CNADNR a cheltuit doar 40% din banii alocati pentru drumuri in semestrul 1
Desi toata lumea se plânge de lipsa infrastructurii rutiere, CNADNR a cheltuit doar 40% din banii pe care îi avea alocati pentru drumuri în S1.
Cheltuielile de capital ale companiei de drumuri, adica sumele alocate catre investitii, au atins în primul semestru al lui 2014 minimul ultimilor 7 ani, ridicându-se la doar 1,3 miliarde de lei (292 mil. euro), arata o analiza a ZF pe baza datelor de la Ministerul Finantelor.
Constructiile, sector ce ar fi trebuit sa fie un motor pentru economie, se afla într-un declin continuu de la începutul anului, în conditiile în care statul a decis sa directioneze banii catre salarii si pensii în detrimentul investitiilor. Cheltuielile de personal ale statului au crescut cu 3,4% în primul semestru al acestui an, la 23,9 mld. lei (5,4 mld. euro), în timp ce cheltuielile cu investitiile s-au ridicat 9,6 mld. lei (2,2 mld. euro), în scadere cu 21% potrivit datelor de la Finante. În acest context, lucrarile ingineresti (de infrastructura) s-au prabusit cu aproape 27% în primele sase luni.
Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale din România (CNADNR), cel mai mare furnizor de lucrari de infrastructura din România, cu un buget anual de 1,5 miliarde de euro, a cheltuit în prima jumatate a anului doar o cincime din banii pe care îi are la dispozitie pentru investitii anul acesta.
Astfel, cheltuielile de capital ale CNADNR s-au ridicat în primul semestru al acestui an la circa 1,3 miliarde de lei (292 mil. euro), în scadere cu peste 60% fata de aceeasi perioada a anului trecut. Cheltuielile facute în acest interval ar însemna 40% din banii alocati primului semestru daca se ia în considerare ca CNADNR ar avea un plan de cheltuieli împartit în mod egal pentru fiecare semestru.
Scaderea drastica a sumelor pe care CNADNR le-a cheltuit arata dimensiunile dezastrului din constructiile de infrastructura, un domeniu cu potential de a crea zeci de mii de locuri de munca si de a stimula, în aval, si alte industrii, dar pe care statul pare sa-l fi pus într-un con de umbra.
„Sunt putini bani, dar macar sa îi folosim cu cap. Exista o ruptura formidabila între ce se petrece în cadrul CNADNR si ce se întâmpla în realitate. E o problema de management“, spune Nicolae Botu, profesor în cadrul Facultatii de Constructii si Instalatii a Universitatii Tehnice Gheorghe Asachi din Iasi.
Citeste mai departe pe zf.ro
Niciun comentariu
Adaugă părerea ta!