Regimul strainilor in Romania. Exceptie de neconstitutionalitate respinsa

 

In Monitorul Oficial al României nr. 108 din data de 12 februarie 2014 a fost publicata Decizia Curtii Constitutionale nr. 542 din 17 decembrie 2013 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 58 alin. (1 ind. 1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 194/2002 privind regimul strainilor în România.

pasaport regimul strainilor in RomaniaExceptia de neconstitutionalitate a fost ridicata de Kamalpoorsheikhdad Hossein într-un dosar aflat pe rolul Curtii de Apel Bucuresti – Sectia a VIII-a contencios administrativ si fiscal.

Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate îl constituie dispozitiile art. 58 alin. (1 ind. 1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 194/2002 privind regimul strainilor în România si care au urmatorul continut: ”Strainilor care nu au absolvit studiile în perioada acordata initial li se poate aproba prelungirea ulterioara a dreptului de sedere, în scopul finalizarii studiilor, pentru o perioada de maximum un an”.

În opinia autorului exceptiei, textul de lege criticat contravine urmatoarelor dispozitii din Constitutie: art. 32 alin. (1) care prevede ca dreptul la învatatura este asigurat prin învatamântul general obligatoriu, prin învatamântul liceal si prin cel profesional, prin învatamântul superior, precum si prin alte forme de instructie si de perfectionare, si art. 32 alin. (6) care garanteaza autonomia universitara.

Curtea, examinând actul de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecatorul-raportor, concluziile procurorului, precum si dispozitiile legale criticate, retine ca autorul exceptiei de neconstitutionalitate invoca, mai întâi, încalcarea art. 32 alin. (1) din Constitutie, care statueaza ca dreptul la învatatura este asigurat prin învatamântul general obligatoriu, prin învatamântul liceal si prin cel profesional, prin învatamântul superior, precum si prin alte forme de instructie si de perfectionare.

Aceasta sustinere nu poate fi primita, pentru urmatoarele considerente:
Statul român recunoaste dreptul strainilor la învatatura, permitând si asigurând, în acelasi timp, exercitarea acestuia pe teritoriul sau, în cadrul institutiilor de învatamânt de toate gradele, indiferent ca acesta se desfasoara în regim public sau privat.
În acest scop, se poate acorda o viza de lunga sedere pentru studii strainilor care solicita intrarea pe teritoriul României în calitate de student, potrivit art. 45 alin. (1) teza întâi din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 194/2002.
În vederea realizarii efective a obiectivului propus, respectiv absolvirea cursurilor pentru care s-a acordat permisiunea intrarii si sederii pe teritoriul României, dreptul de sedere pe teritoriul României poate fi prelungit pentru perioade succesive de pâna la un an, astfel cum prevede art. 58 alin. (1) lit. a) din acelasi act normativ.
Mai mult decât atât, statul român permite prelungirea dreptului de sedere si acelor straini care nu au reusit sa îsi finalizeze studiile în perioada acordata initial. Critica autorului exceptiei de neconstitutionalitate vizeaza tocmai acest text de lege, din perspectiva limitarii la un an a posibilitatii de prelungire a dreptului de sedere.

Autorul exceptiei invoca si nesocotirea autonomiei universitare, garantata la nivel constitutional prin art. 32 alin. (6), sustinând, în acest sens, ca regulamentul privind activitatea profesionala a studentilor universitatii la care este înmatriculat da posibilitatea repetarii de doua ori a aceluiasi an de studiu, pe când textul de lege criticat permite repetarea anului o singura data.
Potrivit art. 123 alin. (2) din Legea educatiei nationale nr. 1/2011, autonomia universitara implica dreptul comunitatii universitare de a-si stabili “misiunea proprie, strategia institutionala, structura, activitatile, organizarea si functionarea proprie, gestionarea resurselor materiale si umane, cu respectarea stricta a legislatiei în vigoare”. Asa cum a statuat Curtea Constitutionala în jurisprudenta sa, toate acestea trebuie, însa, realizate cu respectarea stricta a legislatiei în vigoare, în limitele si conditiile impuse de aceasta (a se vedea, în acest sens, Decizia nr. 161 din 8 februarie 2011, referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 84 alin. (5) lit. a) din Legea nr. 128/1997 privind Statutul personalului didactic).
În baza principiului autonomiei universitare, universitatile pot, într-adevar, sa stabileasca norme proprii prin care sa permita studentilor sa repete de mai multe ori acelasi an de studii si sa elaboreze metodologii privind exmatricularea pentru acest motiv. Regulile emise de acestea au aplicabilitate generala, situatiile particulare provenind din statutul deosebit al anumitor studenti, în cazul de fata al studentilor straini, care sunt tinuti sa respecte reglementarile legale speciale. Cu alte cuvinte, faptul ca studentilor straini li se aplica reguli speciale, determinate de însasi regimul lor juridic diferit, nu poate fi considerat o atingere adusa autonomiei universitare.

Astfel, Curtea decide:
– Respinge, ca neîntemeiata, exceptia de neconstitutionalitate referitoare la dispozitiile art. 58 alin. (1 ind. 1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 194/2002 privind regimul strainilor în România. Anda Laura Tanase, juridice.ro

Cuvinte cheie: ,

 

Niciun comentariu

Adaugă părerea ta!

Adaugă părerea ta


 

Distribuie