Clientii care transporta prin CFR Marfa au raportat in 2013 pierderi de 900.000 de lei. Vagoanele cu benzina sunt atacate de hoti in mers
Fie ca circula pe rute cu limite de viteza, fie ca sunt în statii sau se afla la triaje, trenurile de marfa sunt furate pe tot cuprinsul tarii. Numai anul trecut, clientii care transporta prin CFR Marfa au raportat pierderi de 900.000 de lei. Acum câteva luni, de la Fetesti la Cernavoda, toate trenurile circulau în regim regio (de personal), ceea ce înseamna ca, indiferent de rang, opreau în fiecare halta. Motivul? Din cauza furturilor de cabluri electrice, impiegatii erau obligati ca, în fiecare statie, sa dea sefului de tren un aviz de trecere, care atesta ca urmatoarea portiune de drum era sigura.
Asa a devenit ruta una din cele mai profitabile pentru hotii din trenurile de marfa. România este una din putinele tari europene care a ramas ca în vremea Vestului Salbatic: trenurile sunt atacate de hoti în mers. Într-o situatie similara cu ruta Fetesti – Cernavoda sunt alte patru trasee din tara. Hotii nu fura însa numai trenurile în miscare, ci si pe cele care stationeaza sau se afla la triaj.
„Balena ucigasa” goleste cisternele cu benzina
Gheorghe M. lucreaza de câtiva ani la firma de paza care asigura trenurile Grupului Feroviar Român, al doilea cel mai mare transportator feroviar din tara, dupa CFR Marfa. A asistat la mai multe tentative de furt, si ne povesteste: „Hotii ataca trenurile în mers sau la triaj. Sunt cu ochii în special dupa vagoanele cisterna, cu benzina si motorina. Acum au un inventat «balena ucigasa». O înfileteaza pe orificiul de la cisterne, ca sa poata turna mai usor în canistrele lor”. Preferate de hoti sunt vagoanele de cereale si cele care transporta produsele petroliere, ne-au declarat reprezentantii CFR Marfa. La Grup Feroviar Român se fura, pe lânga benzina si motorina, materiale de constructii, lemne si carbune.
La CFR Marfa cele mai întâlnite modalitati de furt sunt deschiderea clapelor si a usilor vagoanelor în special pe zona Palas Constanta Port, dar si sustragerile de piese de schimb de la vagoanele de marfa aflate în circulatie sau în conservare. Desi trenurile sunt pazite de echipe specializate contractate de operatorii de transport feroviar, nu orice furt poate fi contracarat, iar de multe ori echipele de paza apeleaza la ajutorul politiei.
Reprezentantii Ispectoratului General al Politiei ne-au dat detalii suplimentare despre modurile de operare: „Hotii escaladeaza vagoanele, forteaza usile vagoanelor la trenurile ce circula cu viteza redusa în zonele de restrictie sau deschid vagoanele tip cisterna, ce transporta substante petroliere sau chimice”.
Harta furturilor
În mers, trenurile sunt atacate pe rutele cu restrictii de viteza. „Principalele tronsoane pe care sunt instituite restrictii sunt pe sectia Craiova – Drobeta Turnu Severin, respectiv Igiroasa –Prunisor, pe sectia Constanta – Fetesti, Ghimes – Adjud sau Siculeni- Dej”, spun reprezentantii CFR Marfa. „Grosul” furturilor au însa ca obiect echipamente de tren si se petrec în triaje. Anul trecut, CFR Marfa a pierdut astfel 5 milioane de lei. „Numai în anul 2013 au fost facute 197 de avizari catre Politia Transporturi (valoarea prejudiciului fiind de aproximativ cinci milioane de lei, peste 30% din totalul sustragerilor fiind reprezentate de distribuitoarele de aer de pe vagoane). Zonele cele mai expuse sunt Bucuresti Triaj, Ploiesti Triaj, Constanta Port, Medgidia sau Simeria Triaj”, ne-au comunicat reprezentantii trasportatorului feroviar de stat. Raluca Florescu, evz.ro
Niciun comentariu
Adaugă părerea ta!