Cum se mediaza un litigiu comercial?

 

Medierea litigiilor comerciale a aparut cu mai bine de 20 de ani in urma, in Statele Unite ale Americii, fiind mai apoi imbunatatita in urma succesului repurtat inca de la inceput. Medierea litigiilor comerciale tine, in primul rand, de detinerea unui simt al afacerilor.

medierea conflictelor de muncaInteresele sunt, in mod invariabil, inegale, asimetrice. Nu sunt una imaginea celeilalte. Este necesar ca mediatorul comercial sa discearna, in primul rand, care sunt interesele partilor si sa determine cat de importanta este fiecare problema ridicata pentru partea respectiva.

Acest lucru necesita o persoana cu adevarat interesata in a intelege afacerile clientilor, cum functioneaza acestea si filozofia de afaceri a fiecaruia. Este imposibil ca o mediere de afaceri sa fie eficienta fara intelegerea business-urilor clientilor.

Cunoasterea legii aplicabile este un element important pe care mediatorul trebuie sa il aduca in discutie. Este semnificativ sa se analizeze atent implicatiile legale ale disputelor comerciale si civile in general.

Dar, mai mult decat atat, intr-un litigiu comercial, pentru a ajuta partile sa ajunga la un acord, este nevoie ca mediatorul sa cunoasca pozitiile partilor (eventual in scris), cu privire la fondul cauzei. Iar, in mod ideal, in timpul medierii, acele pozitii vor fi intelese pe deplin de catre cealalta parte. Este surprinzator de aflat ca adeseori o parte nu a inteles punctul de vedere al celeilalte parti pana la momentul la care medierea a reusit sa scoata la iveala esenta problemei.

In multe dintre disputele comerciale, niciuna dintre parti nu vrea sa distruga relatiile avute pana la momentul respectiv. Medierea comerciala, pe langa aspectele legate de timpul de solutioare si de banii implicati (timp si bani care s-ar pierde in urma unui proces in instanta), detine acest atu de necontestat – prezervarea (pastrarea) relatiilor – esential in multe legaturi de afaceri, care prin creativitate poate fi mentinut si consolidat.

Disputele sunt, astfel, rezolvate rapid si mai creativ decat in litigiile formale si la costuri mai mici, pastrand relatii care se bazeaza pe valori umane, cum ar fi: respectul, increderea, si intelegerea reciproca, care sunt fundamentale in peisajul comercial.

In vremurile contemporane exista schimbari in modul de desfasurare a afacerilor, schimbari in domeniul tehnologiei informatiei, modificari in utilizarea resurselor noastre naturale si de energie, schimbari in modul in care ne desfasuram vietile personale pentru a ne pastra sanatatea si bunastarea.

In calitate de cetateni si indivizi sociali, haideti sa pledam pentru a promova schimbarea modului in care avem de a face cu un factor neschimbator al vietii – si anume conflictul. Mediator Laura Vartolomei, juridice.ro

Cuvinte cheie: , , , , , ,

 

1 comentariu

  1. Crudici Ida spune:

    Buna ziua,
    multumesc pentru trimiterea de articole de acest fel
    si vreau sa descriu o ,,mediere nereusita,, la tema de mai sus.
    Intr-un litigiu comercial in care partile aveau incheiat un contract sinalagmatic, comutativ … a aparut un confict din nerespectarea unei clauze definitorii pentru contract de catre una dintre parti(A) cu pagube pentru partea B.
    Partea B a incheiat cu mine un precontract de mediere iar eu am depus toate diligentele pentru a invita partea A la un prim contact de comunicare cu partea B. Nu am reusit sa aduc partea A la masa negocierilor.
    Greseala mea> am folosit un draft pentru invitatie la mediere asa precum am fost f b instruiti. Prin adresa trimisa prin Posta, Fax, inmanare directa, partea A era invitata sa participe la sedinta de informare privind medierea in general apoi era mentionat conflictul aflat pe rolul Judecatoriei si a carei solutii respingea actiunea din lipsa procedurii prealabile.
    Dupa multe, multe insistente, am reusit sa comunic verbal cu partea A dar mi s-a raspuns, cu indolenta, de catre factorul de decizie al sc., ca nu-l intereseaza medierea.
    Am modificat draftul si de acum incolo formulez numai invitatii la analiza conflictului iar informarea relativ la beneficiile, efectele si limitele medierii, o prestez daca incepe medierea, fara sa-i formulez un titlu.
    Partea A, nefiind sanctionata in niciun mod pentru refuzul de a accepta medierea, a fost multumita ca actiunea nu a fost acceptata de Instanta de judecata, iar partea B mai avea sa achite iar niste costuri daca dorea continuarea actiunii pentru obtinerea de despagubiri.
    Interesant este ca si avocatul partii A a interpretat actiunea ca fiind respinsa de catre Instanta si atat!
    Iata deci ca pagubitul este dus foarte aproape de imposibilitatea de a-si recupera pagubele sau costurile rezolvarii litigiului i se maresc in loc sa fie reduse de mediere.
    Cred ca ar trebui prevazuta o sanctiune pentru partea A in sensul ca obstructioneaza justitia pentru rezolvarea litigiului printr-un mod sau altul, si/sau formulata obligativitatea pentru amandoua partile de a incerca rezolvarea conflictului prin mediere.
    Ida Crudici

Adaugă părerea ta


 

Distribuie