Aproape 40% din liniile ferate ale Romaniei vor fi desfiintate din cauza degradarii

 

Pâna la 40% din liniile ferate ale tarii vor fi desfiintate din cauza degradarii, pentru ca ani în sir nu s-a facut nimic pentru ele. Pentru toti ramâne emblematica lentoarea cu care s-a facut reabilitarea pe legatura Bucuresti-Constanta. Daca s-ar pastra actualul ritm al investitiilor în infrastructura feroviara ar fi nevoie de cel putin 400 de ani pentru modernizarea retelei existente.

cale-ferataMare parte din calea ferata secundara, catre zone fara importanta economica sau strategica ar urma sa dispara de pe harta, noteaza Digi24.ro.

Din cei peste 8.000 de kilometri de cale ferata, 65% sunt restanti la reparatii. În aceeasi situatie se afla si 40% din poduri si 85% din macaze. Ar fi nevoie de 1,5 miliarde de euro anual pentru investitii în calea ferata. Se pot trage fonduri europene pentru rutele importante de transport, dar pentru restul nu exista bani. Degradarea avansata face inutila încercarea de salvare a unor trasee, asa ca 25% pâna la 40% din liniile ferate vor disparea.

„Liniile acestea secundare nu sunt mereu paralele cu drumurile nationale sau judetene si taierea lor înseamna condamnarea la izolare a unor oameni”, avertizeaza însa specialistul în industria feroviara Stefan Roseanu.

În anii trecuti s-au mai încercat solutii de compromis, cum ar fi concesionarea catre operatori privati a unor rute. De data aceasta, în cel mai bun caz va fi vorba de reconversia terasamentelor. Sinele vor fi scoase din pamânt si vândute la fier vechi. Iar pe respectivele rute pot aparea trasee de autobuz sau chiar piste de biciclisti.

„E o strategie mai veche negociata cu FMI de reducere a pierderilor companiilor feroviare, de a pastra pentru CFR liniile care sunt profitabile. Iar daca sunt linii care nu mai sunt folosite, atunci ele trebuie închise pentru ca produc pierderi”, spunea premierul Victor Ponta.

România se pregateste sa taie mii de kilometri de tina în conditiile în care în Europa se investeste în dezvoltarea infrastructurii feroviare. Franta, de exemplu cheltuie aproape opt miliarde de euro ca sa aiba, în 2017, înca 300 de kilometri de cale ferata de mare viteza. Astfel de investitii se fac si aproape de România. Macedonia a început constructia a 89 de kilometri de cale ferata care sa o lege de Bulgaria si Albania. Valoarea proiectului depaseste jumatate de miliard de euro. M.D. puterea.ro

Cuvinte cheie: , , , ,

 

Niciun comentariu

Adaugă părerea ta!

Adaugă părerea ta


 

Distribuie