Strategia de dezvoltare a Blue Air: Consolidare, investitii si achizitii
La mai bine de un an de la revenirea sa la conducerea Blue Air, Gheorghe Racaru are planuri mari care merg dincolo de granite, pâna în Cipru si înapoi.
Consolidare, investitii si, de ce nu, achizitii. Sunt cele trei directii principale în strategia de dezvoltare a Blue Air. Iar 2014 ar putea sa schimbe radical viitorul companiei. Dupa ce a bugetat 5 milioane de euro pentru cumpararea a doua avioane si modernizarea unui hangar, iata ca o noua miscare vine sa repozitioneze, într-un fel, numele operatorului în piata internationala: vrea sa cumpere Cyprus Airways, împreuna cu fondul de investitii Renaissance Capital, detinut de grupul rus Onexim, controlat de omul de afaceri Mikhail Prokhorov.
Privatizarea, pe lista de prioritati
„Ei au niste probleme acolo. În primul rând, este o investigatie din partea Uniunii Europene pentrul ca guvernul a facut o majorare de capital, prin 2008-2009, de peste 30 milioane de euro. Si a mai dat un ajutor pentru restructurare de aproximativ 70 milioane de euro, lucru pe care Comisia Europeana l-a considerat ca ajutor de stat. În septembrie se vor pronunta, iar daca se decide ca a fost ajutor de stat, compania este obligata sa returneze banii guvernului, lucru imposibil de facut. Drept urmare, intra în faliment“, explica Gheorghe Racaru, directorul general al Blue Air.
Si nu sunt singurele probleme ale companiei din Cipru: constrânse de oficialii europeni, autoritatile cipriote trebuie, ca si în cazul României, sa privatizeze mai multe companii, Cyprus Airways aflându-se pe lista de prioritati. Ce sanse are compania româneasca sa câstige? „Mari“, raspunde directorul Blue Air. „Consideram ca suntem printre favoriti, mai ales ca Ryanair, care anuntase guvernul din Cipru ca a facut o scrisoare de intentie, a negat-o astazi (n.red. – 29 iulie). Am ramas noi, cu Aegean Airlines, înca o companie din Siberia – Siberia Airlines si evreii de la Arkia“, detaliaza Racaru, care deja si-a facut un plan despre cum ar putea dezvolta activitatea de acolo, „pe un alt concept, diferit fata de ce au ei acum“.
„Merita sau nu merita?”
Cât despre valoarea companiei, directorul Blue Air nu a intrat în detalii nici chiar legat de afacerile de 170 milioane de euro pe care le-a avut Cyprus Airways în trecut si pe care, spune el, „nu se bazeaza înca“. „Nu am primit înca acceptul sa intram în detalii vizavi de cifre. Urmeaza selectia pentru lista scurta, mai sunt niste etape pâna sa avem acces online la datele financiare. Atunci vom vedea daca merita sau nu“, explica el. Înfiintata în anul 1947, Cyprus Airways este compania nationala a Republicii Cipru si opereaza 6 aeronave Airbus 320 catre 19 destinatii în Europa si Orientul Apropiat. Compania are încheiate parteneriate cu mai multi operatori aerieni, printre care si Tarom.
Oricum ar fi, Gheorghe Racaru continua dezvoltarea Blue Air la nivel local, în contextul unei piete „relativ mature“, în care concurenta – atât companiile de linie, cât cele si low-cost – „se extinde agresiv“ cu un scop clar: o cota de piata mai mare. Senica Micu, capital.ro
Niciun comentariu
Adaugă părerea ta!