrădării, au fost aduse modificări articolelor 42 „Procedura judiciară şi reguli speciale de competenţă” şi 44 „Arestarea provizorie în caz de urgenţă”

Pe fondul atentatelor din Republica Franceză din anii 2015-2016 şi din Regatul Belgiei din anul 2016, al fenomenului migraţionist din Asia, Africa de Nord şi Orientul Mijlociu, care a afectat Europa în ultimii ani şi luând în considerare semnale privind posibilitatea schimbării rutelor migratorii ale refugiaţilor cu posibila tranzitare a teritoriului României, la nivelul autorităţilor române s-a pus problema unei securizări suplimentare a teritoriului naţional, inclusiv prin instrumente de cooperare judiciară.

În plus, România, ca stat de graniţă al Uniunii Europene, este conştientă de rolul pe care îl are sub acest aspect dar şi de obligaţia de a contribui la consolidarea spaţiului de securitate la nivel european.

Astfel, s-a luat în considerare necesitatea modificării unor dispoziţii ale Legii 302/2004 privind cooperarea judiciară internaţională în materie penală, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, în vederea identificării unei soluţii pentru combaterea unor forme grave ale criminalităţii (spre exemplu infracţiunea de terorism sau alte infracţiuni asociate acestui fenomen), astfel încât lipsa reciprocităţii să nu împiedice autorităţile judiciare competente să dispună arestarea provizorie a unei persoane în baza unei notiţe roşii sau a unei difuziuni de urmărire internaţională prin canalele Organizaţiei Internaţionale de Poliţie Criminală – Interpol.

Redactarea actuală a articolului 44 din Legea nr. 302/2004 permite autorităţilor române să aresteze provizoriu în vederea extrădării persoanele urmărite internaţional în baza unei notiţe roşii sau a unei difuziuni de urmărire internaţională, în anumite condiţii. Aceste condiţii se referă la existenţa unei prevederi exprese în cadrul tratatului/instrumentului juridic aplicabil cu acel stat sau dacă există reciprocitate în acest sens.

Raţiunea dispoziţiilor articolului 44 are la bază pe de o parte, intenţia de responsabili zare a partenerilor externi pentru a se obţine, din partea acestora, reciprocitate cu privire la arestarea, în baza notiţei roşii, a persoanelor urmărite internaţional, iar pe de altă parte, conservarea drepturilor şi libertăţilor constituţionale ale cetăţenilor români care astfel nu pot fi arestaţi de autorităţile române în baza notiţei roşii ori a difuziunii de urmărire internaţională emise de alte state. Această reglementare a servit intereselor României, anumite state fiind responsabilizate în cadrul procedurilor de cooperare judiciară, acordând reciprocitate României pentru arestarea provizorie în baza notiţei roşii.

Raportat însă la contextul internaţional susmenţionat şi la lipsa de reacţie a unora dintre partenerii externi care figurează astăzi pe lista ţărilor cu risc terorist ridicat, precum şi în scopul creşterii siguranţei naţionale, iniţiatorul apreciază că se impune modificarea cadrului juridic intern în sensul în care acesta să permită autorităţilor române să dea curs unor cereri de arestare provizorie, atunci când executarea unor astfel de cereri se dovedeşte necesară datorită nevoii de a lupta împotriva unor forme grave ale criminalităţii, inclusiv a terorismului. Autorităţile române competente potrivit legii vor putea astfel coopera şi lua decizii privind contracararea unui potenţial risc la adresa securităţii naţionale, inclusiv în situaţia lipsei reciprocităţii ori a lipsei de reacţie a partenerului străin.

Trebuie avută în vedere în acest context diferenţa dintre arestarea provizorie în vederea extrădării şi procedura de extrădare propriu-zisă. Arestarea provizorie este o măsură care se dispune în aşteptarea unei cereri de extrădare. Arestarea provizorie poate fi dispusă, în baza unei notiţe roşii sau difuziuni de urmărire internaţională chiar în absenţa reciprocităţii (în condiţiile reglementate de forma propusă a art. 44 alin. 2). în privinţa extrădării propriu-zise a cetăţenilor români, este menţinută condiţia imperativă a reciprocităţii (conform art. 20 alin. (1) din Legea nr. 302/2004 în forma actuală, căruia nu i se aduc modificări prin proiectul de act normativ).

Din perspectiva mandatului european de arestare, au fost aduse modificări şi/sau completări unor articole din legea în vigoare, unele dintre acestea pentru a asigura transpunerea art. 10 alin. (4), (5) şi (6) din Directiva 2013/48/UE, precum şi pentru soluţionarea unor probleme de practică judiciară semnalate în perioada 2013-2016 de către instanţele judecătoreşti şi Ministerul Public ori constatate la nivelul direcţiei de specialitate din cadrul Ministerului Justiţiei.

Astfel, se urmăreşte modificarea legislaţiei privind cooperarea judiciară internaţională în materie penală, în vederea transpunerii dispoziţiilor art. 10 alin. (4), (5) şi (6) din Directivă, privind accesul la un avocat în procedurile privind mandatul european de arestare, în special în ceea ce priveşte alin. (4), referitor la posibilitatea unei persoane solicitate de a avea acces la un avocat în statul emitent al mandatului european de arestare.
Proiectul de lege poate fi consultat pe site-ul Ministerului Justiției.

Cuvinte cheie: , ,

 

Niciun comentariu

Adaugă părerea ta!

Adaugă părerea ta


 

Distribuie