In medicina UNU plus UNU nu fac intotdeauna DOI!
Aceasta este afirmatia doctorului Amalia Gratiela Draghici, medic primar obstetrica si ginecologie la Spitalul Regina Maria din Bucuresti, in cuvantul sau de deschidere al Conferintei MALPRAXIS – Aspecte medicale si juridice care a avut loc in 25 noiembrie 2014, la Bucuresti, Hotel Howard Johnson-sala Iridium, organizata de Legal Magazin si Lupu Partners, eveniment la care MediereNet.ro s-a aflat, si de aceasta data, printre parteneri.
Asa cum afirma medicul Amalia Gratiela Draghici, aspectele care conduc la evaluarea unui eventual caz de malpraxis sunt suficient de relative cat sa ne dea impresia ca matematica simpla in medicina are alte reguli… Necesita multa atentie evaluarea momentului in care se presupune ca s-ar fi produs evenimentul asupra caruia planeaza suspiciunea de malpraxis, moment conjunctural atat din punct de vedere legislativ, exista in acest sens multe vulnerabilitati, cat si al pregatirii profesionale a medicului, precum si a mijlocelor puse la dispozitie – echipamente medicale, instrumentar medical, medicamente -, aspecte de care va trebui sa se tina seama inainte de a se stabili culpa medicala. In opinia sa malpraxisul in Romania este o afectiune sistemica.
Despre expunerea medicilor specialisti in neonatologie la suspiciunea de malpraxis a vorbit doctorul Madalina Dobrescu, medic specialist neonatolog la Spitalul Regina Maria, care a prezentat un studiu de caz concret.
„Lipsa de actiune creeaza premisele reclamatiilor de malpraxis” afirma Madalina Georgescu, medic primar ORL la Spitalul Panduri :”lipsa reprezentantilor autoritatilor de la aceasta conferinta, Ministerul Sanatatii, Colegiul Medicilor, duce in continuare la imposibilitatea acestora de a fi informati de medicii specialisti in audiologie despre problemele cu care acestia se confrunta, precum si propuneri urgente de legiferare a screenning-ului auditiv la nou nascuti.”
Presedintele Colegiului Medicilor Dentisti Bucuresti, doctorul Alexandru Brezoescu este de parere ca o lege clara a malpraxisului, cu prevederi clare si limitative , poate ajuta mult atat medicul, dar si tot personalul medical care contribuie la actul medical, si care, astazi, in cea mai mare parte este expus suspiciunii de erori medicale datorita multiplelor aspecte conjuncturale care uneori sunt independente de abilitatile si pregatirea profesionala a acestuia. In opinia sa simpla semnatura a pacientului pe Acordul de informare nu presupune neaparat ca acesta a si inteles ce urmeaza sa i se intample, ce plan de tratament urmeaza sa i se prescrie, intrucat de cele mai multe ori medicii nu fac acest lucru; urmarea faptului ca pacientul nu este informat sunt reclamatiilor venite din partea pacientilor unde este identificata ca sursa a nemultumirii lor tocmai lipsa primirii informatiilor.
Raspunderea medicului in cazul unei acuzatii de malpraxis este tratata atat sub aspect civil, respectiv stabilirea daunelor acordate pacientului, atat materiale, cat si morale, dar si sub aspect penal. Despre conditiile raspunderii penale in cazul culpei medicale a vorbit Nicoleta Grigorescu, avocat, partener SCA Deleanu & Grigorescu.
Cand este posibila medierea in cazurile de malpraxis? In care moment al conflictului din relatia medic – pacient, poate interveni mediatorul? La aceste intrebari a oferit raspunsuri Andreea Radut, mediator. In opinia sa mediatorul intervine cand datorita starii de tensiune create intre medic si pacient comunicarea intre aceste doua parti nu mai este posibila. Pacientul si-a pierdut increderea in medic si numai prezenta unei persoane neutre il ajuta sa isi identifice interesele, mai mult sau mai putin justificate. Recomandarea Andreei Radut este ca partile sa beneficieze de consiliere juridica, tocmai pentru a nu cadea in zona „exceselor” – pacientul considera ca despagubirea pe care trebuie sa o primeasca este mult mai mare, iar medicul simte o acuta nevoie de sprijin. Unul din aspectele importante subliniate este rolul NECULPABILIZARII partilor in procedura de mediere in astfel de situatii, oricum extrem de sensibile sub aspectul implicarii emotionale a fiecareia din parti. Incheierea unui Acord de Mediere intr-un caz de malpraxis medical raspunde tuturor cerintelor legislative atat sub aspect civil(prejudiciul acordat pacientului), cat si sub aspect penal, in ceea ce il priveste pe medic, conform noilor prevederi ale Codului Penal referitoare la intelegerea partilor.
Ion Dedu, mediator, membru CdM, in prezentarea facuta a reiterat importanta medierii in Statele Unite ale Americii inca din 1960, iar in Europa, in Irlanda de exmplu, chiar din anii 1864. Mergand pe firul istoriei, ne-a reamintit ca „medierea a fost inventata de avocati”. Interventia a adus in atentia auditoriului(medici, avocati, mediatori), recomandarea de a apela la mediere mai ales in situatia cazurilor de suspiciune de malpraxis, culpa fiind foarte greu de stabilit si de dovedit in instanta. Apeland la mediere, atat interesele pacientului cat si ale medicului sunt puse pe un alt palier: cel al identificarii propriilor solutii.
Aceeasi recomandare a fost facuta si de judecatorul Cristian Danilet, membru CSM, in interventia sa din cadrul evenimentuluii:”Medierea ofera mult mai multe posibilitati de rezolvare a cazurile de malpraxis medical. Plecand de la ideea ca in situatia stabilirii culpei medicale , raul evaluabil in bani – prejudiciul material, poate fi stabilit pe baza documentelor prezentate, despagubirile acordate pentru suferinta fizica – prejudiciul moral, sunt destul de dificil de stabilit. Mai ales ca in acest moment nu sunt disponibile nici un fel de proceduri de stabilire a criteriilor care stau la baza acordarii daunelor morale.”
„Cei mai buni avocati sunt cei care au stiinta sa evite un proces”, afirma judecatorul Danilet, prin prisma faptului ca aceste conflicte – care implica de regula mai multe parti(medicul, clinica/spitalul, asiguratorul, pacientul), pot fi rezolvate pe calea medierii cu mult succes, recomandand ca partile sa apeleze la consiliere juridica pe perioada derularii procedurii de mediere.
Conferinta a adus un plus de informatii participantilor, si a confirmat inca o data inepuizabilul interes al specialistilor din domeniu pentru aceasta tema.
Elena Badea, Mediator
Niciun comentariu
Adaugă părerea ta!