Numarul scurt al conciliatorilor bancari
Promovarea conciliatorilor bancari continua.
Deja incep sa fie prezentate spete solutionate de „centrul special construit” si, mai mult, exista un numar scurt la care pot fi apelati. Si sunt doar 12 astfel de conciliatori.
Cu alte cuvinte clientii nemultumiti nu sunt obligati sa caute intr-un tablou online sau sa mearga la sediul vreunei instante sau a unei banci ca sa vada tabloul afisat acolo.
Gratuitatea procedurii pentru clientii bancilor este cu siguranta un argumet puternic pentru ca acestia sa alega un conciliator bancar si nu un mediator.Din modul in care este prezentata situatia reiese ca cineva plateste pentru aceste servicii, dar nu se mentioneaza cine.
Care sunt sursele de finantare a CSALB
” Finantarea Centrului se asigura din contributiile institutiilor de credit si ale institutiilor financiare nebancare si din alte venituri, potrivit legii, adica ,,din venituri proprii care se pot constitui din veniturile realizate din comisioanele si sumele percepute pentru prestatiile in domeniu efectuate tertilor; si din donatii si/sau sponsorizari”.
Din contributiile institutiilor financiar-nebancare si celelalte venituri prevazute de lege se acopera costurile de (1) functionare a Centrului si de (2) administrare a infrastructurii necesare solutionarii alternative a litigiilor.
Conciliatorii primesc un onorariu fix, independent de rezultatul procedurii. ” se mentioneaza pe site-ul Centrului de Solutionare Alternativa a Litigiilor Bancare.
Diferenta dintre un mediator si un conciliator bancar este aceea ca mediatorul este neutru, el neavand nici un interes in cauza pe care o mediaza, pe cand conciliatorii bancari sunt fosti sau actuali angajati ai bancilor si/sau avocati, dupa cum se poate observa din prezentarea membrilor conducerii CSALB si a membrilor corpului conciliatorilor bancari.
De asemenea, conciliatorii pot propune sau impune solutia de rezolvare, pe cand in mediere partile au libertate deplina in gasirea solutiei potrivite pentru ele, mediatorul, ca tert neutru, neimpunand solutia.
La cum se misca lucrurile cu conciliatorii bancari este evident ca cei din conducerea lor isi fac bine treaba si ca vor sa castige o cota mare de piata. La cati clienti nemultumiti ai bancilor exista au sanse mari sa si reuseasca.
Bancile au stiut si stiu sa-si protejeze interesele. Chiar si infiintarea acestui centru este un semn ca varianta de solutionare agreabila este agreata de banci. Dar o pun in practica in conditiile lor, una dintre ele fiind aceea ca clientul care apeleaza la conciliator sa nu fi inceput un proces in instanta cu banca.
Prezentarea de la TVR si de pe stiri.tvr.ro prezinta situatia astfel:
„Clienţii băncilor care au dosare de credit cu clauze abuzive pot negocia acum mai deschis cu banca, fără să ajungă în instanţă. Cu ajutorul unui conciliator, datornicii şi bancherii pot ajunge la un compromis astfel încât ambele părţi să fie mulţumite.
Toate acestea la centrul de soluţionare alternativă a litigiilor în domeniul bancar. Şi bancherii şi clienţii agreează varianta aceasta mult mai ieftină, chiar gratis pentru clienţi, şi mult mai rapidă.
La numărul scurt de telefon 9414 poate suna oricine e nemulţumit că are clauze, dobânzi sau comisioane abuzive într-un contract bancar sau cu o instituţie financiară nebancară. Un prim caz a fost rezolvat amiabial. Cele trei părţi implicate s-au aşezat la masa negocierilor la un centrul special consitutit.
Banca a fost de acord să elimine din contractul de credit un comision reclamat de client şi să-i restituie acestuia o parte din banii plătiţi pe acest comision din 2010 şi până acum.
În două luni, de când funcţionează centrul, 36 de români au cerut ajutor. Daca, până la urmă, banca si clientul nu ajung la un compromis cu ajutorul avocatului conciliator, atunci cazul se închide şI fiecare e liber să-şi caute dreptate în altă parte. Dar chiar şi cei mai vocali clienţi nemulţumiţi de bănci din ultimii ani preferă rezolvarea amiabilă care durează maximum 3 luni. La fel şI băncile.
Reclamaţia clientului este acccepta doar dacă negocierea sa oficială cu banca a eşuat, iar litigiul depăşeşte o mie de lei. Încă o condiţie este aceea de a nu fi început un proces cu banca în instanţă.”
Clientii nemultumiti ai bancilor pot apela la mediere si daca au pe rol un proces cu banca.
Fiecare profesie isi protejeaza interesele, dar consider ca in aceasta situatie ar fi fost potrivita o colaborare intre banci si mediatori, fara a se ajunge la crearea unei activitati paralele cu medierea.
Dar oare nu se intampla toate acestea in detrimentul activitatii mediatorilor?
Nu este solutionarea alternativa a litigiilor obiectul de activitate al medierii si inca fara conditionari care sa protejeze interesele vreunei parti?
Avem de invatat de la un corp profeional format din 12 membri si un organism de conducere cu 5 membri.
Anca Stancu, mediator
1 comentariu
Am identificat o informatie eronata in acest text si anume faptul ca un conciliator poate fi inca un salariat bancar. In regulamentele interne ale CSALB este prevazut ca acesta trebuie sa nu mai fi fost remunerat de catre o banca de cel putin 3 ani.