Raport Consiliul Concurentei: Contractele pe care producatorii de bere le au cu localurile cuprind unele clauze ce limiteaza concurenta

 

Contractele pe care producatorii de bere le au cu localurile cuprind unele clauze ce limiteaza concurenta, arata un raport recent al Consiliului Concu­rentei, iar informatiile cuprinse în document ar putea sta la baza deschiderii unei investigatii în aceasta industrie.

Consiliul ConcurenteiInstitutia considera ca întelegerile prin care restaurantele sau barurile cumpara volume minime de la distribuitori pe care în prealabil i-au agreat cu producatorii ar trebui eliminate la fel ca si cele care se refera la faptul ca exista exclusivitate la expunere, adica unitatile pot vinde doar produsele unei singure companii.

„Data fiind structura de tip oligopol a pietei si consolidarea în ultimii doi ani a pozitiei primilor doi concurenti, cu cote de peste 30%, se recomanda ca acestia sa îsi faca o autoevaluare a sistemului de distributie exclusiva pe care îl practica, pentru a stabili daca acordurile încheiate conduc la o reala crestere a eficientei care contracareaza reducerea concurentei intramarca“, arata studiul Consiliului care este înca în dezbatere publica.

Ce se întâmpla în piata

Prin multe dintre contractele încheiate, localurile pot vinde doar produse ale unui singur producator de bere si nu pot schimba furnizorul, ceea ce, în opinia autoritatii de concurenta, reduce presiunea concu­rentiala.

Mecanismul este urmatorul: localul vinde doar brandurile unei singure companii, iar în schimb primeste gratuit echipamente pentru berea draft pe o durata nedeterminata si fara posibilitatea de a denunta unilateral contractul.

Miza contractelor de exclusivitate dintre berari si hoteluri si restaurante înseamna o piata de 700 mil. euro, în conditiile în care vânzarile de bere prin HoReCa (industria ospitalitatii) reprezinta 22% din consumul de bere, potrivit datelor Asociatiei Berarii Europei.

La un pret mediu de bere pe acest segment de 1,68 de euro pe litru, rezulta ca pentru berari vânzarile în HoReCa ajung la aproape 700 mil. euro (datele sunt aferente anului 2012).

„Consumatorul nu schimba localul daca nu gaseste o anumita bere“

Consiliul Concurentei recomanda ca termenul maxim pentru aceste contracte sa fie de cinci ani, iar unitatile din HoReCa sa aiba posibilitatea sa denunte unilateral contractul.

Reprezentantii restaurantelor sunt de parere ca si daca aceasta clauza ar fi eliminata formal din contracte, între berari si localuri nu ar fi exclus sa existe un gentlemen’s agreement, respectiv o întelegere informala potrivit careia vor fi vândute produsele unei singure companii.

„Nici piata nu este educata. Consumatorul bea ceea ce i se pune pe masa. Nu schimba locul daca nu gaseste o anumita bere“, a spus reprezentantul unui local din Centrul Vechi care a dorit sa ramâna anonim.

O alta practica din industria berii este ca producatorii sa împrumute localurilor diferite obiecte precum umbrele, garduri îm­prejmuite, meniuri, mobilier, copertine si altele. Si în acest caz perioada este nedeterminata, iar recomandarea Consiliului este sa reduca la cinci ani termenul maxim.

Citeste articolul integral pe zf.ro

Cuvinte cheie: , , , , , ,

 

Niciun comentariu

Adaugă părerea ta!

Adaugă părerea ta


 

Distribuie