Valorile si modelele adolescentilor din Romania. Asemanari si deosebiri intre adolescentii ce invata in liceele cu profil tehnologic si cei care invata in licee cu profil teoretic – Studiu
Școala de Valori a decis să continue demersurile în domeniul cercetării adolescenților din România și a realizat în perioada octombrie 2014 – februarie 2015 un studiu calitativ, prin care să identifice și să scoată la iveală asemănările și deosebirile dintre adolescenții ce învață în liceele cu profil tehnologic și cei ce învață în liceele cu profil teoretic.
Teoretic versus tehnologic – antiteza viziunii despre viitor prin ochii adolescenților de astăzi
Pornind de la nevoia de a înțelege în profunzime diferențele dintre viziunile adolescenților, Școala de Valori, a dezvoltat o cercetare calitativăîn 6 licee bucureștene , prin care a analizat diferențele elevilor ce învațăîn licee teoretice și tehnologice.
Prezentul studiu a fost desfășurat în perioada octombrie 2014 – februarie 2015 și a reprezentat 31 de interviuri aplicate unor elevi de clasa a XI-a. Scopul cercetării a fost identificarea asemănărilor și deosebirilor dintre adolescenții de la liceele cu profil tehnologic și cei de la liceele cu profil teoretic, interviurile cu aceștia conturând diferențe semnificative și concluzii relevante pentru obiectivele organizației noastre. Acest demers este motivat de dorința de a cunoaște tinerii cărora ne adresăm și de a crea programe cât mai relevante și care să genereze impact în rândul acestora. În demersul nostru am urmărit viziunea acestora asupra educației și a valorilor precum și relația acestora cu familia și prietenii.
# Atitudinea față de valori
Întrebați despre setul lor de valori, adolescenții, indiferent de profilul liceelor din care fac parte, nu au reușit să definească acest concept fără explicații suplimentare. Cu puțin ajutor, elevii de la liceele teoretice s-au apropiat de adevăr, comparând setul de valori cu niște reguli sau principii după care se ghidează în viață. În ceea ce privește modelele lor în viață, cei mai mulți adolescenți au numit ca și sursă de influență părinții, urmați apoi de alți membri ai familiei, prieteni sau profesori. Cele mai frecvente valori menționate de aceștia au fost: sinceritatea, onestitatea, ambiţia, perseverenţa,voinţa, determinarea, respectul și corectitudinea.
# Educație
Un alt aspect foarte interesant se referă la dezvoltare și viitor, adolescenții din liceele teoretice fiind foarte responsabili, participând la diferite cursuri, ateliere sau activități extra curriculare și fiind foarte preocupați de propriul viitor, majoritatea aspirând către o facultate în străinătate. La polul opus, pentru adolescenții din liceele tehnologice totul este un mare semn de întrebare, unii neavând certitudinea ca vor trece examenul de bacalaureat, iar restul dorind un simplu loc de muncă și o familie. Cercetarea a scos la iveală că 8 din 10 tineri intenționează să urmeze studiile universitare după terminarea liceului iar 14% dintre elevi nu s-au decis încă dacă vor da la facultate sau nu.
# Relația cu prietenii și familia
Pentru a descrie relația cu prietenii, comptabilitatea și sinceritatea, sunt cuvintele pe care aproape toţi adolescenţii le-au folosit pentru a descrie criteriile de alegere a prietenilor. Însă, atunci când este vorba de propria familie, adolescenţii ce învaţă în licee tehnologice sunt destul de rezervaţi, dând foarte puţine detalii despre aceasta şi relaţia pe care o au cu părinţii, fraţii sau alte rude spre deosebire de adolescenții ce învață în licee teoretice, unde implicarea părinţilor în procesul decizional este semnificativ mai mare, familia capătă funcţia de ghid, iar de foarte multe ori constituie chiar sursă de inspiraţie pentru parcursul educaţional şi viitoarea carieră a adolescenţilor.
Sintetizând aspectele discutate, elevii ce învață în licee teoretice au semnificativ mai mult potențial comparativ cu cei din liceele tehnologice de a face parte dintr-o comunitate de adolescenți autonomi care acționează colaborativ, responsabil și etic. Recomandarea noastră se adresează elevilor de la liceele tehnologice și are la bază programe ce pun accent pe îmbunătățirea abilităților de comunicare și mărirea șanselor acestora de angajare după finalizarea liceului.
###
Şcoala de Valori este o organizaţie non-guvernamentală modernă ce are ca viziune dezvoltarea unei societăţi bazate pe valori prin educaţie inovativă. Punem sub semnul întrebării graniţele educaţiei tradiţionale şi creăm oportunitatea persoanelor de a accesa informaţii de valoare, experienţe de formare a caracterului, de a interacţiona cu modele pozitive şi de a avea expunere internaţională, cu scopul de a creşte responsabilitatea personală şi controlul fiecăruia asupra alegerilor personale.
Comentarii oprite
Ne pare rău! Publicarea de comentarii nu este permisă.