Cum gestioneaza Guvernul problema RCA-ului?

 

Conducatorul auto stie ca trebuie sa contracteze o asigurare de raspundere civila auto si percepe aceasta obligatie ca pe o taxa de platit, la fel ca multe altele. O alege, logic, pe cea mai ieftina, pentru ca nu el urmeaza sa beneficieze de pe urma ei, ci un tert pe care îl accidenteaza.

Asigurare RCADar firmele care practica preturi mici (unii specialisti folosesc termenul „dumping“) se trezesc ca nu au suficiente resurse pentru despagubiri si ajung chiar sa fie sanctionate. Despre toate acestea s-a discutat mult în presa.

Preturi umflate de 5 ori

De partea cealalta, nici companiile de asigurari nu zburda de fericire. Service-urile abia asteapta sa mergi la ele cu polita RCA, pentru ca au posibilitatea sa aplice tarife mari, dupa cum spun expertii. „Când vine clientul obisnuit, ora de manopera costa, de exemplu, 50 lei, iar pentru firma de asigurari – 200 lei, aceasta fiind obligata sa plateasca“, a explicat Viorel Vasile de la societatea de intermediere Safety Broker. Afirmatia este sustinuta si de Sorin Greceanu, directorul general al Fondului pentru Protectia Victimelor Strazii (FPVS). „Fara a generaliza, sunt destul de frecvente situatiile în care pretul orei de manopera afisat în service-uri este facturat si de pâna la 5 ori mai mult atunci când urmeaza ca reparatia sa fie suportata de o companie de asigurari“, a declarat pentru Capital Sorin Greceanu. „Tot fara a generaliza, va voi mai spune ca exista din nou destul de multe service-uri care, fara a informa clientul, factureaza piese de origine dar monteaza pe autovehicul piese licenta sau after market (produse nonoriginale mai ieftine, de la alti furnizori) sau, si mai rau, piese noname, fara licenta sau autorizare. Diferenta de pret intra în buzunarul service-ului, pentru ca asiguratorul si/sau clientul final nu pot controla ce s-a montat efectiv pe autovehicul si, din pacate, nici nu stiu sa existe o autoritate de reglementare sau control în domeniul reparatiilor auto“, a adaugat seful FPVS.

Fondul de Protectie a Victimelor Strazii a platit, în 2013, despagubiri totale de 30,27 milioane lei, valoare apropiata de cea înregistrata în 2012, de 29,42 milioane lei (crestere cu 2,88%). Ponderea celor doua categorii de despagubiri, daunele materiale, res­pectiv vatamarile corporale si deces, în total despagubiri, este aproape egala în 2013 cu cea din anul precedent, aproximativ 10% pentru daune materiale si aproape 90% pentru vatamari corporale sau deces. Conform datelor statistice de pe site-ul Autoritatii de Supraveghere Financiara (ASF), în 2013, despagubirile brute platite de asiguratori pe totalul pietei RCA au fost de peste 1,9 miliarde de lei, în crestere cu 3,37% în termeni nominali fata de aceeasi perioada a anului precedent.

Evaluatori sub controlul Guvernului

Cum poate fi îmbunatatita situatia? Senatul are în lucru un proiect de lege pentru înfiintarea Corpului Evaluatorilor si Expertilor Tehnici din România (CEETAR), ca „asociatie privata, de utilitate publica, aflata sub controlul Guvernului, prin Secretariatul General al Guvernului“.

Potrivit proiectului, „expertii si evaluatorii tehnici auto CEETAR efectueaza expertize tehnice auto, profesionale, la toate vehiculele ce au suportat pagube materiale, în vederea stabilirii solutiilor tehnice pentru repararea lor si a acordarii despagubirii legale celui în drept, conform contractului de asigurare de raspundere civila auto, obligatorie (RCA) sau facultativa (CASCO), la cerere“.

În expunerea de motive a proiectului, se arata ca la ora actuala exista mari dubii fata de competenta celor care evalueaza pagubele. Astfel, o singura reglementare, un ordin al fostei Comisii de Supraveghere a Asigurarilor (în prezent inclusa în ASF) „face o trimitere vaga la cunostintele de expertizare“.

Citeste mai departe pe capital.ro

Cuvinte cheie: , , , ,

 

Niciun comentariu

Adaugă părerea ta!

Adaugă părerea ta


 

Distribuie