Turismul a trecut de criza
„Avem de lucru!“, raspund la unison tour-operatorii când sunt întrebati de „strategii, investitii, achizitii“. Criza a trecut demult pentru industria româneasca de turism, bugetele de vacanta au crescut, iar consumatorul da acum semne de nerabdare pentru destinatiile noi.
Într-o piata dominata de câteva mari agentii, cu afaceri anuale de zeci de milioane de euro, fiecare, lupta pentru „cel mai bun vânzator de vacanta“ ar putea parea strânsa. La prima vedere. Dar nu este chiar asa. Privind dintr-un alt unghi, tour-operatorii se completeaza si-si stabilesc foarte clar un public tinta care, de cele mai multe ori, revine în ograda aceleiasi agentii. „Nu este o piata foarte stratificata, asa cum se întâmpla în alte industrii. Delimitarile sunt clare. În afara celor cu afaceri de milioane de euro, exista si agentii mici, nisate, care fac profit la o cifra de afaceri de câteva sute de mii de euro“, explica Traian Badulescu, consultant în turism.
Piata creste încet, dar sigur
Oricum ar fi, turismul a înregistrat cresteri anul acesta. Nu spectaculoase, pâna în 10%. Dar suficient cât sa duca aceasta piata la peste un miliard de euro. Ca valoare. Mult? Putin? „Se putea si mai bine“, cred tour-operatorii. Se refera, în special, la turismul intern care nu este exploatat la adevarata lui valoare. Cu alte cuvinte, România are un imens potential în turism, dar nevalorificat. De ce? „Pentru ca nu suntem coordonati, pentru ca nu avem leadership. La nivel declarativ si politic se doreste, dar la leadership se vede ca nu se poate. Lipseste o viziune clara, o mâna puternica“, considera Dragos Anastasiu, presedintele grupului Eurolines România si TUI TravelCenter. Iar cel mai la îndemâna exemplu este litoralul bulgaresc unde, anual, merg 600.000 de mii de turisti germani, în timp ce la noi ajung doar câteva mii. De ce au reusit bulgarii? „Pentru ca au avut taria sa îi întrebe pe germani cum sa faca turism. Si au acceptat“, spunea omul de afaceri într-un interviu anterior pentru Capital. Cu o mentiune: aproape 70% din cifra de afaceri a grupului detinut de Dragos Anastasiu este adusa de activitatea companiei Touring Europabus România, care detine retelele de agentii de turism Eurolinse si TUI pe piata româneasca. În patru ani, Anastasiu a triplat cifra de afaceri, într-o perioada în care multi oameni din business vorbeau de criza. „Eu nu cred ca e criza. Nu mai e criza din 2010. Asta e normalitatea“, mai spunea omul de afaceri. Iar normalitatea de care vorbeste a dus la cresteri usoare pentru industria locala de turism. Ilinca Pop, capital.ro
Niciun comentariu
Adaugă părerea ta!