Producatorii de materiale de zidarie din Romania afectati de scaderea puterii de cumparare a romanilor si de cresterea preturilor materiilor prime
Scaderea puterii de cumparare a românilor, cresterea preturilor materiilor prime cu pâna la 25% si scumpirea utilitatilor au determinat reducerea progresiva a marjelor de profit practicate de producatorii de materiale de zidarie din România.
Consumul este si el la cote scazute. Cei zece producatori de caramida si cei opt producatori de BCA si-au reorganizat liniile de productie si lucreaza la circa 60% din capacitatea instalata a fabricilor pe care le opereaza. Aceasta industrie este bazata în exclusivitate pe sectorul rezidential, unul dintre cele mai puternic lovite de criza imobiliara, care s-a aflat într-un declin continuu începând cu 2009. Chiar daca nu sunt semne de optimism în privinta unei accelerari a constructiei de locuinte în 2014, producatorii de materiale de zidarie se asteapta la un consum superior celui din 2013.
„Exista o boare de dinamism ceva mai diferita acum fata de anul trecut, care se datoreaza, aproape în exclusivitate, vremii. Anii trecuti, abia pe la sfârsitul lunii aprilie se intra efectiv în activitate mai intens, or anul acesta lucrarile au demarat destul de puternic chiar din cursul lunii martie. Sunt proiecte care au demarat mai repede decât era de asteptat. Am un optimism moderat în privinta cresterii vânzarilor de caramida din acest an. Premise de crestere nu exista, pentru ca nu s-a schimbat nimic la nivel legislativ si nu s-au relaxat conditiile de creditare. Ne putem însa astepta ca numarul de locuinte receptionate în acest an sa fie superior celui din 2013, numai prin prisma faptului ca nu mai discutam de un sezon de constructie de sase luni, ci de unul de opt luni. Cele doua luni în plus ar trebui sa aduca un rezultat superior“, previzioneaza Liviu Stoleru, directorul general al producatorului de blocuri ceramice Cemacon.
În cele zece fabrici de BCA functionale în acest moment, exista instalate capacitati de productie pentru 3,5 milioane de metri cubi, în timp ce piata de caramida dispune de o capacitate de 3,8 milioane de metri cubi.
„În anul 2013 s-a produs un volum de BCA de aproximativ 1,9 milioane metri cubi, respectiv circa 70 milioane euro, înregistrând o usoara crestere fata de 2012, de circa 5%. Cumparatorii au ales BCA în detrimentul altor materiale de zidarie, piata de BCA reprezentând circa 55% din volum si 48% din valoarea totala a pietei materialelor de zidarie“, spune Niculae Dusu, presedintele patronatului PRO BCA si presedintele Consiliului de Administratie al Celco. Alexandru Urzica, capital.ro
Niciun comentariu
Adaugă părerea ta!