Cum au distrus Google şi Facebook presa tradiţională şi ce trebuie să facă grupurile mass-media pentru a supravieţui în era internetului
Internetul a făcut totul mai rapid, mai organizat, mai eficient, a adus o varietate de opţiuni la care nimeni nu visa şi, mai ales, a făcut totul gratis. Sau aproape. Dar, în urma sa, există o lungă dâră de victime, sute de mii de companii care au fost înlocuite în furnizarea aceloraşi servicii de câţiva titani ai internetului.
Google şi Facebook se hrănesc din reclama care anterior era sursa vitală pentru supravieţuirea presei, Amazon înlocuieşte retailerii tradiţionali, care la rândul lor înlocuiseră magazinele de cartier, Netflix, Hulu şi YouTube înlocuiesc vizionarea tradiţională de filme, Spotify şi Apple „sug“ veniturile caselor de discuri, site-uri precum eBay şi Craigslist înlocuiesc anunţurile de mică publicitate, Tinder scoate din joc anunţurile matrimoniale, Skype înlocuieşte telefonia fixă, WhatsApp înlocuieşte SMS-ul, Kindle înlocuieşte cărţile, Uber se luptă cu taximetriştii, iar Booking.com şi Expedia atacă agenţiile tradiţionale de turism.
Întrebarea esenţială: ce este mass-media?
Pentru a vedea cum de s-a ajuns aici trebuie să ne întoarcem în timp cu 25 de ani în urmă pentru a vedea ce însemna atunci presa tradiţională, şi prin extensie, mass-media în general. Produsul unei organizaţii media nu îl constituie ştirea, aşa cum se crede în mod general, ci informaţia. Fie că este vorba de o ştire din sport, de un anunţ imobiliar publicat în rubrica specializată a unui ziar sau ascultarea traficului auto dimineaţa în maşină la un post de radio, aceasta este o informaţie şi acoperă o nevoie specifică a omului.
Aceasta nu este singura nevoie acoperită de organizaţiile mass-media: mai există, de exemplu, nevoia de divertisment. În presa scrisă aceasta este reprezentată de celebrele pagini cu sudoku sau de horoscop, în vreme ce în televiziune sunt prezente diverse show-uri de entertainment.
Citeste articolul integral pe adevarul.ro
Niciun comentariu
Adaugă părerea ta!