Lucian Croitoru: Reducerea CAS este buna doar daca alte impozite nu vor fi crescute in compensare
Reducerea CAS este buna doar daca alte impozite nu vor fi crescute în compensare, este de parere Lucian Croitoru, consilierul Guvernatorului Bancii Nationale a României, Mugur Isarescu.
În opinia sa, conversia creditelor în valuta în credite în lei poate fi o idee buna, dar daca se va impune prin lege conversia la curs de schimb istoric, atunci consecintele economice vor fi extrem de dure.
Potrivit consilierului Guvernatorului BNR, a crescut presiunea pentru politici care slabesc disciplina financiara a economiei. „De exemplu, nu orice schema de reglementare a falimentului personal este acceptabila din punct de vedere economic. Schema trebuie sa nu permita abuzurile debitorilor, hazardul moral sau deteriorarea pozitiei creditorilor”, ne-a precizat domnul Croitoru.
Reporter: Ce efecte estimati ca va avea reducerea CAS în economie si pentru stabilitatea mediului macroeconomic?
Lucian Croitoru: În principiu, reducerea CAS este un lucru bun. Discutiile despre reducerea CAS au început înca dinainte de anul 2000. Au fost câteva reduceri succesive, dar procesul de reducere a fost stopat cu câtiva ani în urma din cauza ca nu s-au gasit surse pentru acoperirea pierderilor la buget. Recenta reducere a CAS la întreprinderi ar fi benefica daca ar fi sustenabila. Dar daca dupa alegerile prezidentiale se vor introduce alte impozite pentru a compensa pierderile de venituri pe care le implica reducerea CAS, atunci nu am facut nimic. Daca vor fi crescute impozitele pe salarii pentru a compensa veniturile pierdute prin reducerea CAS, atunci se va vedea ca ea nu contribuie la cresterea economica si la crearea de locuri de munca.
Reporter: Credeti ca impozitul pe venitul personal va fi crescut prin trecerea la o schema progresiva de impozitare?
Lucian Croitoru: Cresterea impozitelor pe salarii prin eventuala trecere la o schema de impozitare progresiva va avea doua efecte dezamagitoare: nu va aduce venituri suplimentare la buget si va reduce cererea agregata. Indiferent de schema de impozitare, veniturile din impozitul pe venitul personal rareori au depasit cu putin 3 la suta din PIB în ultimii 25 de ani. Mai mult, România are venituri bugetare de cel mult 33 la suta din PIB. Multi spun ca trebuie sa marim impozitele pentru a ajunge si noi la nivelul statelor dezvoltate, care au venituri între 37 si 47 la suta din PIB. Aceasta e o idee gresita, mai ales acum, când productia este sub potential. Solutia corecta este rationalizarea cheltuielilor (adica eliminarea cheltuielilor nejustificate) si adoptarea de legi clare, coerente între ele si nepartinitoare. Atunci vom avea si o colectare crescuta a veniturilor. Dar nici colectarea redusa nu este o problema adevarata. Problema reala este ca statul, care nu a rationalizat cheltuielile sale, a luat prin impozite marite sau printr-un numar crescut de impozite toate economisirile facute de firme, pentru a continua cheltuielile sale (ale statului) nerestructurate. Firmele au raspuns prin migrarea în sectorul informal, unde nu se platesc impozite. La fel vor face si persoanele fizice, daca cresc impozitele pe venit.
Citeste interviul integral pe bursa.ro
Niciun comentariu
Adaugă părerea ta!