Consiliul Concurentei, in lupta combaterii si prevenirii trucarilor de licitatii

 

Numai în anul 2013, Consiliul Concurentei a finalizat cinci investigatii privind trucarea de licitatii (reprezentând aproape un sfert din totalul investigatiilor privind posibile încalcari ale regulilor de concurenta), una dintre acestea conducând la amenzi de 2.8 milioane de euro, iar celelalte patru au fost închise pentru lipsa de dovezi suficiente pentru dovedirea încalcarii legii concurentei. De asemenea, în 2013, autoritatea de concurenta a deschis doua investigatii privind posibile trucari de licitatii. Durata medie a unor asemenea investigatii este de aproximativ doi ani.

consiliul concurenteiÎn ultimii ani, Consiliul Concurentei a acordat o atentie deosebita combaterii si prevenirii trucarilor de licitatii.

Aceasta practica ilegala expune întreprinderile implicate la amenzi de pâna la 10% din cifra de afaceri si, de asemenea, persoanele implicate risca sanctiuni penale (deturnarea licitatiilor publice se pedepseste cu pâna la 5 ani de închisoare). Mai mult, spre deosebire de alte încalcari ale articolului 5 din Legea Concurentei nr. 21/1996, în România trucarea de licitatii nu poate beneficia de clementa, iar persoanele implicate nu pot beneficia de imunitate sau reducerea pedepsei.

Trucarea de licitatii este o încalcare grava a legii concurentei, simpla sa existenta, chiar daca nu a avut efecte pe piata, fiind suficienta pentru a impune o sanctiune. Participarea la o asemenea fapta expune societatea în cauza la o amenda de pâna la 10% din cifra de afaceri, chiar si în situatia în care oferta acesteia nu este declarata câstigatoare.

În esenta, trucarea (fraudarea) licitatiilor presupune o întelegere frauduloasa între întreprinderi concurente, practica savârsita cu scopul de a creste preturile sau de a scadea calitatea produselor sau a serviciilor achizitionate prin intermediul licitatiilor. Aceasta practica are la baza întelegeri secrete între participanti si se materializeaza prin mai multe tipuri de actiuni ale participantilor, precum, spre exemplu, introducerea unei oferte despre care se stie ca nu va fi acceptata sau care este vadit prea mare, retragerea unei oferte deja introduse, împartirea loturilor pentru care se liciteaza, câstigarea licitatiilor prin rotatie sau combinatii ale acestora. Prevederile legii se aplica atât întreprinderilor care participa la licitatii în mod individual, cât si întreprinderilor care participa sub forma unei asocieri.

Anumite sectoare de activitate sunt predispuse unor astfel de întelegeri anticoncurentiale (numar mic de concurenti, bariere mari la intrarea pe piata, conditiile cererii/ofertei, domenii în care se desfasoara frecvent licitatii, produse/servicii similare sau identice etc.). Consiliul Concurentei a fost foarte activ în acest segment si a sanctionat în ultimii ani fraudarea de licitatii importante, precum cele din domeniul marcajelor rutiere, serviciilor de racordare la reteaua de gaze naturale si prestarea de lucrari de modernizare si întretinere a instalatiilor aferente, cele aferente achizitiei de „armament de infanterie” si „aparatura optica”.

Citeste articolul integral pe juridice.ro

Cuvinte cheie: , , , ,

 

Niciun comentariu

Adaugă părerea ta!

Adaugă părerea ta


 

Distribuie