Statul obligat sa returneze banii din taxa de poluare. Gheorghe Piperea: Banii vor fi restituiti probabil tot prin procese

 

Aderarea la UE obliga statul sa respecte legislatia, asa cum o fac si contribuabilii. Concret, Curtea de Justitie a Uniunii Europene (CJUE) invita, printr-o hotarâre recenta, Administratia Finantelor Publice a Municipiului Sibiu si Administratia Fondului pentru Restituire taxa autoMediu sa returneze sumele încasate ilegal din taxa de poluare. Curtea de la Luxemburg îi da astfel dreptate lui Ilie Nicula. Acesta s-a trezit ca statul refuza sa-i returneze cei circa 5.100 de lei, suma platita pentru înmatricularea în România a unui autoturism adus din Germania, dupa ce tot CJUE a decis ca aceasta taxa încalca legislatia comunitara. Mai mult chiar, Nicula a fost scos dator cu diferenta dintre suma platita ca taxa de poluare si cea aferenta timbrului de mediu, în valoare de 8.126 de lei, deoarece plimbat între instante timp de câtiva ani, cererea acestuia a intrat sub incidenta unei noi legislatii.

Astfel, Tribunalul Sibiu a decis ca reclamantul nu este îndreptatit sa recupereze taxa pe poluare si dobânzile aferente, suma corelativa fiindu-i retinuta de autoritatile fiscale si de mediu cu titlu de timbru de mediu, având în vedere valoarea acestuia, care este mai mare decât cea a taxei pe poluare achitate la înmatricularea autovehiculului sau. În hotarârea CJUE se arata ca: “În aceste conditii, este necesar sa se constate ca un sistem de rambursare precum cel în discutie în litigiul principal nu permite exercitarea efectiva a dreptului la rambursarea unei taxe percepute cu încalcarea dreptului Uniunii de care justitiabilii dispun în temeiul acestui drept”.

Banii vor fi restituiti tot prin procese

“În mod normal, statul ar trebui sa res­tituie din proprie initiativa si automat aceste sume. Nu ma astept însa la asa ceva. Probabil din ratiuni de constructie bugetara, statul va lasa ca lucrurile sa «se rezolve» tot ca si pâna acum, adica în instanta. Fiind vorba de sume care per capita nu sunt mari, e putin probabil ca toti platitorii acestei taxe, care sunt cu sutele de mii, sa ia calea tribunalelor, o cale anevoioasa si costisitoare. Probabil ca pe aceasta comoditate se bazeaza si decidentii si, în consecinta, nu se va întâmpla nimic. Însa riscul e mare, pentru ca CE poate amenda România cu 30.000 de euro/pe zi de întârziere în aplicarea acestei decizii. Dar vor fi multi care vor merge în instante, instante ce sunt si asa îngropate în dosare”, sustine avocatul Gheorghe Piperea.

Reamintim faptul ca, din 15 martie 2013, Guvernul a înlocuit taxa auto cu timbrul de mediu, iar noua formula de calcul a condus la o crestere în medie de circa 10% a sumei de plata pentru masinile Euro 4 si Euro 3 si o scadere cuprinsa între 60% si 90% pentru masinile Euro 2, Euro 1 si non-euro, pe principiul ca masinile vechi au o durata scurta de functionare si, deci, vor polua pentru un interval mai mic. Timbrul de mediu se plateste o singura data la prima înmatriculare pe piata din România sau la prima transcriere a titlului de proprietate, atât în cazul masinilor noi, cât si al celor second hand, pentru care nu a fost platita fosta taxa auto. Mona Scarisoreanu, romanialibera.ro

Cuvinte cheie: , , , ,

 

Niciun comentariu

Adaugă părerea ta!

Adaugă părerea ta


 

Distribuie