Medierea in Noul Regulament de ordine interioara al instantelor judecatoresti
Plenul Consiliului Superior al Magistraturii a aprobat, prin Hot-1375/17 decembrie 2015, Regulamentul de ordine interioara al instantelor judecatoresti. Art. II al Hotararii CSM mentioneaza ca la data intrarii in vigoare a acesteia, se abroga Hotararea Plenului Consiliului Superior al Magistraturii nr. 387/2005.
In doua din cele sase capitole si in patru din 18o de articole ale Regulamentului de ordine interioara a instantelor judecatoresti se gasesc mentiuni despre mediere si mediatori.
In capitolul I- Dispozitii generale, la art.7 litera r este prevazuta imputernicirea presedintelui curtii de apel de a asigura, in conditiile legii, colaborarea si cu organizatiile profesionale ale mediatorilor.
” Cap. I Dispoziţii generale
Secţiunea a II-a -Conducerea instanțelor
Art. 7- (1) Preşedintele curţii de apel exercită prerogative manageriale în scopul organizării eficiente a activităţii curţii, precum şi atribuţii de coordonare şi control privind administrarea curţii de apel şi a instanţelor din circumscripţie, după cum urmează:
r) asigură, în condiţiile legii, colaborarea instanţelor din circumscripţia curţii de apel cu parchetele de pe lângă acestea, organele de poliţie, organizaţiile profesionale ale avocaţilor, notarilor publici, consilierilor juridici, executorilor judecătoreşti,mediatorilor,experţilor şi interpreţilor, precum şi cu alte instituţii şi organizaţii;”
Se poate intelege ca presedintele curtii de apel ofera o garantie ca va exista o astfel de colaborare a instantelor din circumscriptia curtii de apel cu organizatiile profesionale ale mediatorilor? Ce inseamna aceasta colaboarea si cum se va pune in practica? Daca se va rezuma, in continuare,colaborarea doar la intalniri si discutii care nu vor avea o finalitate in practica instantelor si a parchetelor, care este avantajul pentru mediere?
Consider ca reglamentarea de la art.88 alin 6 este utila, deoarece astfel nu vor mai fi discutii pe procedura care este de urmat in astfel de situatii, mai ales ca in acest mod se scurteaza timpul de solutionare a cauzei in care a intervenit acordul de mediere.
” Cap. III Desfăşurarea activităţii administrativ-judiciare a instanţelor
Secţiunea I Raporturile de serviciu cu publicul
Art. 88- (1) Personalul instanţelor este obligat să îndeplinească îndatoririle ce îi revin potrivit legii şi regulamentelor.
(6) Serviciul de registratură primeşte şi înregistrează contractele de mediere şi respectiv acordurile de mediere şi ia măsuri pentru a fi înmânate de îndată completului învestit cu soluţionarea cauzei, în vederea suspendării, respectiv, a repunerii pe rol a cauzei.”
Din aceleasi considerente, de scurtare a duratei pentru obtinerea unei hotarari de expendient in dosarele in care partile au incheiat un acord de mediere, sunt si precizarile art.111,alin(5) si art.113, alin(1):
„Secţiunea a II-a
Înregistrarea și repartizarea cererilor adresate instanțelor, circuitul dosarelor
Art. 111- (5) Repunerea pe rol a cauzei după suspendare, pentru continuarea judecăţii, pentru perimare sau pentru pronunţarea hotărârii ca urmare a încheierii acordului de mediere, se va realiza de completul iniţial învestit cu soluţionarea cauzei, chiar dacă între timp şi-a schimbat compunerea.
Art. 113– (1) Pe perioada vacanţei judecătoreşti se pot forma complete separate, pentru a se asigura soluţionarea cauzelor urgente, precum şi a celor în care a intervenit un acord de mediere, indiferent de obiectul cauzei.”
Putine dar destul de concrete mentiunile cu privire la mediere din cadrul noului regulament de ordine interioara a instantelor judecatoresti.
Anca Stancu, mediator
Niciun comentariu
Adaugă părerea ta!