De ce acte ai nevoie la vanzarea unui apartament?

 

Despre tendintele imobiliare pentru anul 2014 se vorbeste mult, fie ca se vorbeste raspicat, prevazându-se o crestere deja palpabila, în comparatie cu anii trecuti, fie manifestându-se înca o anume retinere, mult mai mica, ce e drept fata de trecut. Chiar si în cazurile cele mai pesimiste nu pot fi ignorate anumite masuri datatoare de speranta, cum ar fi reluarea programului Prima Casa sau ieftinirea creditelor ipotecare în lei cu avans minim (5 la suta), credite care au devenit astfel cele mai avantajoase variante de pe piata.

Acte mediatoriPe fondul cresterii numarului de tranzactii imobiliare, este bine sa ne reamintim de câteva aspecte si sfaturi importante, fie ca vrei sa vinzi, fie ca vrei sa achizitionezi un imobil.

Pentru orice fel de tranzactie, exista firme imobiliare care preiau majoritatea dintre activitatile legate de întocmire, redactare, depunere de acte si documente, evident, contra cost (fire prin stabilirea unei sume fixe, fie prin stabilirea unui procent din valoarea imobilului tranzactionat). Exista însa o serie de persoane care prefera, din motive de neîncredere, de marire a costurilor sau altele, sa procedeze la vânzarea sau cumpararea unui imobil pe cont propriu. De aceea ne adresam acestora (si nu numai), pentru ca tranzactia sa fie încheiata cu succes si ferita de orice probleme, la momentul încheierii contractului de înstrainare, cât si ulterior.

În situatia în care dvs. sunteti vânzatorul, acestia ar fi pasii de urmarit:

1. Stabilirea unui pret de vânzare realist

Trebuie sa fim constienti de faptul ca boom-ul imobiliar al perioadei de pâna acum 5-6 ani e de domeniul trecutului si ca preturile de care stiai atunci nu mai sunt de multa vreme valabile. Setarea unui pret realist trebuie sa plece de la corelarea cu pretul pietii, stabilirea unui pret exagerat tinând departe potentialul cumparator. Totodata, trebuie sa fiti pregatiti si pentru a va stabili un pret de pornire si limita inferioara sub care nu sunteti dispus sa cedati, luând în calcul faptul ca lipsa unei „recalibrari” a pretului poate sa duca la disparitia interesului initial al cumparatorului.

2. Pregatirea actelor necesare vânzarii

De regula, aceste acte sunt urmatoarele:

a. actul de identitate (B.I., C.I. sau pasaport, dupa caz), în original si în copie.

b. certificatul de casatorie sau sentinta de divort, în original si în copie (daca este cazul).

c. actele de proprietate, în original si în copie. Actul de proprietate poate fi un contract de vânzare-cumparare autentificat de un notar public, un contract de donatie, un certificat de mostenitor, o hotarâre judecatoreasca, etc.

d. documentatia cadastrala si încheierea de întabulare.

e. extrasul de carte funciara pentru vânzare. Extrasul se obtine numai de catre biroul notarial unde se va încheia contractul de vânzare-cumparare. Extrasul de carte funciara pentru vânzare este valabil 5 zile de la data depunerii, de catre notarul public, a cererii de eliberare, la Oficiul de Cadastru si Publicitate Imobiliara.

f. certificatul fiscal pentru vânzare. Certificatul fiscal se obtine de la Directia de Impozite si Taxe Locale din sectorul unde este situat imobilul. Certificatul este valabil 30 de zile de la data eliberarii.

g. pentru imobilele care sunt apartamente de bloc, este necesara si adeverinta eliberata de Asociatia de Proprietari. Adeverinta dovedeste faptul ca proprietarul imobilului nu are restante la plata întretinerii Adeverinta se semneaza de catre presedintele si administratorul blocului, se stampileaza în trei exemplare originale.

h. potrivit dispozitiilor Legii nr.372/2005 privind performanta energetica a cladirilor, vânzatorul trebuie sa obtina certificatul energetic al apartamentului. În vederea obtinerii certificatului energetic, proprietarul urmeaza sa se adreseze unui auditor atestat în domeniu si apoi certificatul sa îl prezinte cumparatorului la momentul încheierii contractului de vânzare-cumparare, respectiv a contractului de închiriere. Certificatul energetic cuprinde informatii care permit cumparatorilor sa evalueze performanta energetica a cladirii. Certificatul este însotit de recomandari de reducere a costurilor, prin îmbunatatirea performantei energetice a cladirii.

Citeste articolul integral pe zf.ro

Cuvinte cheie: , , , , , , , , ,

 

Niciun comentariu

Adaugă părerea ta!

Adaugă părerea ta


 

Distribuie