Termenele-limita pentru finalizarea procesului de restituire a imobilelor preluate in mod abuziv in perioada regimului comunist amanate cu un an

 

Guvernul a decis miercuri, 30 decembrie 2015, printr-o Ordonanta de Urgenta, prorogarea cu un an a unor termene prevazute de Legea nr. 165/2013 privind masurile pentru finalizarea procesului de restituire, in natura sau prin echivalent, a imobilelor preluate in mod abuziv in perioada regimului comunist in Romania.

imobil nationalizatPotrivit ordonantei de urgenta, se amana pana la data de 1 ianuarie 2017 termenul pana la care comisiile locale si judetene de fond funciar sau, dupa caz, Comisia de Fond Funciar a Municipiului Bucuresti au obligatia de a solutiona toate cererile de restituire, de a efectua punerile in posesie si de a elibera titlurile de proprietate. Initial, comisiile de fond funciar aveau obligatia sa solutioneze cererile de retrocedare a terenurilor confiscate de regimul comunist pana la 1 ianuarie 2016. Prin impunerea unor termene fixe, Legea nr. 165/2013 a urmarit sa asigure finalizarea procesului de restituire a terenurilor catre fostii proprietari, avand in vedere ca acest proces a inceput in anul 1991.

Prin art. 5 al legii au fost constituite comisii locale pentru inventarierea terenurilor, avand scopul de a identifica suprafetele care pot face obiectul reconstituirii dreptului de proprietate pe fiecare unitate administrativ-teritoriala. Pana in prezent, procesul de inventariere a fost realizat in proportie de 98% şi a condus, in multe localitati din tara, la identificarea a numeroase suprafete, aflate in rezerva locala sau in proprietatea statului, care pot fi atribuite fostilor proprietari.

De asemenea, se prelungeste cu un an, pana la 1 ianuarie 2017, termenul de la care terenurile puse la dispozitia comisiilor locale in vederea finalizarii procesului de restituire, dar nerestituite fostilor proprietari, vor trece, de drept, in Fondul national al terenurilor agricole si al altor imobile (denumit Fond national), administrat de Agentia Domeniilor Statului, si vor fi afectate valorificarii punctelor potrivit Legii nr. 165/2013. Aceasta masura a fost luata, iniţial, cu scopul de a determina comisiile de fond funciar sa finalizeze procesul de restituire in natura şi avea ca termen data de 1 ianuarie 2016. Terenurile care vor trece de la autoritaţile locale la Fondul naţional vor fi afectate exclusiv valorificarii punctelor acordate potrivit legii.

In majoritatea localitatilor inca nu a fost finalizat procesul de restituire efectiva a terenurilor. Or, daca nu ar fi fost prelungit termenul, de la 1 ianuarie 2016 la 1 ianuarie 2017, terenuri aflate astazi la dispozitia comisiilor locale de fond funciar, chiar si fostele amplasamente ale cetatenilor sau terenuri acordate prin hotarari judecatoresti, ar trece, in mod automat, in Fondul national. In aceasta situatie, terenurile pe care anumite persoane sunt indreptatite sa le primeasca ar face obiectul licitatiilor la care pot participa exclusiv detinatorii de puncte. Prorogarea termenului are, astfel, rolul de a preintampina o situatie, contrara ordinii juridice si scopului avut in vedere de legile restituirii.

O alta prevedere se refera la amanarea, pentru data de 1 ianuarie 2017, a termenului de la care fostii proprietari vor putea valorifica punctele, prin participarea la licitaţiile naţionale, in cadrul carora se vor putea achiziţiona imobile din Fondul national. Anterior, termenul era stabilit pentru 1 ianuarie 2016. Prelungirea acestui termen a fost necesara intrucat din cauza intarzierilor in procesul de inventariere, Fondul national nu corespunde, in acest moment, ca structura a terenurilor care il compun, nici la nivel teritorial, nici la nivel valoric, scopului avut in vedere de lege. Prorogarea termenului vine si in intampinarea cererilor formulate de asociatiile fostilor proprietari, motivate de faptul ca la 1 ianuarie 2016 ar exista un numar foarte mic de detinatori de puncte, raportat la numarul mare de persoane care asteapta aceasta masura compensatorie.

Masurile adoptate prin acesta ordonanta de urgenta au rolul sa evite aparitia unor blocaje in procesul de restituire, ceea ce ar putea afecta activitatea autoritatilor administratiei publice locale de punere in posesie si de emitere a titlurilor de proprietate catre fostii proprietari.

Sursa: gov.ro

Cuvinte cheie: , , , , ,

 

Niciun comentariu

Adaugă părerea ta!

Adaugă părerea ta


 

Distribuie