Motivare CCR privind implicarea presedintelui Traian Basescu in campania electorala a alegerilor europarlamentare

 

Curtea Constitutionala a dat publicitatii motivarea deciziei din 21 mai privind implicarea presedintelui Traian Basescu în campania electorala a PMP pentru europarlamentare. Judecatorii Curtii sustin ca faptele mentionate în sesizarea premierului Victor Ponta, imputate sefului statului, nu pot fi calificate ca fiind acte sau fapte juridice, întrucât conduita si declaratiile publice, cu evident caracter politic, nu au caracter decizional si nu produc efecte juridice.

curtea constitutionalaCCR a publicat miercuri pe site-ul institutiei motivarea deciziei din 21 mai referitoare la cererea de solutionare a conflictului juridic de natura constitutionala dintre presedinte si Guvern, formulata de premierul Victor Ponta.

Magistratii CCR invoca propria jurisprudenta în ceea ce priveste limitele implicarii presedintelui României în viata politica.

În primul rând, este reluat un argument din avizul Curtii privind prima suspendare a lui Traian Basescu, cea din 2007.

Sesizarea lui Ponta privind implicarea lui Basescu în campania electorala, respinsa de CCR

„Prerogativele constitutionale ca si legitimitatea democratica pe care i-o confera alegerea lui de catre electoratul întregii tari îi impun Presedintelui României sa aiba un rol activ, prezenta lui în viata politica neputând fi rezumata la un exercitiu simbolic si protocolar. Functiile de garantie si de veghe consacrate în art.80 alin.(1) din Constitutie implica prin definitie observarea atenta a existentei si functionarii statului, supravegherea vigilenta a modului în care actioneaza actorii vietii publice – autoritatile publice, organizatiile legitimate de Constitutie, societatea civila – si a respectarii principiilor si normelor stabilite prin Constitutie, apararea valorilor consacrate în Legea fundamentala. Nici veghea si nici functia de garantie nu se realizeaza pasiv, prin contemplare, ci prin activitate vie, concreta.

Având în vedere aceste considerente, Curtea constata ca Presedintele României poate, în virtutea prerogativelor si a legitimitatii sale, sa exprime opinii si optiuni politice, sa formuleze observatii si critici cu privire la functionarea autoritatilor publice si a exponentilor acestora, sa propuna reforme sau masuri pe care le apreciaza dezirabile interesului national. Opiniile, observatiile, preferintele sau cererile Presedintelui nu au însa un caracter decizional si nu produc efecte juridice, autoritatile publice ramânând exclusiv responsabile pentru însusirea acestora ca si pentru ignorarea lor”, se arata în avizul din 2007.

Este invocata si o decizie din 2005 privind opiniile politice emise de seful statului. Astfel, interdictia de a fi membru al unui partid politic nu duce automat la interzicerea exprimarii unor opinii politice sau a angajamentelor si a scopurilor prezentate în programul sau electoral ori sa militeze si sa actioneze pentru realizarea acestora.

Citeste mai departe pe romaniatv.net

Cuvinte cheie: , , ,

 

Niciun comentariu

Adaugă părerea ta!

Adaugă părerea ta


 

Distribuie