În instanță părțile își căuta „dreptatea”. În mediere își găsesc rezolvarea.
Consiliul de Mediere Moldova:Interviu cu Anca Lucia Stancu, mediator în România, Transilvania şi fondatoarea revistei online medierenet.ro
Dvs. sunteți mediator. Totodată, faceți parte din echipa medierenet.ro Cum reușiți să faceți față tuturor activităților?
M-am autorizat la începutul anului 2009 și tot de atunci am început să și lucrez ca mediator. Faptul că am fost primul și, o perioada, singurul mediator din orașul în care locuiam (Medias) a reprezentat oportunitatea de a media numeroase și diferite situații. Pentru ca medierea era o activitate nouă în peisajul soluționării conflictelor din România, provocarea a fost de a o face cunoscută în rândul concetățenilor mei.
Activitățile care țin de realizarea revistei și a acțiunilor de promovare a medierii prin intermediul medierenet.ro se desfășoară dimineața devreme, în acea perioadă din zi în care nu sună telefoanele și nu are nimeni nevoie(înca) de un mediator. Fiind o activitate online se poate face din orice loc și la orice ora, așa că nu sunt obligată nici eu și nici colaboratorii mei să fim fizic la un birou, la o anumită oră. Și ședintele sunt online, deoarece nu locuim toți în același oraș. Întâlnirile cu părțile și/sau ședințele de mediere le programez, în general, în intervalul 10-16. Bineînțeles că există și excepții și că există perioade în care weekend-urile sunt zile de lucru. Organizarea activităților, delegarea de sarcini, un bun management al timpului și mai ales pasiunea pentru această profesie îmi sunt de mare folos pentru a face față activităților diversificate ale unei zile.
Cum și când s-a înființat proiectul medierenet.ro?
Știți cum este când ai o pasiune și îți dorești să afli cât mai multe despre ea? Când cauți cărți, articole, informații? Ați trăit vreodată sentimentul de frustrare pentru că nu găsiți acele informații pe care vi le doriți? Asta trăiam eu de fiecare dată când căutam informații cu și despre mediere în România. Asta auzeam de la colegii mediatori din țara. Iar noi căutam țintit. Ce șanse ar fi avut o persoană care ar fi avut nevoie de mediere, dar nu știa despre ea să găsească informații în acele condiții?
În plus și reprezentanții firmelor și a instituțiilor publice cu care discutam despre mediere puneau aceleași întrebări (ce este medierea, când se poate folosi, unde găsim mediatori,etc) și cereau o sursa de informații pe care să o acceseze pentru mai multe detalii. Și nu aveam ce să le ofer. Am înteles atunci că pentru a câstiga încrederea oamenilor, procedura medierii trebuia făcută cunoscută și promovată. Cazurile mediate și discuțiile cu colegii mediatori m-au ajutat să înțeleg mai bine cât de mare este diversitatea situațiilor în care părțile pot apela la mediere. După aproape 3 ani de activitate și 6 luni de cercetare de piața aveam schițat proiectul revistei. Dupa alte 3 luni de muncă lansăm, în iulie 2012, revista online a mediatorilor din România, medierenet.ro.
Care sunt cele mai întâlnite tipuri de conflicte în societatea românească care ajung in mediere?
Sunt foarte diversificate tipurile de conflicte care ajung la mediator. Plaja acoperită este de la neînțelegeri între membrii familiei, relații comerciale, recuperare de creante și pâna la malpraxis, relații de muncă și acționariate. De la intrarea în vigoare a noului Cod Penal și de celui de Procedura Penală, a crescut numarul medierilor în domeniul penal.
În ce relație se află mediatorii și avocații?
Mediatorii și avocații se află în relația pe care și-o construiesc.
Cele două domenii de activitate sunt mai degrabă complementare decât competitive. Mediatorul este specialist în managementul conflictelor și în comunicare, avocatul este specialist în drept. Mediatorul este neutru și echidistant, avocatul luptă pentru clientul pe care il reprezintă. Diferența dintre un avocat și un mediator este aceea că avocatul este plătit ca să vorbească, iar mediatorul este plătit ca să asculte. În instanță părțile își căuta „dreptatea”. În mediere își găsesc rezolvarea.
Care ar fi principalele reguli în activitatea pe care o desfășoară mediatorul?
Consider că ar fi potrivit să încep cu respectul pentru părți și înțelegerea față de situația în care sunt în momentul în care apelează la serviciile mediatorului. Acceptarea faptului că în orice clipă pot apărea informații care să schimbe cursul medierii și că soluția este întotdeauna cea care mulțumește părțile și stinge cauza reală a conflictului.
Care este scopul Galei Excelenței în mediere, un eveniment, de altfel, foarte mediatizat?
Gala Excelenței în Mediere a început ca un eveniment organizat de mediatori pentru mediatori. Așa au fost concepute și realizate primele trei ediții. Dar nu mai puteam continua așa, deoarece evenimentelor dedicate doar mediatorilor le lipsește un ingredient important: interacțiunea directă cu potențialii beneficiari ai medierii. De aceea, la cea de-a patra ediție a evenimentului, am adus medierea și mediul de afaceri acolo unde le este locul: Împreună.
Gala Excelenței în Mediere înseamnă mai mult decât organizatori, invitați ,sponsori, participanți și premii. Scopurile fundamentale ale acestui eveniment au fost, sunt și vor ramâne acelea de a promova medierea și de a-i premia pe mediatorii care au dovedit perseverența și consecvență în profesie. Este important că avem propriul eveniment în care cu mândrie putem spune că suntem mediatori români și avem rezultate pe care nu ne sfiim să le facem cunoscute. Gala Excelenței în Mediere este tradiție. Împreună putem spune, odată pe an, la Gala Excelenței în Mediere: „Acestia suntem noi, mediatorii. Suntem aici pentru voi!” Echipa organizatoare a evenimentului, din ce în ce mai numeroasă, este formată din mediatori voluntari și am avut printre noi și avocați și judecători.
Presupun că deja aveți o viziune clară asupra modului în care este percepută medierea în România. Am dori să aflăm care este poziția mediului de afaceri din România față de mediere?
Din întâlnirile și interacțiunile avute cu reprezentanți ai mediul de afaceri din România reiese că este apreciată confidențialitatea și celeritatea procedurii medierii. Medierea în afaceri te ajută să câștigi timp, să rezolvi situațiile acum, să nu mai amâni și să-ți păstrezi bunul renume câștigat în piață. Din discuțiile cu colegii mediatori și din propria activitate am constatat că firmele cu acționari străini apelează cu ușurință și mai des la mediere. Prezența numeroasă a oamenilor de afaceri la Gala Excelentei în Mediere 2016 arată interesul și deschiderea mediului de afaceri pentru mediere, dorința de a cunoaște mediatorii și activitatea acestora.
Sărbătoriți Ziua Mediatorului în România?
În data de 4 mai, în România, se sărbatorește Ziua Mediatorului. Inițiativa pentru această zi dedicată mediatorilor aparține colegilor noștri de la Uzamint: Mariana Belbita si Constantin Mihaiu.
Cum credeți, ce măsuri ar trebui luate în Republica Moldova pentru ca medierea să devină un instrument funcțional?
Important este ca oamenii să fie informați și să cunoască procedura medierii. Creșterea notorietății medierii se poate face prin texte și imagini publicate cu privire la ce este și cum se poate apela la mediere, cine este mediatorul și ce face el.
Sunt esențiale modurile în care medierea este interpusă în social. Promovarea medierii în mediul online și offline poate fi una dintre cheile succesului implementarii procedurii, dacă este făcută în mod constant și persuasiv. Motivarea părților pentru ca să participe la mediere ar fi potrivit să fie făcută mai degrabă prin creare de facilități decât prin obligativitate.
Ca mediator trebuie să iubești oamenii. Empatia este condiția de bază ca să poți face cu adevarăt mediere: să-l asculți pe cel din fața ta, să-l înțelegi, să-l accepți. Iar când confidențialitatea devine modul tău de viață, atunci poți media cu siguranță și profesionalism. Medierea este o profesie delicată pentru că intervine direct între oameni care sunt în conflict.
Iar în mediere mereu este vorba despre oameni.
Niciun comentariu
Adaugă părerea ta!