Presedintele CEDCD sustine ca proiectul de lege pentru drepturile copiilor cu dizabilitati nu desfiinteaza scolile speciale

 

Proiectul de lege privind drepturile copiilor cu dizabilitati, împotriva caruia s-au trimis sute de memorii în Parlament, nu desfiinteaza scolile speciale si nu lasa profesorii pe drumuri, a declarat presedintele Centrului European pentru Drepturile Copiilor cu Dizabilitati (CEDCD), Madalina Turza.

scoala speciala copii cu dizabilitatiCentrul European pentru Drepturile Copiilor cu Dizabilitati si Centrul de Resurse Juridice au organizat, miercuri, o conferinta pentru a trage un semnal de alarma cu privire la numarul copiilor cu dizabilitati nescolarizati si pentru a prezenta propunerile de modificare a cadrului legal privind educatia acestor copii, asa cum se regasesc în proiectul de lege privind drepturile copiilor cu dizabilitati, aflat în procedura legislativa la Senatul României – http://www.cdep.ro/pls/proiecte/upl_pck.proiect?idp=14080.

Madalina Turza a precizat ca, potrivit datelor oficiale, în România sunt înregistrati 70.647 copii cu dizabilitati si 31.132 dintre ei sunt nescolarizati, restul urmând programele educationale ale scolilor speciale, de masa sau alte forme de învatamânt.

„Conform sistemului actual de educatie, în perioada prescolara, copiii cu dizabilitati nu beneficiaza de servicii de interventie timpurie suficiente si adevcate, iar parintii sunt nevoiti sa cheltuiasca sume uriase pentru a accesa servicii în mediul privat. Parcursul educational al copiilor cu dizabilitati se încheie la nivelul clasei a VIII-a, deoarce sistemul de educatie speciala se opreste la acest nivel. Calitatea actului educational si a programelor din scolile speciale face aprooape imposibila continuarea studiilor în învatamântul de masa dupa absolvirea celor opt clase gimnaziale în scoala speciala”, a aratat presedintele CEDCD.

Ea a reclamat faptul ca scolile de masa sunt neadaptate nevoilor copiilor cu dizabilitati, atât din punct de vedere al mediului fizic, cât si al programelor educationale, iar numarul profesorilor de sprijin este extrem de redus sau inexistent, în timp ce profesorii din scolile de masa nu sunt pregatiti sa gestioneze astfel de copii.

Madalina Turza a explicat ca proiectul de lege propune, printre altele, înfiintarea de centre de interventie timpurie – destinate recuperarii si pregatirii copiilor pentru etapa scolara si reformarea sitemului de educatie.

Astfel, potrivit proiectului de act normativ, când copiii ajung la vârsta scolara ar trebui sa fie orientati catre o scoala de masa (daca sunt suficient dezvoltati), catre o scoala de masa incluziva (proiectul propunând ca cel putin o astfel institutie, care presupune standarde maxime de accesibilizare: infrastructura, manuale, profesori de sprijin pentru fiecare copil, sa existe în fiecare oras) sau catre o scoala de abilitati (adica scolile speciale, care ar trebui sa îi ajute pe copii sa fie independenti, nu sa le predea materii).

Proiectul de lege mai prevede si înfiintarea unor unitati de educatie non-formala, de tip after-school, care sa functioneze pe lânga scolile incluzive sau scolile de masa, pentru continuarea programelor de recuperare, dar si pentru fixarea cunostintelor predate la clasa.

Citeste articolul integral pe mediafax.ro

Cuvinte cheie: , , , , , , ,

 

Niciun comentariu

Adaugă părerea ta!

Adaugă părerea ta


 

Distribuie