Modificari legislative in domeniul TVA
Anul 2013 a adus câteva modificari importante în legislatia privind TVA; unele sunt aplicabile înca de anul trecut, iar altele au intrat în vigoare începând cu data de 1 ianuarie 2014
La presiunea mediului de afaceri, dar si la recomandarea Comisiei Europene, sistemul de TVA la încasare a fost modificat, acesta devenind optional începând cu data de 1 ianuarie 2014, iar termenul de 90 de zile prevazut pentru colectarea taxei a fost eliminat. În aceste conditii, va fi interesant de vazut câte societati vor decide sa aplice în continuare sistemul de TVA la încasare si câte vor dori sa paraseasca acest sistem. Având în vedere dificultatile practice de administrare pe care le-a creat aplicarea acestui sistem, atât pentru societatile din cadrul sistemului, cât si pentru cele din afara acestuia, este de asteptat ca o mare parte a celor eligibile pentru aplicarea sistemului sa opteze pentru parasirea acestuia. Totusi, nu trebuie pierdut din vedere faptul ca eliminarea termenului de 90 de zile pentru colectarea taxei, care a reprezentat unul dintre principalele impedimente ale aplicarii sistemului, ar putea constitui un argument pentru ramânerea în cadrul sistemului.
Tranzactii între persoane afiliate
Anul trecut autoritatile fiscale române au decis implementarea unor reglementari specifice cu privire la ajustarea bazei de impozitare a TVA în cazul tranzactiilor efectuate între persoane afiliate. De fapt, aceste reglementari aduc clarificari importante cu privire la situatiile care pot conduce la ajustarea TVA si, astfel, evitând situatiile în care autoritatile fiscale ar fi tentate sa ajusteze TVA aferenta tranzactiilor efectuate între parti afiliate bazându-se doar pe faptul ca pretul acestor tranzactii nu ar reflecta valoarea de piata a acestora. Legat de acest aspect, trebuie mentionat faptul ca, nu de putine ori, în practica analiza tranzactiilor dintre partile afiliate si solicitarea dosarului preturilor de transfer de catre organele de inspectie fiscala au constituit un motiv de amânare nejustificata a rambursarilor de TVA. De aceea, odata cu introducerea acestor reguli clare în Codul fiscal speram ca si practica organelor de inspectie fiscala se va modifica în mod corespunzator.
Regulile de ajustare a TVA
Pâna anul trecut, ca regula generala, contribuabilii aveau obligatia legala de a proceda la ajustarea TVA aferenta bunurilor distruse, cu exceptia situatiilor de calamitati naturale si/sau a cazurilor de forta majora. Aceste reglementari au fost modificate, si astfel, acum, situatiile care permit contribuabililor sa nu procedeze la ajustarea TVA aferenta bunurilor distruse au fost extinse astfel încât sa includa, pe lânga cazurile de calamitati naturale si/sau de forta majora, orice situatie în care distrugerea bunurilor are cauze economice obiective, si acest lucru poate fi dovedit cu documente corespunzatoare. În practica, dificultatile care vor aparea vor fi legate în principal de documentele pe care societatile le vor putea pune la dispozitia organelor de inspectie fiscala si, desigur, în ce masura acestea vor fi considerate suficiente si concludente pentru justificarea situatiilor respective si, desigur, pentru sustinerea pastrarii dreptului de deducere a TVA.
Procedura de rambursare de TVA catre contribuabili stabiliti în alte state UE
În cele din urma, legislatia nationala cu privire la procedura de rambursare a TVA catre contribuabili stabiliti în alte state membre ale UE a fost modificata astfel încât sa fie în conformitate cu prevederile Directivei Europene nr. 9/2008, care reglementeaza aceasta procedura de rambursare a TVA. În acest sens, a fost eliminata obligativitatea contribuabililor nerezidenti de a face dovada platii efective a TVA solicitate la rambursare. De fapt, aceasta cerinta a constituit una dintre principalele cauze care au condus la înregistrarea unor întârzieri nejustificat de mari în rambursarea TVA catre nerezidenti.
Un lucru foarte important care trebuie subliniat în legatura cu aceasta modificare este acela ca facturile emise în perioada 1 ianuarie 2009 – 31 decembrie 2013, indiferent daca au fost sau nu achitate pâna în prezent, pot face acum obiectul unei cereri de rambursare. capital.ro
Niciun comentariu
Adaugă părerea ta!