Inactivitatea firmelor. Statut juridic si fiscal

 

Pentru firme, perioada de inactivitate nu echivaleaza cu incetarea totala a activitatii. Mai exact, societatile comerciale pot intra in doua tipuri de inactivitate, care reprezinta abordari diferite din punct de vedere juridic si fiscal.

Bani si hartiiPentru a clarifica situatia firmelor inactive, precum si a activitatilor pe care pot si trebuie sa le desfasorare ele in aceasta perioada, trebuie avute in vedere doua situatii.

Astfel, Madalina Mitan, avocat colaborator la Schoenherr, si Mitel Spataru, Tax Manager in cadrul Finexpert, au precizat pentru AvocatNet.ro ca trebuie facuta diferenta intre suspendarea unei firme la Registrul Comertului si suspendarea facuta de catre Fisc.

„Deoarece in ambele cazuri de inactivitate, societatea isi pastreaza personalitatea juridica, ea va fi, in continuare, titular de drepturi si obligatii in conditiile restrictive impuse de starea de inactivitate. Astfel, din punct de vedere juridic, o societate inactiva beneficiaza, in continuare, de personalitate juridica si este obligata sa respecte toate obligatiile ce ii incumba, atat din punct de vedere legal, cat si contractual, dupa caz”, a detaliat Madalina Mitan.

Firmele inactive la Registrul Comertului nu mai pot emite facturi

In cazul in care isi reduc din activitate, firmele se pot suspenda la Registrul Comertului, din propria initiativa, pentru maximum 3 ani, conform Legii nr. 31/1990.

Madalina Mitran a mentionat ca perioada in care sunt inactive este inscrisa ca mentiune in Registrul Comertului.

In perioada in care si-au suspendat activitatea, firmele nu mai pot desfasura activitatea pentru care s-au autorizat, deci nici nu mai pot emite facturi, conform Tax Manager-ului de la Finexpert.

De altfel, si avocatul de la Schoenherr a subliniat ca inactivitatea temporara declarata de catre reprezentantii societatii in temeiul Legii nr. 31/1990 obliga societatea la abtinerea de la exercitarea obiectului sau de activitate.

„Totusi, exista o serie de acte/ activitati pe care societatea inactiva temporar le poate desfasura. Cu titlu de exemplu amintim cateva: societatea isi poate mentine conturile bancare si gestiona sumele detinute; poate incasa sume ce ii revin in baza raporturilor juridice incheiate inainte de suspendarea societatii; isi poate apara pozitia procesuala in cazul unui eventual litigiu demarat impotriva sa, etc”, a adaugat Madalina Mitan.

In plus, in Codul de procedura fiscala, se mentioneaza ca, in cazul firmelor care si-au suspendat activitatea la Registrul Comertului, modificarea se face automat si la Fisc, care anuleaza codul de TVA, a precizat Mitel Spataru.

Cu toate acestea, consultantul fiscal de la Finexpert a subliniat ca, in perioada inactivitatii inregistrate la Registrul Comerului, firmele isi pot mentine activitatea administrativa. De exemplu, o firma inactiva poate avea, in continuare, angajati, carora sa le plateasca salarii, si sediu, pentru care sa achite chirie. Intr-o asemenea situatie, firma poate primi facturi si sa faca platile necesare.

Important! In perioada in care sunt inactive la Registrul Comertului, firmele pot face orice fel de achizitii, numai ca nu si le pot amortiza si nici deduce, a explicat Mitel Spataru.

Citeste mai departe pe avocatnet.ro

Cuvinte cheie: , , , , ,

 

Niciun comentariu

Adaugă părerea ta!

Adaugă părerea ta


 

Distribuie