Romania vrea sa renunte la 40% din calea ferata
În timp ce statele din vestul Europei mută transportul de marfă de pe rutier pe feroviar, România vrea să închidă aproape jumătate din calea ferată.
Să facem un simplu exercitiu de imaginatie: luăm toată marfa dintr-un tren de marfă si o încărcăm în camioane. Care este efectul? Ei bine, o poluare de câteva ori mai mare decât în cazul transportului pe calea ferată.
Iar implicatiile nu se opresc aici: pe partea de călători, zeci de localităti din mediul rural urmând să fie izolate de restul tării. Totul porneste de la „ideea că 40% din reteaua de cale ferată ar putea fi redusă“, subiect intens dezbătut anul acesta.
Luna trecută, Ministerul Transporturilor a lansat Master Planul în dezbatere publică. Forma finală urmează să fie aprobată de Bruxelles. „Vor fi necesare avize din partea Comisiei Europene, să se armonizeze cu politicile europene, nu doar avizul de mediu“, spune Stefan Roseanu, consultant pe segmentul de transport feroviar la Bruxelles.
O scurtă privire asupra traficului de marfă duce volumul înregistrat doar de CFR Marfă la peste 13 milioane de tone în primul semestru al acestui an, din care aproape 9 milioane au fost transportate pe liniile secundare.
Si, după cum spunea Roseanu, la acest volum se adaugă cel înregistrat de operatorii privati. Grosso modo, în procente, aproape 70% din totalul traficului de marfă pe calea ferată se realizează pe liniile secundare.
De celalată parte, există riscul ca foarte multi oameni să rămână fără singurul mijloc de transport disponibil, fără a lua în calcul disponibilizările din sectorul feroviar.
Ce ar trebui făcut? În primul rând, punctează Roseanu, ar trebui dezvoltate programele de modernizare pe anumite linii, astfel încât să se poată circula cu 160 km la oră. Însă, pentru acest lucru sunt necesare investitii majore, de câteva sute de milioane de euro, anual.Ilinca Pop.capital.ro
Niciun comentariu
Adaugă părerea ta!