Soferii care transporta autostopisti pot fi amendati cu pana la 5.000 de lei
Cei care „iau la ocazie” autostopisti ar putea fi amendati cu pâna la 5.000 de lei.
Asa poate fi tradus, pe scurt, proiectul initiat de Ministerul Transporturilor si aprobat, marti, de Guvern, care prevede ca persoanele fizice sau juridice ce transporta persoane cu un autoturism fara sa aiba autorizatie de transport pot fi amendate cu sume între 1.000 si 5.000 de lei.
Fiind transmisa spre aprobare Parlamentului, initiativa se vrea o completare a Legii Taximetriei, fapt care, la prima vedere, ar putea însemna ca prevederile legale fac referire doar la piata taxiurilor.
Însa expunerea de motive subliniaza ca, în ultima perioada de timp, „se constata existenta unor practici ilicite în activitatile de transport rutier de persoane prin utilizarea autoturismelor, fapt care afecteaza în mare masura atât transportul local, cât si transportul judetean de persoane”.
Asadar, în timp ce în domenii importante precum turismul, panificatia, legumele, bauturile, tutunul etc. evaziunea fiscala si contrabanda ating cote alarmante, uneori de pâna la peste 80%, Guvernul se limiteaza sa priveasca la marginea oraselor, unde, în special la final de saptamâna, studenti, elevi si oameni cu venituri mici si medii apeleaza la „ocazie” în locul microbuzelor si trenurilor, varianta aleasa fiind mai putin aglomerata si mai ieftina sau, de multe ori, chiar gratis, daca soferul binevoitor care opreste îl ia în masina pe autostopist doar sa îl ajute sau sa aiba tovaras de drum.
Întrebarea care se pune este cum vor fi identificati cei care primesc bani de la persoanele transportate?
Viorel Radu, presedintele Asociatiei pentru Drepturile Taximetristilor Independenti (ADTI), considera ca doar prin flagrant ar putea fi depistati soferii care transporta persoane fara sa fie autorizati în acest sens, însa acest proces ar fi unul destul de dificil si fara garantarea unor rezultate concrete.
Seful ADTI ne-a confirmat ca initiativa legislativa are ca tinta „vechii pietari” si „masinile de ocazie”: „Este introdus în Legea taximetriei, dar nu are nicio legatura cu noi.
Tinta este reprezentata de acele persoane de la periferia oraselor care iau la ocazie – vechii pietari sau masinile care opresc ocazional. Este un nonsens, cum pot fi identificati acestia? Doar prin flagrant. Prevederea exista înca de acum sase ani, este în Hotarârea Consiliului General 178 din 2008, dar nu a fost niciodata pusa în practica. Daca pâna acum nu a fost respectata aceasta lege, de ce s-ar aplica de acum înainte? Proiectul este facut pe sistemul «sa ne facem ca muncim»”.
Expunerea de motive mai subliniaza ca practicile ilicite mentionate mai sus determina efecte negative majore asupra activitatii economice a întreprinderilor autorizate, asupra bugetului de stat prin diminuarea veniturilor încasate ca urmare a neplatii taxelor si impozitelor aferente activitatilor de trans¬port rutier de persoane neautorizate, precum si asupra sigurantei circulatiei rutiere.
În aceste conditii, potrivit documentului citat, proiectul reprezinta o masura directa pentru „eliminarea efectelor negative majore asupra activitatii economice a întreprinderilor autorizate; eliminarea efectelor create asupra bugetului de stat prin diminuarea veniturilor încasate ca urmare a neplatii taxelor si impozitelor aferente activitatilor de transport rutier neautorizate desfasurate de catre persoane fizice sau juridice; eliminarea riscurilor ce privesc siguranta circulatiei rutiere ca urmare a efectuarii unor activitati de transport rutier de persoane neautorizate; eliminarea concurentei neloiale pe piata transportului rutier de persoane efectuat prin utilizarea neautorizata a autoturismelor”. Emilia Olescu, bursa.ro
Niciun comentariu
Adaugă părerea ta!