Bancile nu agreaza structura ANPC creata pentru solutionarea alternativa a litigiilor cerand un consiliu impartial, desi el exista deja

 

Directiva 11/2013 privind solutionarea alternativa a litigiilor in materie de consum (SAL) trebuie transpusa in legislatia nationala pana la 9 iulie 2015, altfel Romania risca infrigementul scrie mediafax.ro.

Mediere2Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorului a lansat un proiect de lege privind solutionarea alternativa a litigiilor in materie de consum, creand o structura in cadrul autoritatii care se va ocupa de astfel de litigii.

Bancile, sustinute de Banca Nationala a Romaniei nu sunt de acord cu aceasta structura, sustinand infiintarea unui Consiliu specializat si aratand ca exista un conflict de interese pentru ANPC, care si verifica si sanctioneaza bancile.

Paul Anghel, director general in cadrul ANPC a declarat: „Trebuie spus ca directiva a fost in dezbatere inca de acum trei ani si are termen 9 iulie 2015, deci in mai putin de trei saptamani trebuie sa intre in vigoare printr-o ordonanta de Guvern. In acest moment este destul de complicat sa mai facem ceva, nu putem modifica. Sigur ca patronatele au venit cu o propunere, inteleg ca a fost agreata si de Banca Nationala a Romaniei, prin care sa se creeze un asa-zis colegiu sau consiliu din care sa faca parte un reprezentant al mediatorilor, unul al patronatelor bancare, unul al BNR, unul al ANPC, precum si un reprezentant al asociatiilor de consumatori si al societatii civile. Este destul de complicat, ca sunt niste pasi care trebuia urmati de cateva luni, pasi pe care noi deja i-am urmat in alta formula, neavand in momentul la care noi am plecat la drum dialog, nu stiu din ce motiv”.

Florin Danescu, presedinte executiv al Asociatiei Romane a Bancilor (ARB) a afirmat ca bancile sunt interesate in a rezolva diferendele cu clientii: „Cautam calea cea mai buna pentru a fi eficienta aceasta cale. Credem ca forma in care ar fi reprezentati toti stakeholderii importanti din acest proces, adica consumatorii, bancile, autoritatile respective, nu poate duce decat la o abordare echilibrata si judicioasa care sa asigure toate partile ca este vorba de un proces transparent, real si eficient”.

Alexandru Berea, director al Directiei juridice din BCR sustine ca directiva este mai mult decat binevenita: „Niciodata nu vom putea contesta valoarea pe care o are ANPC si faptul ca dansii au un rol clar definit in prezervarea intereselor consumatorilor. Dar vin cu o paralela: pana sa existe aceasta directiva, daca eram nemultumiti de un punct de vedere al ANPC, care ne impunea o amenda, ajungeam in instanta si ne judecam si vedeam cine are dreptate, in unele cazuri avea dreptate ANPC. De obicei, de fapt, cand are dreptate ANPC nici nu ne mai ducem in instanta, stim ca am gresit, dar unde credem ca terenul este gri sau, dimpotriva, nu s-au luat in calcul anumite circumstante, ne judecam in instanta si ne supunem unei autoritati independente”.

Alexandru Berea sustine stabilirea unei institutii independente pentru solutionarea litigiilor pe cale amiabila: ”Este cazul sa se stabileasca o institutie independenta, similara unui judecator, care sa aiba absolut toate beneficiile pe care le poate acorda o asemenea procedura rapida si fara costuri fata de client si care sa asigure in mod integral prezervarea drepturilor lui

Paul Anghel a prezentat structura creata in cadrul ANPC ca impartiala, avand in vedere ca multe probleme se vor solutiona amiabil: „Putem vorbi si de impartialitate. Propunerea ARB, a patronatelor si a BNR este acest colegiu care iarasi nu stiu daca are sau nu are credibilitate, forta, putere, valoare. Avem solutia in care consumatorul se adreseaza entitatii, este posibil ca numarul de amenzi date de ANPC catre banci sa scada, pentru ca se solutioneaza pe cale amiabila foarte multe dintre probleme. Noi consideram ca este un avantaj”.

Cuvinte cheie: , , , , , , , , , , , , ,

 

Niciun comentariu

Adaugă părerea ta!

Adaugă părerea ta


 

Distribuie