Firmele care au inregistrat profit pot directiona 20% din impozit catre un ONG

 

Peste 190.000 de firme au înregistrat profit în decursul lui 2013. Dacă toate aceste companii ar fi direcționat 20% din impozit către un ONG – opțiune complet gratuită – s-ar fi strâns un fond de jumătate de miliard de euro, care probabil că ar fi schimbat cu totul situația unor grupuri vulnerabile, a unor copii talentați sau a unor persoane vârstnice, grupuri sprijinite de organizațiile neguvernamentale autohtone.

sponsorizare, donatieDin păcate, doar 16% (circa 30.000) din companiile românești au aplicat această facilitate în cursul ultimului an fiscal, sponsorizarea totală generată fiind de 118 milioane de euro, potrivit unui studiu firmei de consultanță E&Y. Cu alte cuvinte, restul de aproape 400 de milioane de euro a mers către bugetul /aparatul de stat.

De ce ajung banii la OG, nu la ONG

Statele europene au dezvoltat în ultimele două decenii mecanisme simple și eficiente de susținere a mediului neguvernamental, unul dintre cele mai răspândite fiind deducerea din impozitul pe profit. În unele țări, ponderea deductibilă este de 40%, în timp ce în România, ea este de până în 20%. În timp ce în alte state europene acest mecanism a devenit principala „linie de finanțare” a organizațiilor non-profit, în România sistemul este implementat în ritm de melc. Unde apare blocajul?

Deși aproape toate companiile cunosc prevederile legale din domeniu (94%, conform studiului E&Y), doar jumătate au sponsorizat vreodată un organism non-profit. Motivul? Fie nu au intrat în legătură cu vreun ONG, fie consideră că mecanismul fiscal în vigoare este prea complicat.

În ce constă, practic, acest mecanism: conform legii sponsorizării (nr. 32/1994), orice firmă care înregistrează profit poate ceda 20% din impozitul aferent către o organizație non-profit, în limita a 0,3% din cifra de afaceri. Formularele sunt disponibile online la discreție, astfel încât singura problemă de care s-ar putea împiedica firmele care vor să întindă această mână de ajutor este faptul că plata donaţiei se face până la data de 31 decembrie a anului, așadar înaintea raportării şi a plăţii propriu-zise a impozitului pe profit. În rest, acest tip de sponsorizare nu presupune nicio altă cheltuială și nu afectează în niciun fel profitul companiei.

De asemenea, foarte puține firme știu că acest mecanism poate fi aplicat nu numai anual, ci și cu ocazia raportărilor trimestriale. economica.net

Cuvinte cheie: , , ,

 

Niciun comentariu

Adaugă părerea ta!

Adaugă părerea ta


 

Distribuie